De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zin?Ja! Netwerk 9 NOVEMBER 2016

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zin?Ja! Netwerk 9 NOVEMBER 2016"— Transcript van de presentatie:

1 Zin?Ja! Netwerk 9 NOVEMBER 2016
Leiding geven op afstand Patricia Van Reet – Joke Pillet

2 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Telewerk : iedereen heeft er de mond vol van Voordelen maar ook aandachtspunten, voor leidinggevenden en voor medewerkers Efficiënter, effectiever (en aangenamer) werken Hoe weet je als leidinggevende dat alles goed gaat ? Is de medewerker nog met goede dingen bezig ? Werkt hij/zij nog goed samen met collega’s ? Heeft hij/zij het nog naar zijn/haar zin ? VINGER AAN DE POLS

3 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
TAKENPAKKET AFDELING Zorgen voor de leerkrachten van het basisonderwijs en de CLB’s Administratieve loopbaan Geldelijke loopbaan Actieve informatieverstrekking Grootte-orde : dossiers

4 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Rollen binnen de afdeling Dossier- en relatiebeheerders Groepschefs Medewerkers eindeloopbaancel Medewerkers prescancel Secretariaatsmedewerker Coördinatoren niveau A Afdelingshoofd

5 LEIDING GEVEN OP AFSTAND

6 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Dossier- en relatiebeheerder : telewerkbare functie Elektronische indiening van opdrachten Scanning van alle resterende documenten Volledig elektronisch documentatiesysteem Elektronisch ondersteunde controles Andere functies : telewerkbare taken

7 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Voorbereiding op structureel telewerk 2 dagen/week  3 jaar Intensieve opleiding eerste jaar Inzetten op zelfredzaamheid Directe feedback van groepschef en collega’s Rekening houden met persoonlijke resultaten

8 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
COMMUNICEER MET ELKAAR

9 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Middelen om virtueel contact te houden of informatie te delen, telefoon, skype, …… Hoe goed ken je de mensen persoonlijk ? Als je elkaar ziet is dat vanzelfsprekend, bij virtuele samenwerking hou je dan bewust ook sociaal contact via andere kanalen, je belt en mailt, ook over alledaagse dingen. Heel belangrijk!

10 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
MAAK LICHAAMSTAAL EXPLICIET

11 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Lichaamstaal is een heel belangrijk aspect van communicatie. Ze helpt om een boodschap juist over te dragen en te interpreteren. Bij communicatie op afstand valt dat weg. Je kan bijvoorbeeld niet zien aan de reactie van je medewerker of hij je feedback begrijpt. Denk dus twee keer na over hoe je iets (schriftelijk of telefonisch) verwoordt en sta stil bij het effect van wat je zegt. Verrijk je communicatie door de juiste accenten en nuances te leggen, want door de afstand kunnen onbegrip en problemen sneller aandikken.

12 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
MAAK THUISWERKERS ZICHTBAAR

13 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Een terugkerende moeilijkheid bij werken op afstand is het wegvallen van onderling contact tussen collega’s. Hou de thuiswerkers op de hoogte van het reilen en zeilen binnen het team en de afdeling. Informeer via mail of telefoon naar het standpunt van je medewerker, vergeet het verslag van de vergadering niet door te sturen. Maar opgepast, alles kan niet via mail of telefoon, een conflict los je niet op via mail en iedereen in kopie zetten van elke mail leidt er al snel toe dat geen enkele mail nog wordt gelezen.

14 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
LEER JE MEDEWERKERS LEIDING VRAGEN

15 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Als goede leidinggevende geef je situationeel leiding en daarmee ontwikkel je je mensen tot bekwame en gemotiveerde medewerkers. Bij werken op afstand kan dat ook, als je de mensen leert te vragen om de leiding die ze nodig hebben. Laat hen merken dat ze om instructie mogen vragen indien nodig.

