De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inkoop in Strategisch Perspectief Strategie en planning Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën Hoofdstuk 10 HOOFDSTUK 10.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inkoop in Strategisch Perspectief Strategie en planning Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën Hoofdstuk 10 HOOFDSTUK 10."— Transcript van de presentatie:

1 Inkoop in Strategisch Perspectief Strategie en planning Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën Hoofdstuk 10 HOOFDSTUK 10

2 Inkoop in Strategisch Perspectief Programma  Inkoopbesparingspotentieel: oorzaken en achtergrond  Vaststellen van inkoopbesparingspotentieel  Aspecten van een sourcingstrategie  Category-sourcingplanning  Betere resultaten van leveranciers  De mythe van partnership Hoofdstuk 10

3 Inkoop in Strategisch Perspectief Inkoopbesparingspotentieel  Bedrijfsbrede programma’s gericht op inkoopkostenreductie blijken veelal succesvol  Enkele oorzaken:  Traditionele inkoopbenadering  Mechanistische concurrentiestelling onder vaste kring van leveranciers  Overspecificatie  Afwentelingsprincipes  Kartelvorming in leveranciersmarkten  Acquisitiebenadering leveranciers Hoofdstuk 10

4 Inkoop in Strategisch Perspectief Vaststellen van inkoopbesparingspotentieel  Analyse van inkoopuitgaven d.m.v. ‘spendcube’  Indeling naar comodity of inkoopsegmenten:  Groepen homogene ingekochte producten of diensten die in de organisatie worden gebruikt uit behoeften van interne of externe klanten  Inschatten van besparingspotentieel per segment adhv:  Klantspecifieke vs. standaardoplossing  Modulair vs. op componentniveau inkopen  Afhankelijkheid inkoper vs. leverancier  Aantal leveranciers betrokken in de laatste tender  Scope van laatste tender  Type contract en ouderdom contract  Verschillen tussen marktprijs en kostprijs  Mate van betrokkenheid inkopers  Instellen van category-sourcingteam Hoofdstuk 10

5 Inkoop in Strategisch Perspectief Aspecten van een sourcingstrategie  Leveranciersreductie  Betere condities en verminderde transactiekosten  Single vs. multiple sourcing  Afhankelijkheid van leverancier  Global vs. local sourcing  Flexibiliteit, communicatie, prijsverschillen  Partnership dan wel concurrentiestelling  Tenders of samenwerking met leverancier  Contractaankopen vs. aankopen op ‘spot’-basis  Tegen vooraf bepaalde prijs of marktprijs  Afhankelijk van marktsituatie  Prijsovereenkomst vs. prestatiecontract  Instandhouding van machines, SLA Hoofdstuk 10

6 Inkoop in Strategisch Perspectief Category-sourcingplanning  Inhoud  Ondernemingsstrategie en business issues  Analyse historische gegevens  Interne klanteisen, verwachte inkoopbehoefte en inkoopproces  Doelstellingen sourcingstrategie  Category-sourcingstrategie  Planning van de activiteiten  Organisatie en teamsamenstelling  Uitkomst zijn concrete prestatieindicatoren voor beoordeling leveranciersprestaties  Geeft aan hoe voor de belangrijkste artikel categorieën de onderneming denkt te opereren t.o.v. haar leveranciers Hoofdstuk 10

7 Inkoop in Strategisch Perspectief Category-sourcingplanning  Duidelijke relatie met ondernemingsdoelstellingen  Goed begrip van markten waar de onderneming actief is noodzakelijk  Betrokkenheid van interne stakeholders bij category teams  Formulering strategie door category team:  Inzicht in positie ten opzichte van leveranciers en vice versa  Tevredenheid van interne klanten inventariseren  Inventarisatie inkoopbehoeften en vaststellen inkoopspecificaties  Regelmatige rapportage aan hoger management Hoofdstuk 10

8 Inkoop in Strategisch Perspectief Category-sourcingplanning  Prekwalificatie en selectie van leveranciers  Opstellen van longlist potentiële leveranciers  Toezenden van RFI  Formulering beoordelingscriteria en weegfactoren  Reductie tot shortlist  Tenderdocumentatie voorbereiden  Versturen RFP  Versturen RFQ  Systematische analyse van voorstellen  Onderhandelen en contracteren leverancier  Interne onderhandelingen blijken vaak lastig  Na contractering moeten alle interne partijen op de hoogte gesteld worden van de inhoud  Intranet kan hierbij een goede rol spelen  Maandelijks zullen leveranciers beoordeeld moeten worden adhv de prestatie indicatoren Hoofdstuk 10

9 Inkoop in Strategisch Perspectief Betere resultaten van leveranciers  Op een snellere manier naar resultaten  Contractreview  Herziening met als doel: komen tot een prestatiegericht contract. Besparingen 5-10%  Brede concurrentiestelling onder bestaande en nieuwe leveranciers  Op basis van shortlist 15 a 25 richtoffertes selecteren voor belangrijkste artikelcategorieën; vervolgens input voor verbeteringen in product, kostprijs en kwaliteit. Besparing 5-15%  Vereenvoudigen specificaties en verbeteren logistieke en produktieprocessen  Concrete doelstellingen mbt te realiseren verbeteringen  Supplier Assistance Teams  Value chain mapping  Reducties in kostprijs 10-25% Hoofdstuk 10

10 Inkoop in Strategisch Perspectief De mythe van partnership  Partnership (Ellram et al. 2003)  Ongoing buyer-seller relationship  Commitment over extended time period  Mutual sharing of information  Sharing of risks and rewards  Slechts 1% van de relaties! Deze kunnen echter 12% van de leveranciersomzet bij de ondernemingen bepalen  Functionele structuur vaak een belemmering  Bouwen van een partnership jarenlange samenwerking en wederzijdse afstemming Hoofdstuk 10

11 Inkoop in Strategisch Perspectief De mythe van partnership Hoofdstuk 10


Download ppt "Inkoop in Strategisch Perspectief Strategie en planning Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën Hoofdstuk 10 HOOFDSTUK 10."

Verwante presentaties


Ads door Google