De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3

2 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 2

3 1. Inleiding: citaten “Het overbrengen van kennis is het cruciale onderdeel van een goed drugsbeleid op school” 3

4 1. Inleiding: citaten “Een leerkracht moet altijd een negatieve houding hebben ten aanzien van drugs” 4

5 1. Inleiding: citaten “Op de 100 dagen moet alcohol toegelaten worden op school” 5

6 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 6

7 2. De school + bestaande initiatieven  Emmaüs Bovenbouw Aalter (2 e en 3 e graad ASO en TSO (handel))  Werken rond VOETen  Interview met Yola Ooms (lid van werkgroep ‘gezondheid)

8 2. De school + bestaande initiatieven Drugspreventie op school 3 de jaar: reportage van de Stichting tegen Kanker over de gevolgen van overmatig alcoholgebruik. 4 de jaar: iemand van Drugstories spreekt over drugs in het algemeen. 5 de jaar: reportage over de schadelijke gevolgen van “comazuipen”. 6 de jaar: Responsible Young Drivers geven een workshop over drugsgebruik in het verkeer.

9 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord (Onderzoek Stad Gent, 2003) 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 9

10 3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Wat denken leerlingen ? Aard en omvang drugproblematiek Perceptie en attitudes van de leerlingen Kennis van leerlingen over drugs Verwachtingen omtrent een drugsbeleid op school => kennis van de doelgroep => participatie leerlingen

11 3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Doe maar normaal … Experimenteren met cannabis … moet kunnen … “Een joint is niet zo erg.” “Het is gelijk ge over de voetbal klapt.” “Drugs is een groot woord.” “Ik zou het wel willen proberen om te zien hoe het is.” “Je kan drugs kopen via, via.”

12 3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Wanneer zijn drugs problematisch? Wanneer je elke dag gebruikt.” “Wanneer je verslaafd bent, als je niet kan stoppen.” “Je hebt problemen met drugs wanneer je spuit. Wij zijn bang van spuiten.” “Wanneer je flipt als je geen drugs meer neemt.” “Je hebt problemen met drugs als je in contact komt met de politie, wanneer je steelt om drugs te kunnen kopen.”

13 3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Drugbeleid op school Best tevreden … Schoolreglement ?? Drugbeleid = sanctiebeleid ? Maatschappelijk probleem bespreekbaar maar individueel gebruik taboe … Vertrouwensleerkrachten ? Zelf kiezen ! Een geloofwaardige en aanvaardbare boodschap ! Een open en respectvolle communicatie ! ‘Iemand die weet waarover hij het heeft. Iemand met ervaring, die het zelf al heeft geprobeerd.’

14 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 14

15 4. Conclusie bekeken pakketten ‘Unplugged’ (De Sleutel) ‘Maat in de Shit’ (CAT Infopunt - CGG Eclips vzw en VAD) (+) Alomvattend (+)Waarden, normen, info, attitudes (+) Inter & intrapers vaardigheden (+) ≠ activerende werkvormen (+) Ouders (-) Tweedaagse training lkr (-) Veel lestijd (+) Invalshoek (+) Tom & Lisa (+) Gedragsverandering (-) Opbouwend? (-) Basiskennis vereist (-) Focus op cannabis Meer info over de pakketten? Bezoek de wikispace van groep 3 15

16 4. Conclusie bekeken pakketten  ‘Unplugged’ ! persoonlijke & soc vaardigheden veilig klasklimaat, kennis, waarden&normen, risico-inschatting, ouders  Emmaüsinstituut?  Eén projectdag tweede graad  Ouders betrekken 16

17 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 17

18 5. Implementatie klasniveau: onze projectdag o Lesuur 1: Verhaal ‘Tom en Lisa’ + discussie o Lesuur 2: Kennismakingsquiz PAUZE o Lesuur 3 & 4: Gedragsverandering PAUZE o Lesuur 5 & 6: Gastspreker o Lesuur 7 & 8: Posters maken EVALUATIE

19 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 19

20 6. Implementatie klasniveau: kennisquiz Stelling 1: Alcohol is een opwekkend product omdat je je minder moe voelt als je drinkt. Stelling 2: Een joint is natuurlijker en dus gezonder dan een sigaret. Stelling 3: Door teveel te drinken kun je vervroegd dement worden. Stelling 4: Aan hasj of marihuana kun je niet verslaafd worden. 20

21 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 21

22 7. Implementatie schoolniveau Werkgroep ‘Gezondheid’ reeds bestaand  opgericht in Emmaüsinstituut  Verschillende projecten  Obesitas  Hygiëne  Drugs  …  Onze evaluatie  Meer school en ouders betrekken! 22

23 7. Implementatie schoolniveau Studiedag voor personeel  Op de hoogte brengen alle leerkrachten  Kennis  Attitude  Uitleggen programma  Enthousiasmeren Ouders betrekken  Begeleidende brief  Ouderavond (i.s.w met preventiedienst, drugpunt, politie) 23

24 Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 24

25 8. Besluit Bedankt voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen? 25


Download ppt "Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3."

Verwante presentaties


Ads door Google