De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Businessmodellen Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Businessmodellen Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,"— Transcript van de presentatie:

1 Businessmodellen Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

2 Architectuurlaag als verbindende schakel Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20102

3 Strategische positionering De relatie tussen visie, missie, strategie en de bedrijfsorganisatie Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20103

4 Buinessmodel in context van de (krachten op een) bedrijfstak en de macro-omgeving Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20104

5 Clusters van businessmodeltypen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20105

6 Clusters van businessmodeltypen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20106

7 Clusters van businessmodeltypen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20107

8 Architectuurlaag als verbindende schakel Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20108

9 Clusters van componenten in een businessmodel Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 20109

10 Beschrijving van clusters in een businessmodel Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

11 Businessmodel Clusters en componenten in hun onderlinge samenhang Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

12 Businessmodel Beschrijving van de clusters en componenten Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

13 Businessmodel Beschrijving van de clusters en componenten Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

14 Voorbeelden van modellen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

15 Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Verdienmodellen Directe transactieAlle directe aankopen Abonnementen-systeem Tijdschriften, telefoonmaatschap- pijen, kranten, lidmaatschappen Abonnementen zijn er in vele soorten en maten, van goederen (krant), services (museumkaart, verzekering) en lidmaatschappen (WNF). Met een vaste of basisprijs, al dan niet met toeslagen. VerbruiksmodelWater, gas Gebaseerd op verrekening gemeten gebruik – in tegenstelling tot abonnementensysteem. Lokaasmodel (razor and blade, vendor lock-in) Scheermesjes, mobiele telefoons, printers, Playstation, software updates Gebruikers lokken met extreem goedkoop instapmodel met relatief hoge toeslagprijs voor (later) noodzakelijke aanvullende onderdelen in gebruik. Ook gebruikt bij lock out (ITunes versus MP3). Instapmodel / Freemium (in webomgeving) (Free & Premium) Skype Product of dienst waar een goede basis zeer goedkoop of gratis is, maar de aantrekkelijke upgrades of (zwaardere versies met) extra diensten wel geld kosten. Koppelverkoop (bait & hook); verwant aan lokaasmodel. Vaak illegaal. In afgezwakte vorm: tijdschriftensets / leesportefeuille Via koppeling aan populair product afnemers ‘dwingen’ tot gelijktijdige aanschaf tweede, minder populair product. Service / na verkoopAutobranche Product zelf tegen lage of kostprijs. Winst uit financiering van aankoop of het verlenen van onderhouds- en reparatiediensten. AdvertentiemodelGoogle Ads, zoekmachines Banners of kleine links bij websites die veel en/of zeer gespecialiseerde bezoekers trekken op basis van inhoud (content) en/of een service. Verdienmodellen: plaatsingskosten (of beloning bij sponsoring) tot prijs-per-klik, al dan niet bij opbod.. Makelaar / Schakelaar (brokerage model), waaronder veilingen Huizenmakelaar, Christie, PayPal, eBay / Marktplaats, Beurs / Jaarbeurs, 2 e hands boeken bij Amazon, Expedia Makelaars brengen verkopers en kopers samen, en faciliteren de transacties, bijv veiling (fysiek en/of online), transactie­bemiddelaars, beurzen, zoek-‘agent’, impresario, modellenbureau. Vooral lonend wanneer zoek/vind- en ruilkosten relatief hoog zijn. Er zijn allerlei beloningsystemen (verdienmodellen). Marktinformatie­makelaars Nielsen, Doubleclick, Vergelijk.nl, --- Geld verdienen met de levering van data aan organisaties over het web-, zoek- en aankoopgedrag van internetgebruikers. Bijvoorbeeld via directe verkoop van data, via assistentie bij marktinzichten marktonderzoek. Yield Management Vliegtuigindustrie, hotels, autoverhuur De prijs van een dienst is variabel en wordt continue aangepast naar gelang variatie in vraag en beschikbaar aanbod van een tijdelijk beschikbaar goed.

