De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rapporten en websites Uw persoonlijke visitekaartjes Wim Hoogland & Roel Dik www.narrare.nl.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rapporten en websites Uw persoonlijke visitekaartjes Wim Hoogland & Roel Dik www.narrare.nl."— Transcript van de presentatie:

1 Rapporten en websites Uw persoonlijke visitekaartjes Wim Hoogland & Roel Dik

2 Basiscommunicatie • Publiekgerichtheid • Verplaatsen in • Afstemmen • E=K*A • Pretesten • Feedback genereren

3 Keuze van het juiste kanaal binnen een organsiatie: • Memo • Notitie • Rapport • Poster • Prikbord • Gespreksverslag • Website • Vergadering • Bijeenkomst • Tweegesprek • Telefoon • Fax • • Internet / intranet • Video-conferencing

4 De opdracht • Individueel werkstuk • Centrale vraag • Drie actuele bronnen • Afgebakend probleem • Nadruk op financiële aspect • Deze week af, twee weken later puntjes op de i • 3 afspraken: verdeeld over de week • 2 ect’s = 56 uur, specificeren in bijlage

5 Rapport over Rapporteren • Voorbeeldrapport • Aanwijzingen per onderdeel • Bijlagen • Raamwerken op de website • Voorbeelden en oefeningen op de website • Website bij boek:

6 Aandachtsgebieden • Opbouw en structuur • Vormgeving • Taalgebruik

7 Opbouw en structuur • Gebruik de vaste structuren uit bijlage II Probleemstructuur Wat is het probleem? Waarom is het een probleem? Wat zijn de oorzaken? Wat is ertegen te doen?

8 Ontwerpstructuur • Waartoe dient het? • Aan welke eisen moet het voldoen? • Welke middelen worden gekozen? • Hoe ziet het ontwerp eruit? • Wat is de waarde van het ontwerp?

9 Maatregelstructuur • Wat is de maatregel precies? • Waarom is de maatregel nodig? • Hoe wordt de maatregel uitgevoerd? • Wat zijn de effecten?

10 Vormgeving • Typografie • Lay out • Omslag • Bladspiegel • Figuren, tabellen en afbeeldingen

11 Taalgebruik Schrijven is een creatief proces. Schrijf zonder teveel na te denken. Daarna optimaliseren in rondes: • Maak de tekst concreter en bondiger • Gebruik voorbeelden • Gebruik korte zinnen • Gebruik functionele opsommingen • Alinea’s d.m.v. witregel • Tekst afwisselen met afbeeldingen • Gebruik spelling- en grammaticacontrole!!! • Pretesten, vraag commentaar

12 Inleiding • Wat (onderwerp / probleemstelling) • Waarom (doel, belang, nut van onderwerp / probleemstelling) • Hoe (Aanpak / werkwijze, wat kan de lezer achtereenvolgens verwachten?)

13 WerkRapporteren = 3 Wat Waarom Hoe Inleiding 2 Aaaaa 2.1 Bbbb 2.2 Cccc 3 Ddddd 3.1 Eeee 3.2 Fffff 4 Conclusie TijdGeld

14 (Management)Samenvating • Wat en waarom uit de inleiding • Puntsgewijs samenvatten van de achtereenvolgende hoofdstukken • Belangrijkste conclusies

15 Conclusies Alleen conclusies trekken die in de hoofdstukken zijn onderbouwd. Conclusies mogen daarom geen verrassingen bevatten. In de vorm van kernachtige blokken. Bij voorkeur puntsgewijs zodat de lezer in een oogopslag kan zien om hoeveel conclusies het gaat. Onderdeel conclusies moet zelfstandig te lezen zijn.

16 Raamwerken • Voor Word • In drie talen • Tips via opmerkingentekst • Juiste onderdelen • Juiste volgorde • Juiste marges • Juiste aginanummering • Zie

17 De website bij het boek • Voorbeeldrapporten • Raamwerken • Oefeningen • Nuttige links • Engels rapport • Duits rapport

18 Webpubliceren & Digitaal portfolio • Website heeft veel voordelen • Website is modern communicatiekanaal • Digitaal portfolio is modern visitekaartje Praktijkvoorbeelden:

19 https://blackboard.hhs.nl (intern) https://blackboard.hhs.nl • Zie Keuzemodulen • Webpubliceren en rapporteren • Zie Discussion Board • Voorbeelden • Tips • Vraag en antwoord • Voor iedereen via Enroll toe te voegen

20 Vragen en informatie: Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Rapporten en websites Uw persoonlijke visitekaartjes Wim Hoogland & Roel Dik www.narrare.nl."

Verwante presentaties


Ads door Google