De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst,"— Transcript van de presentatie:

1 Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst, Delfien Devoghel en Nathalie Mertens

2 Actualiteit

3 Overzicht 1.Inleiding • Waarom dit thema? 4. Implementatie • Meso- en Macro • Micro 5. Conclusie 6. Vragen? 2. Beginsituatie • Voorstelling school • Visie • Beginanalyse school • Beginanalyse leerlingen 3. Programma • Screening • Bank Vooruit • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging

4 Waarom dit thema?

5 Overzicht 1.Inleiding • Waarom dit thema? 2. Beginsituatie • Voorstelling school • Visie • Beginanalyse school • Beginanalyse leerlingen 4. Implementatie • Meso- en Macro • Micro 5. Conclusie 6. Vragen? 3. Programma • Screening • Bank Vooruit • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging

6 Voorstelling school • Ruiselede • Scholengemeenschap Molenland • Vrij gesubsidieerd onderwijs • Twee graden SO • ASO, TSO en BSO Het Instituut Sancta Maria

7 Visie van de school • Vertaalt zich in twee grote krachtlijnen: – Leren leren – Leren leven • Onderscheidt zich doordat leerlingen zich er iets makkelijker thuis voelen.

8 Beginanalyse school • Werkgroep legt het beleid. • Behoefte aan vakoverschrijdende thema’s leeft onder het lerarenkorps. • Context: Sociorelationele ontwikkeling. Thema holebi’s: project in 4STW.

9 Beginanalyse leerlingen • Interview met leerlingen: – Kennen jullie holebi’s? – Zou je het zelf aan je vrienden vertellen moest je holebi zijn? – Zou je het aanvaarden moest een vriend/vriendin holebi zijn? – Zouden jullie het positief vinden moest de school rond dit thema activiteiten organiseren? • Vooral meisjes. • De mening van de leerlingen wordt altijd gevraagd.

10 Overzicht 1.Inleiding • Waarom dit thema? 2. Beginsituatie • Voorstelling school • Visie • Beginanalyse school • Beginanalyse leerlingen 3. Programma • Screening • Bank Vooruit • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging 4. Implementatie • Meso- en Macro • Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

11 Screening • Screeningsinstrument – Doelgroep? – Makkelijk? – Integratie vakken? – Leefwereld leerlingen • Waarom?

12 Geanalyseerde programma’s • Bank vooruit • Dubbel Divers • Zij & Zij, Hij & Hij • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging • Receptenboek

13 Bank Vooruit • Cavaria • 2010 • SO • Tips holebivriendelijke school en methodieken • Boek en film

14 Sam & Lisa • De holebifabriek • 2002 • SO • Video, lessuggesties, overzicht VOETEN en achtergrondinfo ‘holebi’ • Lespakketten

15 Film • Bavo Defurne • Geen film over homoseksualiteit op zich, wel over liefde! “Trailer “Noordzee Texas”

16 Holebi’s in beweging • 2000 • Leerkrachten en jeugdwerk • Stellingenspel

17 Overzicht 1.Inleiding • Waarom dit thema? 2. Beginsituatie • Voorstelling school • Visie • Beginanalyse school • Beginanalyse leerlingen 3. Programma • Screening • Bank Vooruit • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging 4. Implementatie • Meso- en Macro • Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

18 Macro- en mesoniveau • Werkgroep • Organisatie van een ouderavond • Studiedag voor leerlingen en leerkrachten • Schoolreglement • Zichtbaarheid van het thema op school

19 Microniveau Methodiek 1: Inleefvragen

20 Microniveau Methodiek 2: Het stellingenspel AKKOORD = rechtstaan NIET-AKKOORD = blijven zitten

21 Microniveau Evaluatie

22 Overzicht 1.Inleiding • Waarom dit thema? 2. Beginsituatie • Voorstelling school • Visie • Beginanalyse school • Beginanalyse leerlingen 3. Programma • Screening • Bank Vooruit • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging 4. Implementatie • Meso- en Macro • Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

23 Conclusie ‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom?

24 • Bank vooruit! • Zij en zij en hij en hij • Dubbel Divers • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging Conclusie

25 Overzicht 1.Inleiding • Waarom dit thema? 2. Beginsituatie • Voorstelling school • Visie • Beginanalyse school • Beginanalyse leerlingen 3. Programma • Screening • Bank Vooruit • Sam & Lisa • Holebi’s in beweging 4. Implementatie • Meso- en Macro • Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

26


Download ppt "Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst,"

Verwante presentaties


Ads door Google