16 Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Distributiemodellen Bricks and mortar Alle winkels en groothandels (Makro, Superunie) Het aloude systeem van de winkel en markt, waar producten uitgestald zijn en aangeboden worden in directe transacties. ClicksWehkamp, Bol.com, iTunes Groot- en detailhandel, de directe verkoop van goederen en diensten via het web. Verdienmodellen via vaste prijzen of opbod. Clicks and bricksAH-Albert, Borders, Paradigit Model waarbij traditionele winkelverkoop (of catalogus) ondersteund wordt door internet verkoop. Mix kan sterk verschillen. Tupperwareparty model Tupperware, cosmetica, lingerie, keukengereedschap Verkoopmethode/distributie­kanaal waarbij huisfeestjes gecombineerd worden met een verkoopdemonstratie. Beloning percentage over verkoop. Eliminatie tussenhandel Vliegreizen, muziekdragers, verzekeringen Kostenreductie door het elimineren van intermediairs in verkoopkanaal. Kent een opleving door internet / digitalisering en de daardoor ontstane prijstransparantie. Producent-naar-markt modelDell, veel software De producent omzeilt de tussenhandel en verkoopt en/of verhuurt direct via het web – naast eventuele verkoop via de traditionele winkels. FranchiseBij vele ketenbedrijven Een succesvol bedrijf staat anderen toe in zijn naam te handelen tegen een vergoeding. Kan ook ontstaan door fusie / bundelen inkoop. Partnermodel Amazon, winkels van Natuurmonumenten en WNF Vooral een webmodel, waarbij andere organisaties ook als verkoopkanaal optreden tegen een percentage van de opbrengst. Dat kan via winkels en via software widgets (en is dan een verdergaande versie van de banner, shop in shop!) Multiplier Luxe merken, technologische of softwarecomponenten, Disney Zo veel mogelijk hergebruik van dienst, product, karakter, merk voor een range van andere producten en/of diensten.

17 Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Cocreatie modellen Klantprobleem oplossingmodelVeel ICT-oplossingen Zwaar investeren in het oplossen van problemen en het bouwen van maatwerkoplossingen die diep verweven raken in bedrijfsproces van klanten. Resulterend in sterke klantbinding en vendor lock-in. Mass customization (“Kameleon”) Dell, Nike (eigen schoenontwerp) Op ICT gebaseerd mass customization model; combinatie van personalisatie en efficiency. Goedkoop en toch maatwerk. Vaak met sterk CRM / klantinformatie aspect. Op transacties gebaseerd. Open source modelLinux Het basispakket is gratis, maar eventuele aanpassingen kosten geld. Door suggestie ‘vendor lock in’ tegen te gaan wordt instap aantrekkelijk. Vooral in de zakelijke markt. Nauw verwant met Freemium model. Innovator Sommige open source communities Op ICT gebaseerd co-creatiemodel waarbij producent(en) en afnemers samen ideeën inbrengen en/of eindproduct realiseren en opbrengsten delen. User-generated contentWikipedia, reviews bij Bol.com Vrijwilligers dragen bij aan opbouw van product of dienst. In dit op ICT gebaseerde sociale netwerkmodel, is de organisatie faciliterend en volgend. Low-cost carrierEasyJet, RyanAir Vliegmaatschappij met een reisaanbod geheel gericht op lage kosten/prijzen, tegen ‘inruil’ van alle mogelijke traditionele extra’s. Gebruikersmodellen Massa-effect- of standaardenmodel Telefoon, Skype, Word Een dienst (met product), niet of slecht uitwisselbaar, die gebaseerd is op de hoeveelheid gebruikers. Of: investeren in realisatie van een standaard. hoe meer gebruikers, des te beter bruikbaar. Gemeenschaps­model (Foyer) Veel sociale netwerk websites zoals Flickr, InkedIn, LibraryThing Op ICT gebaseerd sociaal netwerkmodel. Organisatie niet leidend, maar faciliterend en volgend. Vrijwilligers dragen bij aan opbouw van product of dienst. Verdienste vaak niet direct in product zelf, maar in aanpassingen / implementatie van onderdelen of premium services. Google-modelGoogle Een platform bieden door het leveren van webservices aan tussenpersonen, volledige transparantie naar afnemers en maximale betrokkenheid van vrijwillige contribuanten.

