De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?. L EREN LEREN IN HET S INT -J ANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype.

Verwante presentaties


Presentatie over: "L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?. L EREN LEREN IN HET S INT -J ANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype."— Transcript van de presentatie:

1 L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?

2 L EREN LEREN IN HET S INT -J ANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype Emilien-Maria Rosseel Loes Schutyser Charlotte Van Ackere 2

3 P RESENTATIEVERLOOP Inleiding  Korte opdracht: tekst i.v.m. structureren  Reflectie Sint-Janscollege  Keuze thema Programma Implementatie Suggesties en alternatieven  Kort videofragment  Discussie alternatieven 3

4 I NLEIDING (1) Opdracht  Studeer de tekst zoals een cursus  Zorg dat je de tekst echt kent  Beantwoord de gestelde vragen 4

5 I NLEIDING (2) Vragen (tekst omdraaien!) 1. Wat is volgens de tekst de beste methode om te leren? 2. Waarom is structureren volgens de tekst belangrijk? 5

6 I NLEIDING (3) Reflectie A. Welke werkwijze heb je gehanteerd om de tekst in te studeren? B. Heb je altijd zo gestudeerd? C. Heb je nog andere methodes uitgeprobeerd? 6

7 I NLEIDING (4) Reflectie D. Studeer je elk vak op dezelfde wijze? E. Hoe en wanneer heb je deze methode(n) ontwikkeld. F. Had jouw secundaire school hierin een aandeel? 7

8 S INT -J ANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG ) 950 leerlingen ASO + STV/STW Campus Heiveld 1ste graad Campus Visitatie 2de en 3de graad Open sfeer Veel werk- groepen VOET’en 8

9 K EUZE VAN HET THEMA ‘L EREN L EREN ’ Eerste graad via leefsleutels Tweede en derde graad  knelpunten  Tekort in verticale opbouw en integratie  Hoofd- en bijzaken?  Samenvattingen?  Plannen? 9

10 P ROGRAMMA (1) Stellingenspel  Akkoord = recht staan  Niet-akkoord = blijven zitten  Argumentatie en discussie 10

11 P ROGRAMMA (2) A. ‘Leren leren’, dat leer je op school. B. ‘Leren leren’ behoort tot de lessen i.p.v. aparte workshops. C. Het is de taak van alle leerkrachten om leerlingen te begeleiden op het vlak van ‘leren leren’. 11

12 P ROGRAMMA (3) Schoolniveau  Grote verschillen Eerste graad vs. tweede en derde graad Één leerkracht vs. meerdere Bestede tijd In les vs. buiten les Inhoud en aanpak CLB PBD 12

13 P ROGRAMMA (4) Schoolniveau VCLB / CLB  Recent verantwoordelijkheid bij de scholen  Overzicht met studeertips (site)  Advies PBD  Advies  Coaching leerlingen en leerkrachten + scholen  Vorming op maat 13

14 I MPLEMENTATIE (1) Even brainstormen  ZOEMSESSIE Overleg met 3 personen om de vragen te beantwoorden Noteer per vraag 3 tot 5 elementen  Groepsbespreking  Vragen 14

15 I MPLEMENTATIE (2) Even brainstormen Hoe zouden jullie ‘leren leren’ als leerkracht in een werkgroep uitwerken? Welke elementen moeten volgens jullie zeker aanwezig zijn? 15

16 I MPLEMENTATIE (3) Werkgroep ‘leren leren’  Leerlingen, leerkrachten en ouders  Algemene en individuele initiatieven - zo kort als mogelijk, zo lang als nodig  Klas- en schoolniveau  Kijkje nemen buiten de schoolmuren 16

17 I MPLEMENTATIE (4) Initiatieven voor  Leerlingen Klasniveau Tweede graad Derde graad Schoolniveau Activiteiten in de omgeving  Ouders  Leerkrachten Waar te vinden? Organisatie en visie 17

