De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het internet en zijn gevaren  Groepswerk voor het vak: ‘Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen’  Deelnemers: - Lydwin Bulckens (SLO Pedagogie)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het internet en zijn gevaren  Groepswerk voor het vak: ‘Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen’  Deelnemers: - Lydwin Bulckens (SLO Pedagogie)"— Transcript van de presentatie:

1

2 Het internet en zijn gevaren  Groepswerk voor het vak: ‘Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen’  Deelnemers: - Lydwin Bulckens (SLO Pedagogie) - Kristof Cooreman (SLO Economie) - Stéphanie De Bruyne (SLO Pedagogie) - Charlotte Deseins (SLO Pol & Soc ) - Sara De Vos (SLO Pedagogie ) - Daphne Steenbeke (SLO Psychologie) - Lise Verschraegen (SLO Pol & Soc)

3 Voorstelling van de school  Sint-Lievenscollege te Gent  930 leerlingen  27 studierichtingen  Katholieke school  Deel van de scholengemeenschap Edith Stein

4 Voorstelling van de school  Werking rond VOETen  Projecten vanuit werkgroepen  Projecten vanuit leerkrachten  VOETen-coördinator op de school  Administratie  Motiveert leerkrachten  Controleert

5 Voorstelling van de school • Schooltype C + Projecten per jaar + Aan vakken gebonden + Extra uitstappen + Samenwerking met andere organisaties - Klasniveau: weinig info, terugkerende evaluatievormen - Weinig betrekking van ouders - Weinig betrokkenheid van leerlingen

6 Implementatie: klasniveau  3 pijlers  INFORMEREN  INFORMEREN (Child Focus: plagen vs pesten, rollenspel,..)  EMOTIES BESPREEKBAAR MAKEN  EMOTIES BESPREEKBAAR MAKEN (VlinderNET)  OUDERBETROKKENHEID  OUDERBETROKKENHEID (informatiebrochure ouders)

7 VlinderNET (2011) Informatief spel over cyberpesten en veilig internet Een spel van vzw Zinloos Geweld met steun van

8  Cyberpesten is OOK een vorm van zinloos geweld!  Laagdrempelig  Bovenop andere pesterijen  Dezelfde (groeps)dynamiek  Complex!  totaalaanpak vereist!  Onderschat actueel thema!  75 % van de leerkrachten gaf de nood aan educatief materiaal aan! VlinderNET: achtergrond

9 2 vaststellingen door de ontwikkelaars 70% van de tienjarigen heeft een Facebookprofiel volwassenen worden door middelbare scholieren niet altijd als eerste vertrouwenspersoon vermeld omdat ze 'nooit tijd hebben om te luisteren' of 'hen niet au sérieux nemen' VlinderNET: achtergrond

10 VlinderNET: concept  Doel: praten over cyberpesten en veilig internet + verwoorden gevoelens en behoeften daarover via situatiekaarten en een gevoelskaart  Dobbelsteenspel  Aandacht voor ≠ vormen van cyberpesten  Handleiding LK met:  Vragen om gesprek te stimuleren of leerlingen de situatie vanuit andere invalshoeken te laten bekijken.  Tips en verwijzingen naar websites

11  Aantal deelnemers: 3 tot 30 spelers  Maximum 6 spelers per groep  Duur: 1 à 2 lesuren (spel + bespreking)  2-3 situaties maximum!  Doelgroep: jaar  Kostprijs: 35€ of gratis te ontlenen bij Kleur Bekennen!  Het eerste én enige informatieve spel voor deze thematiek!  Spelregels: aantal kleine aanpassingen. VlinderNET: praktisch

12 VlinderNET: actie!

13 VlinderNET: Voor- en nadelen

14 VlinderNET: voordelen • Focus op emoties • Aandacht voor verschillende vormen van cyberpesten • Mogelijkheid om gedachten uit te wisselen • Aandacht voor gevaren van het internet • Discussies met leeftijdsgenoten • Taboesfeer doorbreken • Tips voor veilig internetgebruik • Duidelijk werkmateriaal • Jongeren helpen elkaar • Advies en ondersteuning • Verrassingseffect en doorschuifsysteem

15 VlinderNET: nadelen • Leeftijdsgrens • Focus op emoties (cfr. leeftijdsgrens) • Nood aan begeleiding (cfr. risico van haantje de voorste) • Geen focus op hulpkanalen in het spel • Gebrek aan een eindproduct

16 Implementatie: schoolniveau  Sensibiliseren ouders en leerkrachten  Vorming Childfocus  Opstarten werkgroep  Waarom  Wie  Taken  Draaiboek  Discussie  Visie en missie  Themadag voor de leerlingen

17 Suggesties en alternatieven  Stap 1: Bepaal de beginsituatie!  Enquête afnemen (zoals wij)  Pesttest :  Mankement aan de programma’s: veilig internetgebruik bij de leerkracht zelf!

18 Suggesties en alternatieven

19  EHBI  Posters rondhangen op school met tips voor leerkrachten, ouders, Slachtoffers…

20 Suggesties en alternatieven  Andere werkvormen:  Film: “Cyberbully”  Het cyberpestcontract  Boek: Misleid (Vereijken, A., 2010)  Spel: cyberpestpraatspel, Ssstt! Een geheim!!!  Lespakket: cyberpesten, who cares?

21 Suggesties en alternatieven  Evaluatie van het eigen schoolbeleid: Is jouw school cybersafe?  Een nationaal beleid rond cyberpesten  Heel wat leerrijke links: zie onze wiki! (Lesmateriaal, documentatie, tips voor veilig ICT- gebruik op school,…)

22 Conclusie Welke conclusie(s) trekken jullie hieruit?

23 Conclusie Het beste wapen tegen cyberpesten zijn weerbare kinderen..

24 Dankwoord Deze opdracht had geen succes geweest zonder volgende personen: Het Sint-Lievenscollege: de directie, leerkrachten en leerlingen uit het vierde jaar (onderzochte school) Hilde Deproost (graad- en VOETcoördinator bij SLC) Prof. Isabel Rots (verantwoordelijk lesgever)


Download ppt "Het internet en zijn gevaren  Groepswerk voor het vak: ‘Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen’  Deelnemers: - Lydwin Bulckens (SLO Pedagogie)"

Verwante presentaties


Ads door Google