De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen naar een individueel opleidingsplan

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen naar een individueel opleidingsplan"— Transcript van de presentatie:

1 Samen naar een individueel opleidingsplan
Voorstelrondje en vragen wie er werkt met een IOP (naam, specialisme, opleidingsjaar en wat vind je lastig aan het IOP/ waar loop je tegenaan? Vragen: wat is een IOP, wat moet er in staan? Is het een dik plan? Etc?

2 Theorie individueel opleidingsplan.
Opzet workshop Theorie individueel opleidingsplan. Het individueel opleidingsplan in de praktijk. Oefenen met IOP gesprek tussen aios en opleider. Aan de slag met het IOP. Terugkoppeling en afronding. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

3 Definitie IOP (= POP) Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd zijn die aios en opleider maken op basis van de ambitie, leerwensen en de voortgang van de aios, en maakt deel uit van het portfolio. Definitie IOP, mn benadrukken dat dus de “gap”van het verwachte en gerealiseerde erin wordt opgenomen, maar juist ook de persoonlijk ambitie, bv een promotie, of management. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

4 Onderdeel van het portfolio. Groeidocument.
Algemeen Onderdeel van het portfolio. Groeidocument. Planningshorizon van maximaal één jaar. Na ieder voortgangsgesprek aangevuld. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios 4

5 Bespreken bij voortgangsgesprekken met opleider.
Algemeen Bespreken bij voortgangsgesprekken met opleider. Bijvullen en aanpassen per periode. Aios houdt dit zelf bij, in portfolio. De verschillende competenties komen hierin aan bod. Niet alle competenties (7) iedere periode, maar wel alle 7 in het gehele opleidingstraject. Het proces rondom het IOP is eigenlijk het belangrijkst. In elk voortgangsgesprek staat het op de agenda. Het plan evolueert continu. De verschillende competenties moeten worden besproken, maar hoeven niet telkens allemaal tegelijk als ze allemaal maar aan bod komen tijdens de opleiding. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

6 Extra mogelijkheden door IOP
Differentiatie voor de betere aios > verdieping. Helderheid naar zowel aios als opleider voor persoonlijk leertraject. Essentieel bij geïntensiveerd begeleidingstraject. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

7 Individualisering opleiding
Flexibilisering opleiding: Verkorting opleiding door eerder verworven competenties (EVC) Verkorting opleiding door schakeljaar IOP nog prominentere plek Stel de vraag: wie van jullie heeft onlangs een visitatie meegemaakt? Wie wordt er bijna gevisiteerd? Welke vragen zijn jullie gesteld tav het IOP? Bij visitaties wordt hier op gelet. Mn het proces is belangrijk, niet zo zeer welk format je gebruikt. Door flexibilisering van de opleiding zal het IOP en steeds prominentere positie krijgen. Iedere aios krijgt immers een eigen leertraject. Kan de aios aangeven hoe zijn IOP tot stand gekomen is en welke rol het speelt in zijn opleiding? Nadruk op proces!! Onderwijsleergesprek om te benadrukken hoe belangrijk dat IOP wordt en dat het een steeds prominentere plek krijgt. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

8 Na eerste gesprek (start opleiding):
Werken met het IOP Na eerste gesprek (start opleiding): Relevante eerder opgedane ervaringen Eventuele vrijstelling Afspraken eerste leerdoelen, leermiddelen en toetsen Het proces is misschien nog wel belangrijker dan het IOP zelf. Juist het continu bespreken van het IOP tussen opleider en aios zorgen dat het een levend document is wat sturing geeft aan de opleiding van de aios. Dit begint al meteen bij de start. Heeft de aios al relevante ervaring? Heeft hij het schakeljaar gevolgd of al een aantal jaar als anios erop zitten? Heeft de aios bepaalde ambities waar al rekening mee gehouden moet worden. Uiteraard wel passend in het landelijk en lokaal opleidingsplan. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios 8

9 Afgesproken leerdoelen uit IOP Gekregen feedback (KPB’s, OSAT)
Continu proces IOP Aios blikt gestructureerd terug op haar/zijn functioneren gebaseerd op: Afgesproken leerdoelen uit IOP Gekregen feedback (KPB’s, OSAT) Aios bespreekt bovenstaande met opleider en maakt met opleider vervolgafspraken Nieuwe/bijgestelde persoonlijke leerdoelen komen in IOP. Benadruk het continue proces van het IOP. In elk voortgangsgesprek wordt teruggekeken naar de resultaten van de afgelopen periode, het behalen of niet behalen van persoonlijke leerdoelen en het vaststellen van nieuwe doelen. Deze nieuwe doelen komen in het IOP. Het biedt dus een vooruitblik. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios 9

10 Proces rondom IOP. Van begin tot het eind wordt het IOP bijgesteld en besproken. Idealiter eigenlijk ook nog na de opleiding…..