18 Hulpmiddelen bij de analyse Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

19 Modellen in boek Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

20 Modellen in boek - vervolg Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

21 Product-marktafbakening (Abell) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Abell, Managing with Dual Strategies, 1993

22 Basis voor differentiatie Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Ries & Trout, Positioning, 2001

23 Waardepropositie en klantvoordelen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Mandour & Bekkers, Een praktische kijk op Marketing- en strategiemodellen, 2010

24 Dimensies van waarde Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Mohanir Sawney, 2001 (in Mandour & Bekkers 2010)

25 Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

26 Positioneringsgrafieken Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron tweede grafiek: Erasmus Universiteit/SRM, 2006

27 Vijfkrachtenmodel (Porter) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Porter, Competetive Advantage, 1985

28 Componenten in het vijfkrachtenmodel Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron : Erasmus Universiteit/SRM, 2006

29 Waardedisciplinemodel (Treacy & Wiersema) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Treacy & Wiersema, The Discipline of Market Leaders, 1995/97

30 Waardedisciplinemodel (Treacy & Wiersema) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Treacy & Wiersema, The Discipline of Market Leaders, 1995/97

31 Waardedisciplinemodel (Treacy & Wiersema) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Treacy & Wiersema, The Discipline of Market Leaders, 1995/97

32 Klantrelaties Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Peelen, Customer Relation Management, 2006 Bron: Wiersema, The New Market Leaders, 2001

33 Klantrelaties Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: De Vries, Van Helsdingen & Kasper, Dienstenmarketing management, 2001

34 Verdienmodellen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: naar Jarvis, Wat zou Google doen, 2009 / Anderson, Free, 2009

35 Verdienmodellen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: naar Jarvis, Wat zou Google doen, 2009 / Anderson, Free, 2009

36 Verdienmodellen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: naar Jarvis, Wat zou Google doen, 2009 / Anderson, Free, 2009

37 Verdienmodellen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 2010

38 Waardeketen (Porter) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Porter, Competetive Advantage, 1985

39 Typering bedrijfsprocessen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Zegveld & den Hartigh, De winst van productiviteit, 2007

40 Workflow Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 2010

41 Activiteitenschema (Porter) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Porter, What is Strategy?, 1996

42 7S model (McKinsey) & Organisatietypologieën (Mintzberg) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Mintzberg, - uit Mulders 75 managementmodellen, 2007 Bron: 7S model McKinsey, - uit Mulders 75 managementmodellen, 2007

43 7S model (McKinsey) & Organisatietypologieën (Mintzberg) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron : Erasmus Universiteit/SRM, 2006

44 Concurrentieanalyse Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron : Erasmus Universiteit/SRM, 2006

45 VRIO-model (Value, Rarity, Imitability, Organization; Barney) Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Barney, Gaining and Sustaining Competetive Advantage, 1996

46 Sleutelen aan je businessmodel Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

47 Vanuit een uitgangspunt consequenties doorlopen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

48 Vanuit een uitgangspunt consequenties doorlopen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

49 Vanuit een uitgangspunt consequenties doorlopen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

50 Vanuit een uitgangspunt consequenties doorlopen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

51 Vanuit een uitgangspunt consequenties doorlopen Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,

52 Aanpassingen beschrijven Businessmodellen, Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, Bron: Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management, 2010


Download ppt "Businessmodellen Dirk Houtgraaf & Marleen Bekkers, Van Duuren Management,"

Verwante presentaties


Ads door Google