De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus"— Transcript van de presentatie:

1 Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Naam team Heading in Arial Bold 32pt Subheading komt hier 20pt

2

3 Leren en verbeteren Clientraadpleging

4 Wat levert de Kwaliteit Verbetercyclus op?
Zicht op (ervaren) kwaliteit vanuit verschillende perspectieven Team en familie gaan in gesprek over kwaliteit Eigenaarschap bij het team Van sentiment naar objectieve informatie Team leert kort cyclisch te verbeteren Kwaliteitsverbeteringen direct zichtbaar voor team Implementatie thema’s ‘Leren en verbeteren’ en ‘gebruik van informatie’ uit kwaliteitskader Input kwaliteitsverslag

5 Wat vraag het? Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen)
Wifi Commitment en support van leiding Tijd voor teamsessies en verbeteren Informeren en betrekken bewoners en familie Ruimte voor het team voor maken van keuzes (eigenaarschap) Begeleiding bij het verbeteren Borging Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC

6 Verbetermeting 360 - nulmeting
Onderwerpen: Veilige zorg (o.a. medicatie, VBM, hygiene) Kwaliteit van leven (o.a. activiteiten, bejegening, maaltijden) Medewerkers en teams (o.a. samenwerking, feedback) Organisatie en bedrijfsvoering (o.a. processen, ondersteuning) Leiderschap en bestuur (o.a. visie, voorbeeld) Medewerkers circa 45 stellingen Cliënten, familie 17 stellingen De vragenlijst bestaat uit stellingen die betrekking hebben op kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven. Of randvoorwaarden hiervoor. Er worden vijf pijlers behandeld: Veilige zorg, kwaliteit van leven, en medewerkers en teams, organisatie en bedrijfsvoering en leiderschap en bestuur (zijn eigenlijk randvoorwaarden voor goede kwaliteit) Het aantal stellingen verschilt per doelgroep: medewerkers het meeste stellingen, clienten en familie krijgen er minder. Niet alle stellingen zijn voor hen van belang.

7 Verbetermeting 360 – voorbeeldvraag 1
De bedoeling van de vragenlijst is niet zo zeer om een heel objectief/ feitelijk beeld te krijgen van hoe het precies zit met de kwaliteit. Maar vooral om een indruk te krijgen van hoe de kwaliteit (verschillende aspecten ervan) door verschillende doelgroepen wordt ervaren. De uitkomsten zijn input voor de dialoog: we gaan dus vooral in gesprek over de (verschillen) in beleving. Bij beantwoording is het vooral de bedoeling om aan te geven hoe jij het onderwerp (bv. hygiëne, nakomen van afspraken, samenwerking in team etc) ervaart. Het gaat er niet om of het feitelijk helemaal klopt. De onderwerpen worden uitgevraagd met ieder één stelling > bij het bespreken van de resultaten wordt duidelijk waar verschillende ervaringen vandaan komen, waarom iemand binnen het team misschien vindt dat het goed gaat, terwijl iemand anders helemaal niet tevreden is. Hierover gaan we in gesprek.

8 Verbetermeting 360 – voorbeeldvraag 2
Voorbeeld stelling onder pijler kwaliteit van leven

9 Verbeterdialoog: in gesprek over de uitkomsten
Uitkomsten bespreken: Top 3 beste score Top 3 aandachtspunten Top 3 prioriteiten Kiezen verbeterthema’s De uitkomsten worden besproken aan de hand van een resultaten monitor. Hierin wordt getoond welke onderwerpen het beste zijn beoordeeld (meeste groene smileys, top 3 beste scores) en welke onderwerpen het slechtste zijn beoordeeld (meeste rode smileys, top 3 aandachtspunten). Daarnaast toont deze monitor een top 3 met prioriteiten. In de vragenlijst wordt tot slot de vraag gesteld met welke 3 onderwerpen degene die de vragenlijst invult het eerste aan de slag zou willen om het te verbeteren (top 3 prioriteiten). Op basis van deze uitkomsten en het gesprek over de uitkomsten kiest het team dan verbeterthema’s (varierend tussen 1 en 3 afhankelijk van wat het team aan kan).

10 Aan de slag met de Verbeterapp
Team: Kiest zelf verbeterthema’s (max 3) Bedenkt vragen voor in verbeter app Leest zelf resultaten uit Voor het verbeteren wordt er gebruik gemaakt van een verbeterapp. Dit is een mini-enquete die het team zelf kan inrichten. Het team gaat zelf vragen over bedenken voor in deze mini-enquete die betrekking hebben op de gekozen verbeterthema’s. Het kunnen vragen zijn om het thema verder te onderzoeken of vragen om iets bij te gaan houden (monitoren, bv. hoe vaak komt het voor dat teamleden sieraden dragen). In de verbeterapp kunnen ook ideeen voor verbetering (verbetertips) worden achtergelaten.

11 Leren en verbeteren Vanaf … t/m …. Data en tijden
Clientraadpleging Vanaf … t/m …. Data en tijden Vanaf week … in de teams

12 Praktisch: hoe gaan wij het organiseren?
Link naar enquête naar adres van integrale teamleden, mantelzorgers en vrijwilligers Een iPad op de afdeling om nulmeting in te vullen: waar, wie doet wat Enquête invullen voor DATUM Invullen kost ongeveer minuten Cliënten ondersteunen bij invullen: HOE? Bijv. inzetten eigen medewerkers, stagiaires, vrijwilligers, studenten? Belangrijk om de enquête helemaal af te maken! Voor vragen kun je terecht bij: NAAM Hier goed om de rode dingen in te vullen of samen met het team af te spreken.


Download ppt "Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus"

Verwante presentaties


Ads door Google