11 Maakt het IOP deel uit van het portfolio?
Visitatie Maakt het IOP deel uit van het portfolio? Kan de aios aangeven hoe zijn IOP tot stand gekomen is en welke rol het speelt in zijn opleiding? Nadruk op proces! Bij visitaties wordt hier op gelet. Mn het proces is belangrijk, niet zo zeer welk format je gebruikt. Door flexibilisering van de opleiding zal het IOP en steeds prominentere positie krijgen. Iedere aios krijgt immers een eigen leertraject. <Opgenomen bij nieuwe ontwikkelingen> 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

12 Leerdoelen van de stage. Individuele leerdoelen.
Voorbeeld praktijk Begin van de stage: Leerdoelen van de stage. Individuele leerdoelen. Veel ideeën en maakt een lijst met leerdoelen. Tijdens stage en tussengesprek: Goede vooruitgang leerdoelen stage. Individuele leerdoelen gaan vooruit. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

13 Heb ik nou eigenlijk mijn individuele leerdoelen bereikt?
Voorbeeld praktijk Eind van de stage: Veel geleerd. Heb ik nou eigenlijk mijn individuele leerdoelen bereikt? 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

14 Beter leren communiceren op niveau van de patiënt.
Voorbeeld praktijk Begin van de stage: Beter leren communiceren op niveau van de patiënt. Differentiaal diagnoses maken. Kennis uitbreiden. Individuele leerdoel. Leerdoel van de stage. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

15 Brieven korter en bondiger. Individuele leerdoel.
Voorbeeld praktijk Begin van de stage: Time management. Brieven korter en bondiger. Individuele leerdoel. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

16 Leerdoel: Brieven korter en bondiger. En dan?
Oefenen Leerdoel: Brieven korter en bondiger. En dan? 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

17 Leerdoel: Brieven korter en bondiger.
Oefenen Leerdoel: Brieven korter en bondiger. Leeractiviteiten: - Met supervisor over indeling/ verbeterpunten praten. - Brieven van anderen lezen. - Met een collega brief doornemen. Tijdsplan: 3 maanden. Toetsen: Met supervisor na 1, 2 en 3 maanden brieven doornemen. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

18 Beter communiceren op niveau van patiënt.
Oefenen Beter communiceren op niveau van patiënt. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

19 Leerdoel: Beter communiceren op niveau van patiënt.
Oefenen Leerdoel: Beter communiceren op niveau van patiënt. Leeractiviteiten: - Supervisor vragen voor adviezen. - Moeilijke woorden vermijden. - Nadenken over synoniemen voor moeilijke woorden. - Beter inschatten kennisniveau patiënt. Tijdsplan: 3 maanden. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

20 Oefenen Toetsen: - Met supervisor na grote visite overleg over communicatie met patiënten en verbeterpunten. - Verschillende supervisoren vragen voor feedback. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

21 Het is voldoende om alleen de leerdoelen te beschrijven.
Mis(ver)standen In het IOP kopieer je de leerdoelen uit het landelijke en lokaal opleidingsplan. Het is voldoende om alleen de leerdoelen te beschrijven. De opleider kan het IOP niet vinden in het digitaal portfolio dus kijkt er niet naar. De opleider schrijft het IOP voor de aios. In het IOP staan alleen zaken die niet goed gaan. Als het IOP af is blijft het zo en verandert niet. Alle CanMeds moeten steeds weer gevuld worden met leerdoelen. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

22 Bereid je IOP vast voor vóór je voortgangsgesprek.
Handig om te weten! Bereid je IOP vast voor vóór je voortgangsgesprek. Werk dit na het gesprek bij en laat het controleren door de opleider. Ook nevenactiviteiten als voorzitterschap aios-vereniging kun je opnemen in je IOP: je leert er echter veel van. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

23 Een Format IOP NAAM: OPLEIDINGSJAAR : STAGE: COMPETENTIE: D.D.
Leerdoel Leeractiviteiten Tijdsplan Toetsen Dit is een format. De KNMG heeft bewust geen format verstrekt omdat opleidingen te verschillend zijn. Het gaat vnl om het proces, niet zo zeer om het format zelf. Toch is een format wel handig. Belangrijk in format: de competenties, leerdoelen, maar vooral ook het hoe (leeractiviteiten), wanneer (tijdsplan) en hoe je het toetst. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