16 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
DELEGEER

17 Delegeren is meer dan een vage opdracht van geven en wegwezen.
Maak goede afspraken over doel, resultaat, randvoorwaarden, bevoegdheid. Het op de juiste wijze delegeren van opdrachten en verantwoordelijkheden kan meehelpen om op een verantwoorde wijze de doelen te realiseren. Denk hierbij aan de vier doelen van leiderschap : de rol als leider de rol als manager de rol als ondernemer de rol als coach

18 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
MAAK HELDERE AFSPRAKEN

19 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Spreek niet alleen het gewenste resultaat af, maar ook de manier van frequentie van tussentijdse rapportering, opvolging en overleg. Goede afspraken rond bereikbaarheid zijn ook belangrijk. Zo kan je er bijvoorbeeld niet van uitgaan dat iemand altijd bereikbaar is. Misschien schakelt hij zijn gsm wel uit of leest hij zijn s af en toe niet om goed te kunnen doorwerken ? Laat zeker geen ruimte voor misinterpretaties.

20 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
BOUW AAN VERTROUWEN

21 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Van collega’s die je elke dag ontmoet weet je bijna vanzelf hoe je in vertrouwen kunt samenwerken. Bij thuiswerkers moet je als leider bewust aan het vertrouwen bouwen. Vertrouwen betekent niet dat je niets meer op papier moet vastleggen. Integendeel, formele afspraken en uitwisselingen versterken net het gevoel van wederzijds vertrouwen.

22 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
STUUR OP RESULTAAT

23 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Of je nu een projectteam op afstand aanstuurt of thuiswerkers, voortdurend controleren of ze aan het werk zijn, is onmogelijk. Dat hoeft geen probleem te zijn als je stuurt op resultaten in plaats van op activiteiten. Spreek af welke (tussen) resultaten je tegen wanneer verwacht. Zo bouw je aan vertrouwen, motivatie en engagement. Want je werk zelf regelen, zolang de resultaten maar behaald worden, werkt stimulerend.

24 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
HEB OOG VOOR JE MEDEWERKERS

25 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Elke medewerker is anders. Daarom moet je thuiswerk medewerker per medewerker evalueren. Vraag je af of een functie of takenpakket zich tot thuiswerk leent en of het profiel van de medewerker is aangepast. Sommigen hebben bijvoorbeeld veel nood aan sociaal contact en zullen minder goed functioneren in het isolement dat thuiswerken met zich meebrengt.

26 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Vinger aan de pols voor veranderingen in : resultaat inzet vlucht- of uitstelgedrag reactietijd

27 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
- Resultaat : meer dingen vergeten, veel fouten maken , onnauwkeurig - Inzet : vaak ziek worden, lastminute verlof nemen, geen medewerking, niet komen opdagen voor teammeetings, te laat komen of heel vroeg doorgaan - Vlucht -of uitstelgedrag : moeilijk bereikbaar zijn, altijd bezet zijn, geen tijd in agenda voor een one to one gesprek - Reactietijd: Het duurt langer vooraleer men berichten gaat beantwoorden Als je één of meer van deze veranderingen opmerkt, reageer dan snel en probeer de de oorzaken op te sporen.

28 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
TEAMSPIRIT

29 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Het woord alleen al doet denken aan enthousiaste en levenslustige collega's die samenwerken, zich onvermoeibaar op hun werk storten en daarbovenop nog als de beste vrienden door het leven gaan. De werkelijkheid is anders want waar er mensen samen zijn, rijzen er automatisch problemen. Toch is het mogelijk om, mits enkele eenvoudige ingrepen, de teamgeest te bevorderen: om een team beter te laten samenwerken kan je teambuildings organiseren. Een teambuilding geeft de teamleden de gelegenheid om elkaar buiten de werkuren te leren kennen. Na een teambuilding verbetert de sfeer en spelen de teamleden onderling nog sterker op elkaar in.

30 LEIDING GEVEN OP AFSTAND

31 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Opvolging telewerk: Dagelijkse opvolging Bespreekpunt in jaarlijkse evaluatie Bespreekpunt op agentschapsniveau Onderdeel van klantentevredenheidsenquête Zin?Ja!netwerk 29 oktober 2015

32 LEIDING GEVEN OP AFSTAND
Kadering PTOW binnen de Vlaamse overheid Visienota: Omzendbrief PTOW: Toolbox PTOW: Ondersteuning Zin?Ja!netwerk 29 oktober 2015


Download ppt "Zin?Ja! Netwerk 9 NOVEMBER 2016"

Verwante presentaties


Ads door Google