18 I MPLEMENTATIE (5) Initiatieven voor leerlingen  Klasniveau: tweede graad Breintrein 18

19 I MPLEMENTATIE (6) Initiatieven voor leerlingen  Klasniveau: derde graad Leerbuddy Lemotesten Workshops Mijn Masterplan 19

20 I MPLEMENTATIE (7) Initiatieven voor leerlingen  Schoolniveau Topic van de maand Begeleide studie Nieuwsbrief  ouders Kennen Kunnen Doen-blad Chatsessie Tips rond planning 20

21 I MPLEMENTATIE (8) Initiatieven voor leerkrachten  Tips Initiatieven voor ouders:  Info avond  Contactname bij problemen kind  Brief, website, smartschool  Nieuwsbrief 21

22 I MPLEMENTATIE (9) Organisatie en visie  Organisatie Werkgroepen Verschillende initiatieven  Visie Continue zorg voor 'leren leren' Goede overgang tussen de verschillende graden 22

23 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (1) VOOR DE LEERLINGEN  Voormiddag in het kader van leren leren  Zelf-evaluatie rond leren leren  Leerstijl bepalen 23

24 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (2) VOOR DE LEERLINGEN  Voormiddag in het kader van leren leren Leerlingen derde graad Tijdens ingeroosterde lessen Mogelijke thema’s  Plannen  Grote taken aanpakken  Samenvatten  Mindmaps maken  Onderscheid kennen en kunnen  Vaardigheden inoefenen  Leren naar aanleiding van het examen  Hoe wiskunde studeren? 24

25 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (3) VOOR DE LEERLINGEN  Voormiddag in het kader van leren leren  Zelf-evaluatie rond leren leren  Leerstijl bepalen 25

26 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (4) VOOR DE LEERLINGEN  Voormiddag in het kader van leren leren  Zelf-evaluatie rond leren leren Weinig ruimte voor evaluatie en reflectie Oplossing: zelf-evaluatieportfolio Per rapport aantal vragen invullen over 4 thema’s  Planning, werkorganisatie –en houding  Nauwkeurig en net werken  Studeren en schematisch werken  Resultaten en reflectie Resultaten uittekenen in schema 26

27 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (5) 27

28 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (6) VOOR DE LEERLINGEN  Voormiddag in het kader van leren leren  Zelf-evaluatie rond leren leren  Leerstijl bepalen Niet elke leerling leert op dezelfde manier De dromer De doener De beslisser De denker Leerstijl bepalen + gepaste strategie uitwerken 28

29 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (7) VOOR DE LEERLINGEN VOOR DE OUDERS  Info via nieuwsbrief, website, infoavond, oudercontact,...  Contact met de school via mail  ALTERNATIEVEN Telefonisch Chatsessies tijdens de examens 29

30 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (8) VOOR DE LEERLINGEN VOOR DE OUDERS VOOR DE LEERKRACHTEN  Infosessie rond leren leren  Voorbeeld inleidend voorbeeldinleidend voorbeeld Reflectie Wat vind je van deze ‘truc’? Hoe kan dergelijk voorbeeld jou inspireren als leerkracht? 30

31 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (9) Discussie  Wat is jullie mening over deze alternatieven?  Met welke alternatieven gaan jullie akkoord?  Met welke alternatieven gaan jullie niet akkoord?  Zijn de alternatieven waardevol? 31

32 T OT SLOT Nog vragen? Bedankt voor de aandacht! 32

33 R EFERENTIES PRESENTATIE Deneve, M. & Peeters, L. (z.j.). Breintrein: Leren leren 14+. Geraadpleegd op 04/05/2012, via leren-14.html leren-14.html You Tube (z.j.). De Truc 16: Rap je les [filmbestand]. Geraadpleegd op 09/05/2012, via 33


Download ppt "L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?. L EREN LEREN IN HET S INT -J ANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype."

Verwante presentaties


Ads door Google