De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen"— Transcript van de presentatie:

1 Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Kwaliteit verbeteren in 7 stappen Doel van de workshop: U bent zo nieuwsgierig geworden naar inspirerende en motiverende verbeterprocessen, dat u nog meer inzicht hierin wilt krijgen. HAN Sport en Bewegen Ben Halle

2 Uitgangspunten: Vragen: - Het team kiest zelf doelen
- De doelen zijn concreet en kleine stapjes met een zo groot mogelijk effect - Motiverend en inspirerend zijn de sterke punten en behaalde successen van het team Vragen: - Wat doen we al goed én hoe kunnen we dat nog beter doen? Verbeterproces. ; Het verbeterproces - Hoe moeten we dat doen?” HAN Sport en Bewegen Ben Halle

3 Kwaliteit verbeteren in 7 stappen
Stap 1: Verhelderen van de veranderbehoefte Stap 7. Vaststellen verdere veranderbehoefte Stap 2. Definiëren van de gewenste toestand Stap 6. Vooruitgang monitoren Stap 3. Vaststellen van het platform Stap 5. Eén stapje vooruit zetten Stap 4. Analyseren van eerder succes HAN Sport en Bewegen Ben Halle

4 Stap 1: Verhelderen van de veranderbehoefte
Wat zou het team willen verbeteren om het nuttig voor het team te laten zijn? Waaraan wil het team iets veranderen? Waar heeft het team last van? Hoe heeft het team daar last van? Hoe is het een probleem voor het team? Stap 2. Definiëren van de gewenste toestand Wat wil het team bereiken? Hoe wil het team dat de situatie wordt? Wat zou het team willen in plaats van het probleem? Wat zal er zijn als het probleem is opgelost? Waaraan zal de omgeving merken dat het probleem is opgelost? Wat gaat er beter als het probleem is opgelost? HAN Sport en Bewegen Ben Halle

5 Stap 3. Vaststellen van het platform
Stel je voor een schaal van 1 t/m 10. Bij 1 is het probleem het ergst; bij 10 is het probleem volledig opgelost. Waar sta je op de schaal? Hoe is het gelukt om van 1 tot …. te komen? Wat heeft daarbij geholpen? Stap 4. Analyseren van eerder succes Wanneer was het probleem minder aanwezig? Wat was er toen anders? Wanneer heeft het team al eens meegemaakt dat datgene wat je wilt bereiken al eens is gebeurd? Hoe is dat gelukt? HAN Sport en Bewegen Ben Halle

6 Stap 5. Eén stapje vooruit zetten
Hoe kan het team dat wat heeft gewerkt vaker doen? Wat zou een klein stapje vooruit zijn? Wat zou het team morgen/ vandaag al kunnen doen? Hoe ziet dat stapje eruit? Waaraan zouden anderen kunnen merken dat het stapje is gezet? Stap 6. Vooruitgang monitoren Stap 7. Vaststellen verdere verbeterbehoefte HAN Sport en Bewegen Ben Halle

7 Van probleem naar oplossing
- Wat is het volgende stapje? - Wanneer ging het wel goed? Hoe bruikbaar is dit? -Hoe is het gelukt om van 0 te komen tot NU? Wat wil je in plaats van het probleem? Gevreesde toekomst Probleem NU Probleem 0. Begin oplossing HAN Sport en Bewegen Ben Halle


Download ppt "Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen"

Verwante presentaties


Ads door Google