24 Leerdoelen formuleren
Een leerdoel is in feite niets meer en minder dan een doel die je jezelf stelt en waaruit je leert. (leerdoel is een gewenste en duidelijk omschreven situatie die op een vooraf vastgesteld tijdstip bereikt moet worden). Een leerdoel moet SMART geformuleerd zijn: Specifiek: wees zo concreet mogelijk in de formulering. Zeg precies wat je wilt behalen en noem dit zo duidelijk mogelijk Meetbaar: Kun je checken of je leerdoel is behaald? Acceptabel of Actiegericht: Is het doel haalbaar voor jezelf en je omgeving? Realistisch: is het haalbaar binnen het tijdsbestek dat je jezelf geeft? Tijdsgebonden: bepaal voor jezelf binnen welk tijdsbestek je het doel wilt behalen. Hou een leerdoel zo kort en krachtig mogelijk. Zie ook checklist leerdoelen Voorbeeld van een fout geformuleerd leerdoel, zoals: meer kennis Voorbeeld van een goed geformuleerd leerdoel, zoals aan het eind van Q1 heeft de aios adequate kennis van de anatomie van de elleboog, zoals geformuleerd in het landelijk opleidingsplan. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

25 Medisch Handelen Leerdoel
Verhogen medische kennis zodat ik slaag voor de kennistoets Leeractiviteit en 1. Leerplanning maken. 2. Kritisch beoordelen van (mijn) antwoord op 20 willekeurige toetsvragen tezamen met huisartsopleider. In kaart brengen van de hiaten in kennis. Analyse mogelijk probleem. 3. Oude kennistoetsen oefenen, standaarden en kleine kwalen behorend bij genoemde ICPC categorieën oefenen en doorspreken met opleider. Tijdsplan 1. en 2.: Mei en juni 3.: Juli, augustus, september Toetsen Analyse en vervolgens plan van aanpak maken en bespreken om een voldoende te bereiken. Beoordelen consulten op medisch vakinhoudelijk handelen door opleider. Oefentoets maken augustus. Voldoende halen voor kennistoets oktober. WAT WIE WAAROM ACCEPTABEL TIJDSGEBONDEN MEETBAAR REALISTISCH WANNEER 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

26 Competentie: communicatie
Leerdoel Informatie helder aan patiënten communiceren Leeractiviteiten 1. Supervisor bij gesprek laten zitten en feedback vragen op helderheid van informatie. Waarbij gelet wordt op compactheid van de informatie en begrijpelijke taal. 2. Patiënt informatie laten samenvatten/ terugvragen dan weet ik of het overgekomen is Tijdsplan Komende 2 maanden op de poli. Toetsen KPB na observatie door supervisor. Bijhouden hoe vaak informatie door patiënt wel/deels/niet begrepen werd bij terugvragen WAT ACCEPTABEL REALISTISCH WAAR TIJDSGEBONDEN WANNEER MEETBAAR 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

27 Tools Steeds meer opleidingen maken gebruik van een digitaal portfolio. Enkele daarvan hebben het IOP geïntegreerd, zoals in ePass het POP (is exact hetzelfde). Er zijn ook digitale portfolio’s waar je het IOP moet uploaden en geen format aanwezig is. Eigenlijk is het belangrijkste dat het prospectief is en dat het in elk voortgangsgesprek wordt besproken en bijgesteld. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

28 Bestudeer het eigen portfolio (evt. samen met de eigen opleider).
Opdracht Werk in tweetallen. Bestudeer het eigen portfolio (evt. samen met de eigen opleider). Benoem twee leerdoelen, één medisch inhoudelijk leerdoel en één niet medisch inhoudelijk leerdoel en werk deze volgens de SMART methode uit. Korte plenaire bespreking. 30 minuten. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

29 Voorbeeld: maatschappelijk handelen
COMPETENTIE: MAATSCHAPPELIJK HANDELEN Leerdoel 2 Weten hoe wet- en regelgeving omtrent wilsonbekwaamheid zit en consequenties voor gesprekken met wettelijk vertegenwoordiger en patiënt. Leeractiviteiten 1. Uitzoeken hoe wet- en regelgeving zit korte samenvatting in PP doen tijdens aios-onderwijs 2. Casuïstiek hierover bespreken Tijdsplan Komende 2 maanden Toetsen Feedback op de presentatie. Zie hier een voorbeeld. SMART geformuleerd. 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios

30 Format POP Epass Samenvatting afgelopen periode
Wat zijn je oude leerdoelen en afspraken? Wat zijn je bereikte resultaten? Sterkte-zwakte analyse per competentie : ver onder niveau 5: ver boven niveau medisch handelen Hoe functioneer je t.o.v. je jaargenoten m.b.t. deze competentie? Sterke punten Zwakke punten  Leerplan komende periode Wat zijn je werkzaamheden voor de komende periode? SMART Leerdoelen per competentiegebied

31 Onderscheid maken in proces en product.
Conclusies Onderscheid maken in proces en product. Essentieel hulpmiddel in vormgeving opleiding. Maakt onderdeel uit van bestaande formulieren. Groeit gedurende de opleiding. Is sturingsmiddel voor aios en opleider: dus interactie. Vergelijking: P-D-C-A cyclus. Tijdspanne: maximaal 1 jaar! 17 oktober 2017 Workshop IOP voor aios


Download ppt "Samen naar een individueel opleidingsplan"

Verwante presentaties


Ads door Google