De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst,"— Transcript van de presentatie:

1 Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst, Delfien Devoghel en Nathalie Mertens

2 Actualiteit

3 Bericht van maandag 20 juli 2009 “HOMO'S VERMOORDEN IN SPEL OP INTERNET”  Vraag: Zijn er volgens jullie grenzen aan vrije meningsuiting? Actualiteit

4 Bericht van dinsdag 2 juni 2009 “ HOMOSEKSUELE MOSLIM IN EASTENDERS”  Vraag: Vinden jullie de populaire media een goed kanaal om taboes bespreekbaar te maken? Actualiteit

5 Overzicht 1.Inleiding Waarom dit thema? 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 5. Conclusie 6. Vragen? 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging

6 Waarom dit thema?

7 1 ste stap Interview met Mevr. Van de Kerckhove » Lichamelijke en mentale gezondheid » Veiligheid » Socio-relationele ontwikkeling Waarom dit thema?

8 2 de stap Analyse interview » Socio-relationele ontwikkeling  Voornamelijk ingericht voor leerlingen van het 3 de jaar  ruim thema: nood aan nuancering Holebi? Waarom dit thema?

9 3 de stap 2 de contact met Mevr. Van de Kerckhove » Vraag: is school geïnteresseerd in holebi-thema? » Reactie: In 4 de STW: reeds een project Grote interesse vanuit school Voor leerkrachten: moeilijk om te betrekken in de les. Tijd voor actie! Waarom dit thema?

10 Overzicht 1.Inleiding Waarom dit thema? 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 5. Conclusie 6. Vragen? 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging

11 Voorstelling school Ruiselede Scholengemeenschap Molenland Vrij gesubsidieerd onderwijs Twee graden SO ASO, TSO en BSO Het Instituut Sancta Maria

12 Visie van de school Vertaalt zich in twee grote krachtlijnen: – Leren leren – Leren leven Onderscheidt zich doordat leerlingen zich er iets makkelijker thuis voelen.

13 Beginanalyse school Werkgroep legt het beleid. Behoefte aan vakoverschrijdende thema’s leeft onder het lerarenkorps. Context: Sociorelationele ontwikkeling. Thema holebi’s: project in 4STW.

14 Beginanalyse leerlingen Interview met leerlingen: – Kennen jullie holebi’s? – Zou je het zelf aan je vrienden vertellen moest je holebi zijn? – Zou je het aanvaarden moest een vriend/vriendin holebi zijn? – Zouden jullie het positief vinden moest de school rond dit thema activiteiten organiseren? Vooral meisjes. De mening van de leerlingen wordt altijd gevraagd.

15 Overzicht 1.Inleiding Waarom dit thema? 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

16 Screening Screeningsinstrument – Doelgroep? – Makkelijk? – Integratie vakken? – Leefwereld leerlingen Waarom?

17 Geanalyseerde programma’s Bank vooruit Dubbel Divers Zij & Zij, Hij & Hij Sam & Lisa Holebi’s in beweging Receptenboek

18 Bank Vooruit Cavaria 2010 SO Tips holebivriendelijke school en methodieken Boek en film

19 Sam & Lisa De holebifabriek 2002 SO Video, lessuggesties, overzicht VOETEN en achtergrondinfo ‘holebi’ Lespakketten

20 Film Bavo Defurne Geen film over homoseksualiteit op zich, wel over liefde! “Trailer “Noordzee Texas”

21 Holebi’s in beweging 2000 Leerkrachten en jeugdwerk Stellingenspel

22 Overzicht 1.Inleiding Waarom dit thema? 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

23 Macro- en mesoniveau Werkgroep Organisatie van een ouderavond Studiedag voor leerlingen en leerkrachten Schoolreglement Zichtbaarheid van het thema op school

24 Microniveau Methodiek 1: Inleefvragen

25 Microniveau Methodiek 2: Het stellingenspel AKKOORD = rechtstaan NIET-AKKOORD = blijven zitten

26 Microniveau Evaluatie

27 Overzicht 1.Inleiding Waarom dit thema? 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

28 Conclusie ‘Ideale programma': Welke methodieken zijn bruikbaar en waarom?

29 Bank vooruit! Zij en zij en hij en hij Dubbel Divers Sam & Lisa Holebi’s in beweging Conclusie

30 Overzicht 1.Inleiding Waarom dit thema? 2. Beginsituatie Voorstelling school Visie Beginanalyse school Beginanalyse leerlingen 3. Programma Screening Bank Vooruit Sam & Lisa Holebi’s in beweging 4. Implementatie Meso- en Macro Micro 5. Conclusie 6. Vragen?

31


Download ppt "Praten over homoseksualiteit in onderwijs Groepswerk door: Nathalie Van Honacker, Saskia Aerts, Nathalie De Neve, Siska Baert, Sara Tachelet, Valérie Verhulst,"

Verwante presentaties


Ads door Google