De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?. L EREN LEREN IN HET SINT - JANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype.

Verwante presentaties


Presentatie over: "L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?. L EREN LEREN IN HET SINT - JANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype."— Transcript van de presentatie:

1 L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?

2 L EREN LEREN IN HET SINT - JANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype Emilien-Maria Rosseel Loes Schutyser Charlotte Van Ackere 2

3 P RESENTATIEVERLOOP Inleiding Korte opdracht: tekst i.v.m. structureren Reflectie Sint-Janscollege Keuze thema Programma Implementatie Suggesties en alternatieven Kort videofragment Discussie alternatieven 3

4 I NLEIDING (1) Opdracht Studeer de tekst zoals een cursus Zorg dat je de tekst echt kent Beantwoord de gestelde vragen 4

5 I NLEIDING (2) Vragen (tekst omdraaien!) 1. Wat is volgens de tekst de beste methode om te leren? 2. Waarom is structureren volgens de tekst belangrijk? 5

6 I NLEIDING (3) Reflectie A. Welke werkwijze heb je gehanteerd om de tekst in te studeren? B. Heb je altijd zo gestudeerd? C. Heb je nog andere methodes uitgeprobeerd? 6

7 I NLEIDING (4) Reflectie D. Studeer je elk vak op dezelfde wijze? E. Hoe en wanneer heb je deze methode(n) ontwikkeld. F. Had jouw secundaire school hierin een aandeel? 7

8 S INT -J ANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG ) 950 leerlingen ASO + STV/STW Campus Heiveld 1ste graad Campus Visitatie 2de en 3de graad Open sfeer Veel werk- groepen VOET’en 8

9 K EUZE VAN HET THEMA ‘L EREN L EREN ’ Eerste graad via leefsleutels Tweede en derde graad  knelpunten Tekort in verticale opbouw en integratie Hoofd- en bijzaken? Samenvattingen? Plannen? 9

10 P ROGRAMMA (1) Stellingenspel Akkoord = recht staan Niet-akkoord = blijven zitten Argumentatie en discussie 10

11 P ROGRAMMA (2) A. ‘Leren leren’, dat leer je op school. B. ‘Leren leren’ behoort tot de lessen i.p.v. aparte workshops. C. Het is de taak van alle leerkrachten om leerlingen te begeleiden op het vlak van ‘leren leren’. 11

12 P ROGRAMMA (3) Schoolniveau Grote verschillen Eerste graad vs. tweede en derde graad Één leerkracht vs. meerdere Bestede tijd In les vs. buiten les Inhoud en aanpak CLB PBD 12

13 P ROGRAMMA (4) Schoolniveau VCLB / CLB Recent verantwoordelijkheid bij de scholen Overzicht met studeertips (site) Advies PBD Advies Coaching leerlingen en leerkrachten + scholen Vorming op maat 13

14 I MPLEMENTATIE (1) Even brainstormen ZOEMSESSIE Overleg met 3 personen om de vragen te beantwoorden Noteer per vraag 3 tot 5 elementen Groepsbespreking Vragen 14

15 I MPLEMENTATIE (2) Even brainstormen Hoe zouden jullie ‘leren leren’ als leerkracht uitwerken? Welke elementen moeten volgens jullie zeker aanwezig zijn? 15

16 I MPLEMENTATIE (3) Werkgroep ‘leren leren’ Leerlingen, leerkrachten en ouders; Algemene en individuele initiatieven - zo kort als mogelijk, zo lang als nodig; Klas- en schoolniveau; Kijkje nemen buiten de schoolmuren. 16

17 I MPLEMENTATIE (4) Initiatieven voor Leerlingen Klasniveau Tweede graad Derde graad Schoolniveau Activiteiten in de omgeving Ouders Leerkrachten Waar te vinden? Organisatie en visie 17

18 I MPLEMENTATIE (5) Initiatieven voor leerlingen Klasniveau: tweede graad Breintrein 18

19 I MPLEMENTATIE (6) Initiatieven voor leerlingen Klasniveau: derde graad Leerbuddy 19

20 I MPLEMENTATIE (7) Initiatieven voor leerlingen Schoolniveau Nieuwsbrief  ouders Kennen Kunnen Doen-blad Chatsessie Initiatieven voor leerkrachten SamenLerendGent Netwerkdagen Onderzoekend Leren Initiatieven voor ouders: zie nieuwsbrief 20

21 I MPLEMENTATIE (8) Organisatie en visie Organisatie Werkgroepen Verschillende initiatieven Visie Continue zorg voor 'leren leren' Goede overgang tussen de verschillende graden 21

22 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (1) inleidend voorbeeldinleidend voorbeeld: videofragment Reflectie Wat vind je van deze ‘truc’? Hoe kan dergelijk voorbeeld jou inspireren als leerkracht? 22

23 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (2) Naar onderzoek toe Leerlingen bevragen Opdelen volgens onderwijsvorm (ASO, TSO, BSO, KSO) Andere uitwerking Voormiddag in kader van ‘leren leren’ NOG AANVULLEN! 23

24 S UGGESTIES EN A LTERNATIEVEN (3) Discussie Wat is jullie mening over deze alternatieven? Met welke alternatieven gaan jullie akkoord? Met welke alternatieven gaan jullie niet akkoord? Zijn de alternatieven waardevol? 24

25 T OT SLOT Nog vragen? Bedankt voor de aandacht! 25

26 R EFERENTIES PRESENTATIE Deneve, M. & Peeters, L. (z.j.). Breintrein: Leren leren 14+. Geraadpleegd op, via leren-14.html leren-14.html You Tube (z.j.). De Truc 16: Rap je les [filmbestand]. Geraadpleegd op 09/05/2012, via 26


Download ppt "L EREN L EREN !? Wat na de eerste graad?. L EREN LEREN IN HET SINT - JANSCOLLEGE (S INT -A MANDSBERG, G ENT ) Joke Maelfeyt Lisa Neyrinck Amoury Pype."

Verwante presentaties


Ads door Google