De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014 21 maart 2014 Ernst Koperdraat 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014 21 maart 2014 Ernst Koperdraat 1."— Transcript van de presentatie:

1 Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart maart 2014 Ernst Koperdraat 1

2 NHR in het stelsel 21 maart 2014 Ernst Koperdraat 2

3 Gemeente is afnemer van NHR 3

4 ‘HR Inzien’‘HR Inzien’: u bekijkt online gegevens uit het Handelsregister via Hiervoor ontvangt uw organisatie een toegangscode.www.kvk.nl ‘HR Dataservice’‘HR Dataservice’.: u heeft verbinding met het Handelsregister via een eigen applicatie met een bevragingsmogelijkheid op basis van KvK nummer. U ontvangt Handelsregistergegevens via XML-berichten (applicatie-applicatieverbinding). ‘HR Dataservice Berichten’: via de gemeenschappelijke abonnementenvoorziening Digilevering ontvangt u Handelsregistergegevens op basis van gebeurtenisberichten.HR Dataservice Berichten’ Producten KvK

5 • Resultaatverplichting: “Voor 1 juli 2014 zijn alle gemeenten aangesloten op het NHR in het kader van de wettelijke plicht voor het gebruik van NHR.” • Conclusie pilots: HR Inzien en HR Bevraging zijn grootschalig implementeerbaar. HR Berichten is nog niet implementeerbaar • Noodzakelijke NUP-voorzieningen zijn beschikbaar (Digikoppeling, Digilevering, eherkenning) • Digimelding: Verwachting Q3 terugmelden via BLT mogelijk. Momenteel pilots over proces van terugmelding • Versneller: Bedrijvenversneller start maart 2014 en loopt tot november. Doel: gemeenten laten aansluiten op de juiste productvariant(en) • Routekaart: Beschikbaar op • Factsheets: maart beschikbaar • Financiering: opgelost, nadere uitwerking volgt Huidige status Handelsregister

6 NHR- achtergrond Het verplicht gebruik van het NHR per 1 juli 2014 betekent dat gemeenten: •Geen authentieke gegevens meer opvragen bij de ondernemer •Verplicht gebruikmaken van basisgegevens •Verplicht terugmelden 21 maart 2014 Ernst Koperdraat 6

7 • Resultaatverplichting: “Alle gemeenten zijn op 1 januari 2015 aangesloten op eHerkenning. Alle eigen (niet eHerkenning) voorzieningen voor het identificeren en autoriseren van bedrijven zijn dan uitgefaseerd.” • Impactanalyse: eHerkenning is grootschalig implementeerbaar. • Kosten Implementatie: P.M. • Pilot: Niet van toepassing; voldoende praktijkervaring. • Impuls: Met 70 gemeenten wordt een maatwerktraject gedaan met eHerkenning • Routekaart: Beschikbaar eHerkenning

8 • Resultaatverplichting : ““Gemeenten verplichten zich om hun gedigitaliseerde transacties te ontsluiten via het platform van Antwoord voor Bedrijven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een (open) standaard uitwisselingsmogelijkheid.” • Impactanalyse: AvB is grootschalig implementeerbaar. • Kosten Implementatie: P.M. • Pilot: Niet van toepassing; voldoende praktijkervaring. • Show case: Met 26 gemeenten zijn generieke transacties via AvB / Ondernemersplein onderzocht • Routekaart: beschikbaar Antwoord voor Bedrijven

9 Samengevat: HR staat centraal om actuele bedrijfsgegevens te verkrijgen Samen met andere bouwstenen biedt dat nieuwe mogelijkheden: • Met eHerkenning en AvB: zorgen dat ondernemers altijd bij het juiste loket komen / de juiste informatie vinden • Met eHerkenning: formulieren en documenten vooraf invullen. • Met eHerkenning (en evt. AvB) transacties digitaliseren. Ondernemersbouwstenen iNUP

10 • Bepalen informatiebehoefte per proces, gevolgd door aansluitvariant. • Processen aanpassen, zodanig dat gegevens aan de bron worden ontleend. • Indieningsvereisten aanpassen • Voorkomen dat gegevens ten onrechte bij de organisaties worden bevraagd. • Terugmeld proces inregelen en definiëren gerede twijfel • Voorkomen van eigen bestanden (Excel, kaartenbakjes etc.), • Binnengemeentelijke leveringen organiseren • Fysieke aansluiten met Handelsregister regelen voor gemeenten in z’n geheel dan wel per proces Impact voor gemeenten

11 • Verbinding met de processen tot stand laten komen; • Voorkomen dat je “de aap op de schouder krijgt”; • Nut en noodzaak helder krijgen; • Scenario’s bepalen, impact verschilt per proces; • Omgaan met “als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat”; • Handelsregister is eerste ‘echte’ basisregistratie waar de gemeente geen bronhouder van is. Uitdagingen van projectleider HR

12 Wat is een Versneller? Intensivering van de ondersteuning aan gemeenten waarmee een significante stijging van het aantal aansluitingen op NUP-bouwstenen of resultaatsverplichtingen wordt bereikt. 21 maart 2014 Ernst Koperdraat 12

13 Informeren en stimuleren • Bewustwording • Best Practices • Actiegerichte projectcommunicatie Ondersteunen en faciliteren • I-NUP academy • Handreikingen, factsheets, tools etc. • Regionale workshops • leveranciersmanagement Monitoren en begeleiden • Nulmeting • Dashboard/landkaart • aansluitcoach Actielijnen I-versneller

14 • Wel vrijwillig, niet vrijblijvend • Gemeenten ondersteunen bij de aansluiting volgens de eigen aansluitingsstrategie • aansluitcoaches • Werkbijeenkomsten die routekaart en strategie volgen • Voortgang melden in monitor/projectwebsite Individuele ondersteuning


Download ppt "Het Handelsregister Themadag VIAG 21 maart 2014 21 maart 2014 Ernst Koperdraat 1."

Verwante presentaties


Ads door Google