De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema."— Transcript van de presentatie:

1 Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema

2 Goed communiceren is een van de belangrijkste vaardigheden op de werkvloer. Dat gaat niet altijd vanzelf. Volgens sommigen is dat het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten. Een spraakverwarring of misverstand is gemakkelijk geboren. Bij aanspreken ligt de nadruk op bijsturen en het is een vorm van feedback.

3 Bij integere en geweldloze communicatie is het uitgangspunt dat: via de weg der geleidelijkheid mensen in de organisatie elkaar durven aanspreken en elkaar scherp willen houden op een aantal zaken op het gebied van integriteit. In deze presentatie wordt het woord integriteit gebruikt, maar je kunt daar ook het woord compliance voor lezen.

4 Aanspreken betekent dat je je collega vertelt wat je van zijn gedrag vindt. Het doel is om het gedrag van de collega bij te sturen zodat hij zich in de toekomst anders gedraagt. Aanspreken is toekomstgericht, je kunt het verleden niet veranderen.

5 Als collega’s elkaar aanspreken helpen ze zichzelf, elkaar, de organisatie en uiteindelijk de burger. Een goed op elkaar afgestemd team kan beter presenteren. Elkaar aanspreken leidt uiteindelijk tot een beter presterende organisatie(eenheid).

6 Mensen vinden het lastig om collega’s aan te spreken. Ze zijn bang dat ze ruzie krijgen met de collega(‘s) Er zijn voor/ en nadelen aan aanspreken. De nadelen zitten hem in de persoonlijke sfeer, de voordelen in het persoonlijk leren en effectiever werken.

7 Elkaar aanspreken (algemeen) Aanspreken betekent niet gewoon tegen iemand zeggen dat hij iets niet meer mag doen. Het is een vaardigheid te vertellen wat je van het handelen van de ander vindt zonder te (ver)oordelen. In het aanspreken zijn de deugden moed en verstandigheid van belang. Moed om vrees voor de negatieve reactie te overwinnen en verstandigheid omdat je er gevoel voor moet hebben (ontwikkeld).

8 Aanspreken Aanspreken volgens een bepaalde methode 1.Benoem het doel van het gesprek 2.Beschrijf het gedrag van de waarneming 3.Vertel welk effect het gedrag heeft gehad op jezelf/op anderen 4.Geef ruimte te reageren en controleer of de boodschap is overgekomen 5.Zoek samen naar alternatieven 6.Maak afspraken voor het vervolg 7.Bedank je collega Maar bovenal: doe het met respect!

9 Aangesproken worden Aangesproken worden volgens een bepaalde methode 1.Accepteer het doel van het gesprek 2.Luister aandachtig 3.Probeer de ander te begrijpen en vraag door 4.Vat samen en geef aan dat je de boodschap hebt begrepen 5.Vraag om suggesties of tips 6.Maak afspraken voor het vervolg 7.Bedank je collega Maar bovenal: doe het met respect!


Download ppt "Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema."

Verwante presentaties


Ads door Google