De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oplossingsgericht werken Welkom! Drs. Agnes Schilder.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oplossingsgericht werken Welkom! Drs. Agnes Schilder."— Transcript van de presentatie:

1 Oplossingsgericht werken Welkom! Drs. Agnes Schilder

2 Even voorstellen OGW - NW Fryslan2 • Psycholoog, coach, trainer, docent • ACT too • OGW, breinleren, positieve psychologie

3 dat doen wat volgens jou nodig is? NIET… OGW - NW Fryslan3 Hoe motiveer je cliënten zo dat ze

4 Je kunt iemand anders niet motiveren, mensen kunnen alleen zichzelf motiveren…. Mee eens? OGW - NW Fryslan4

5 Deze twee dagen: • Oplossingsgericht werken: – wat is dat? – hoe pas je dat toe in gesprekken? – wanneer / met welk doel? • Motiverende gespreksvoering / Motivational interviewing – wat is dat? – hoe pas je dat toe in gesprekken? – wanneer / met welk doel? • Wat is het verschil en wanneer kies je voor OGW wanneer voor MI? OGW - NW Fryslan5

6 Programma dag OGW - NW Fryslan6  Welkom, intro op het programma, voorstelrondje (waarderende benadering / positieve psychologie) positieve psychologie  Oefening: oplossingsgericht luisteren Theorie: ontstaan van OGW en belangrijke uitgangspunten  Oefening: start van het gesprek, de nuttigheidsvraag Theorie: doelen stellen, veranderwens vaststellen  Oefening: de schaalvraag Theorie: platform bepalen

7 Oefening 1 Veranderen? OGW - NW Fryslan Behoud het goede... 7

8 Kennismaking, opdracht OGW - NW Fryslan8 Oplossingsgericht luisteren, 2/3-tallen Vragen ter inspiratie: • Wat gaat er goed? • Waarover ben je tevreden? • Wat heb je voor nuttigs geleerd? • Wat breng je voor bruikbare zaken mee uit je vorige team / werk / opleiding? • Wat wil je behouden? • Stel, het is een jaar later en je kijkt tevreden terug op het jaar. Waarover ben je dan tevreden?

9 Kennismaking, opdracht OGW - NW Fryslan9 • Kies een kaart die voor jou past bij wat jullie net besproken hebben in jullie groep. • Stel jezelf kort voor en vertel iets over waar jouw kaart voor staat.

10 OGW - NW Fryslan Diagnose-consultatie participatie, receptmodel cliënt centraal 10 Ontstaan OGW

11 Tips: OGW - NW Fryslan11 • Eerst aansluiten, dan doorvragen • Yes-set bij jezelf • Focus op je cliënt (geen self-disclosure) • Geen voorbereiding op de inhoud • Leiden van achteren, vertraag in het begin • Stel vragen op het spoor van de ander

12 Grondleggers OGW Steve de Shazer en Insoo Kim Berg Louis Caufmann, Peter Szabó, Coert Visser, Gwenda Schlundt Bodien (NOAM.nu) OGW - NW Fryslan12

13 Basisregels versie If it’s not broken, don’t fix it. 2.If it does not work, stop and do something different. 3.If it works, do more of it. In het Nederlands: 1.Als iets niet kapot is, herstel het niet. 2.Als iets niet werkt, stop en doe iets anders. 3.Als iets werkt, doe er méér van OGW - NW Fryslan13

14 Basisregels versie If it’s not broken, don’t fix it. 2.If it does not work, stop and do something different. 3.If it works, do more of it. 1.Als iets (nog) goed (genoeg) werkt, herstel het dan niet. 2.Als iets goed (genoeg) werkt, doe er gewoon mee verder en/of doe er méér van. 3.Als iets niet (langer) (goed genoeg) werkt, stop er dan mee, leer ervan en doe iets anders. 4.Als iets goed (genoeg) werkt, leer het van iemand anders en/of bied het een ander aan OGW - NW Fryslan14

