De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Naam workshopbegeleider Individueel opleidingsplan (IOP)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Naam workshopbegeleider Individueel opleidingsplan (IOP)"— Transcript van de presentatie:

1 Naam workshopbegeleider Individueel opleidingsplan (IOP)

2 Opzet workshop Theorie individueel opleidingsplan Werken met het individueel opleidingsplan Aan de slag! Terugkoppeling en afronding 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan2

3 Definitie IOP (=POP) Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd zijn die aios en opleider maken op basis van de ambitie, leerwensen en de voortgang van de aios, en maakt deel uit van het portfolio 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan3

4 Algemeen Onderdeel van het portfolio Groeidocument Planningshorizon van één jaar Na ieder voortgangsgesprek aangevuld 4 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan

5 Algemeen Bespreken bij voortgangsgesprekken met opleider Bijvullen en aanpassen per periode AIOS houdt dit zelf bij, in portfolio De verschillende competenties komen hierin aan bod Niet alle competenties (7) iedere periode, maar wel alle 7 in het gehele opleidingstraject. 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan5

6 Nieuwe ontwikkelingen Welke recente ontwikkelingen maken dat het IOP een nog prominentere plek in de opleiding krijgt? Flexibilisering opleiding: –Verkorting opleiding door eerder verworven competenties (EVC) –Verkorting opleiding door schakeljaar 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan6

7 Extra mogelijkheden door IOP Differentiatie voor de betere AIOS > verdieping Helderheid naar zowel AIOS als opleider voor persoonlijk leertraject. Essentieel bij geïntensiveerd begeleidingstraject. 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan7

8 Werken met het IOP Na eerste gesprek (start opleiding):  Relevante eerder opgedane ervaringen  Eventuele vrijstelling  Afspraken eerste leerdoelen, leermiddelen en toetsen 8 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan

9 Continu proces IOP Aios blikt gestructureerd terug op haar/zijn functioneren gebaseerd op:  Afgesproken leerdoelen uit IOP  Gekregen feedback (KPB’s, OSAT) AIOS bespreekt bovenstaande met opleider en maakt met opleider vervolgafspraken Nieuwe/bijgestelde persoonlijke leerdoelen komen in IOP maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan

10 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan10

11 Een Format IOP NAAM: OPLEIDINGSJAAR : STAGE: COMPETENTIE: D.D. Leerdoel Leeractiviteiten Tijdsplan Toetsen 27 maart 2015 Samen naar een individueel opleidingsplan 11

12 Leerdoelen formuleren 27 maart 2015 Samen naar een individueel opleidingsplan 12

13 Opdracht Per groep ontvangen jullie een verslag van een voortgangsgesprek van een AIOS. Werk aan de hand van dit verslag minimaal één persoonlijk leerdoel voor deze AIOS uit volgens de SMART methode. Korte plenaire bespreking 15 minuten 27 maart 2015 Samen naar een individueel opleidingsplan 13

14 Voorbeeld: maatschappelijk handelen COMPETENTIE: MAATSCHAPPELIJK HANDELEN Leerdoel 2 Weten hoe wet- en regelgeving omtrent wilsonbekwaamheid zit en consequenties voor gesprekken met wettelijk vertegenwoordiger en patiënt. Leeractiviteiten 1. Uitzoeken hoe wet- en regelgeving zit korte samenvatting in PP doen tijdens aios-onderwijs 2. Casuïstiek hierover bespreken TijdsplanKomende 2 maanden ToetsenFeedback op de presentatie. 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan14

15 Tools 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan15

16 Format POP Epass Samenvatting afgelopen periode Wat zijn je oude leerdoelen en afspraken? Wat zijn je bereikte resultaten? Sterkte-zwakte analyse per competentie 1: ver onder niveau 5: ver boven niveau medisch handelen Hoe functioneer je t.o.v. je jaargenoten m.b.t. deze competentie? Sterke punten Zwakke punten Leerplan komende periode Wat zijn je werkzaamheden voor de komende periode? SMART Leerdoelen per competentiegebied 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan16

17 Visitatie Maakt het IOP deel uit van het portfolio ? Kan de AIOS aangeven hoe zijn IOP tot stand gekomen is en welke rol het speelt in zijn opleiding? Nadruk op proces! 27 maart 2015Samen naar een individueel opleidingsplan17

18 Conclusies Onderscheid maken in proces en product Essentieel hulpmiddel in vormgeving opleiding Maakt onderdeel uit van bestaande formulieren Groeit gedurende de opleiding Is sturingsmiddel voor aios en opleider: dus interactie Vergelijking: P-D-C-A cyclus Tijdspanne: maximaal 1 jaar! 27 maart 2015 Samen naar een individueel opleidingsplan 18


Download ppt "Naam workshopbegeleider Individueel opleidingsplan (IOP)"

Verwante presentaties


Ads door Google