15 Stop it! OGW - NW Fryslan15

16 We gaan er vanuit dat cliënten: • Onder zeer moeilijke omstandigheden hun uiterste best doen • Zich hechten aan de ideeën die ze krijgen • Zich moreel juist, welgemanierd, beleefd en eerlijk willen gedragen en hun leven willen verbeteren • Goed willen kunnen opschieten met anderen • Geaccepteerd willen worden en deel willen uitmaken van een groep • Hun leven en dan van hun naasten willen verbeteren • Willen zorgen voor mensen die belangrijk voor hen zijn en door hen verzorgd willen worden • Een waardevolle erfenis willen achterlaten en een positieve bijdrage aan de wereld willen geven • Door anderen gerespecteerd willen worden en anderen willen respecteren OGW - NW Fryslan16

17 Nuttigheidsvraag OGW - NW Fryslan17 • Wat zou nuttig zijn om nu te bespreken? • Wat zou dit gesprek nuttig voor je maken? • Afsluiting: We hebben nog 5 minuten zie ik, wat zou zinvol kunnen zijn om nog te bespreken?

18 Oefening 2 Nuttigheidsvraag OGW - NW Fryslan18 A: Beschrijf in een paar minuten een probleem/een situatie die jij nu lastig vindt. B: Stel onderstaande vragen letterlijk aan persoon A. • In welke zin is dit een probleem voor je? • Waar heb jij last van? • Hoe heb je daar last van? • Hoe belemmert het jou? • Waar kan ik je nu in dit gesprek mee helpen? • Wat zouden we nu moeten bespreken wil dit een nuttig gesprek voor jou zijn? Persoon B: Geef nu een probleemdefinitie zoals jij denkt dat ie klopt. Persoon A: Geef aan of deze definitie klopt voor jou.

19 Filmfragment / wondervraag OGW - NW Fryslan Masterclass Insoo Kim Berg, interview deel 1 en deel 2interview deel 1deel 2 19

20 Essentie: doen wat werkt! OGW - NW Fryslan20 • We leren vooral van wat goed gaat, niet van wat fout gaat of niet werkt.

21 OGW - NW Fryslan21

22 Complimenten geven 1. direct compliment 2. indirect compliment 3. circulair zelf-compliment OGW - NW Fryslan22

23 1. Direct compliment Jij zegt wat je goed vindt aan de ander, de ander ontvangt en is daarin passief OGW - NW Fryslan23

24 2. Indirect compliment Eerst geef je een positieve waardering, gevolgd door een vraag, zodat de ander zichzelf complimenteert OGW - NW Fryslan24

25 3. Circulair zelf-compliment Je geeft eerst een positieve waardering, stelt dan een vraag wat een andere persoon positief zal waarderen in hem/haar. Het compliment gaat via een andere persoon, als een cirkel OGW - NW Fryslan25

26 Complimenten over…  Kenniswat weet/begrijpt iemand al  Ervaring wat is bruikbaar uit het verleden  Vaardigheid wat kan iemand  Attitudebasis houding, overtuiging  Motivatiewat wil iemand, enthousiasme, gedrevenheid  Persoonkenmerk, kwaliteit, stijl  Resultaatwat er bereikt is OGW - NW Fryslan26

27 Oplossingsgericht luisteren OGW - NW Fryslan • Complimenten geven • Gericht op wat wel goed gaat, wat wel kan • Zelfvertrouwen vergroten • Relatie opbouwen 27

28 Problem talk OGW - NW Fryslan28 “Problem talk creates problems, solution talk creates solutions”. Verandertaal uitlokken (motivational interviewing)

29 Verandertaal 1.de wens (ik wil veranderen) 2.de vaardigheid om het doel te bereiken (ik kan veranderen) 3. de redenen om te veranderen (als ik verander dan …) 4.de noodzaak om te veranderen (ik moet veranderen) 5.de toezegging doen, vastbeslotenheid (ik ga veranderen) 6.het zetten van stappen (ik heb iets veranderd)

30 Verandertaal herkennen, versterken en ontlokken OGW - NW Fryslan30 • Reden: Ik wel wel, maar.... Wat is de belangrijkste reden om X wel te doen? • Stappen: Ik weet niet hoe Wat zou een eerste stap zijn? • Mogelijkheid: Maar ik heb geen..... Hoe zou jij het aan kunnen pakken zodat...? • Wens: Ik zou wel willen vanwege de..... En als dat lukt, wat zou er dan gebeuren? • Commitment: Zal ik het wel doen? Wat denk je dat er gebeurt als je er aan begint?

31 Verandertaal uitlokken OGW - NW Fryslan31 Rechtstreeks vragen stellen die verandertaal oproepen, ook wel: evocatieve vragen stellen (Miller en Rollnick, 2008). Bijvoorbeeld: • Nadelen van de status quo: “Wat vindt u vervelend aan de huidige situatie?” • Voordelen van verandering: Hoe zou u het graag anders willen zien?” • Optimisme over verandering: “Welke persoonlijke krachten hebt u die u helpen om te slagen en uw doelen te bereiken?” • Bedoeling om te veranderen: “Wat vindt u nu van uw drugsgebruik?”

32 Verandertaal uitlokken OGW - NW Fryslan32 Oefening 3. A brengt dilemma in waar hij/zij nu echt mee zit. B lokt verandertaal uit. (7 minuten) Wissel van rol. (7 minuten)

33 Ambivalentie vergroten (MI) OGW - NW Fryslan33 Niet veranderen: Voordelen: Nadelen: * Wel veranderen Voordelen: Nadelen: *

34 Vragen, vragen, vragen… OGW - NW Fryslan34

35 OGW uitgangspunten: • Als het werkt, laat het dan zo (if it’s not broken, don’t fix it) • Als iets ooit effect had, doe het dan vaker • Als iets niet werkt, doe iets anders • Geen enkel probleem doet zich de hele tijd voor • Verandering is constant en onvermijdelijk • De toekomst is onderhandelbaar en wordt geschapen • Kleine veranderingen kunnen grote gevolgen hebben • Stel cliënten vragen, maar vertel ze niet wat ze moeten doen. • Problemen en oplossingen zijn niet altijd direct aan elkaar gerelateerd OGW - NW Fryslan35

36 Van probleemdenken naar oplossingsgericht denken Begin probleem De gevreesde toekomst Begin gewenste situatie De gewenste toestand Wat is het volgende stapje? Wat is er al bereikt en hoe? Coert Visser, gebaseerd op het Albert model van Mark McKergow De huidige situatie Wat wil je in plaats van het probleem? Wanneer is er al eens een hoger punt op de schaal bereikt? Hoe is dat bruikbaar? OGW - NW Fryslan36

37 Drie soorten reacties Type relatieKenmerkenInterventies coaching BezoekerstypischDe ander ziet geen nut van het gesprek • Aard en aanleiding verhelderen • Zoeken naar het nut voor de ander • Rollen verhelderen KlaagtypischDe ander ziet wel nut, maar gedraagt zich hulpeloos en klaagt • Begrip en acceptatie van het perspectief en de perceptie van de ander • Verder verhelderen nut voor de ander en de rollen • Begin met de eerste stappen van oplossingsgericht coachen KlanttypischDe ander ziet het nut, staat open voor hulp en is bereid tot actie Volg de stappen van oplossingsgericht coachen Bron: OGW - NW Fryslan37

38 Vier oplossingsgerichte invalshoeken: Lees meer OGW - NW Fryslan38

39 De schaalvraag OGW - NW Fryslan39

40 Tot besluit OGW - NW Fryslan40 3 vragen: • Wat heb je geleerd/is nieuw voor jou? • Wat laat je voortaan na? • Wat ga je toepassen, welke concrete stap?


Download ppt "Oplossingsgericht werken Welkom! Drs. Agnes Schilder."

Verwante presentaties


Ads door Google