De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rollen binnen het werkplekleren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rollen binnen het werkplekleren"— Transcript van de presentatie:

1 Rollen binnen het werkplekleren

2 Inleiding Het werkplekleren van een student vormt het hart van zijn of haar opleiding. Daar doet de student belangrijke ervaringen op en koppelt deze aan de theorie van de opleiding. De begeleiding van de student tijdens de stage is verdeeld over 3 personen; de praktijk-, de school- en instituutsopleider Samen begeleiden zij de student in zijn of haar ontwikkeling richting een startbekwame leerkracht. Op de opleiding wordt de student begeleid door een docent studie en werk, voorheen studieloopbaanbegeleider

3 Praktijkopleider De praktijkopleider is verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding van de student tijdens het werken en leren op de school. Elke week bespreekt de student met de praktijkopleider de voorbereide en uitgevoerde activiteiten. Het doel van werkplekbegeleiding is om de student zelf antwoorden te laten vinden op de vragen: hoe doe ik het morgen/volgende week beter en hoe bekwaam ik me als leraar? De praktijkopleider observeert, coacht, geeft (mondelinge en schriftelijke) feedback en helpt de student. Op de school heeft de student het meest te maken met de praktijkopleider.

4 De praktijkopleider: is de directe begeleider van de student. adviseert de student bij het maken van het POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) en PAP (persoonlijk activiteitenplan) voor de komende periode en de bijstelling van het POP en PAP na uitgevoerde lesactiviteiten bespreekt de uitgevoerde onderwijsactiviteiten en de planning voor de komende week. observeert onderwijsactiviteiten (o.a. lessen) van de student en geeft schriftelijke feedback en licht deze mondeling toe. geeft tussentijds feedback met behulp van Scorion (zie voor een toelichting pag. 11). begeleidt bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van de opdrachten en beroepstaken. maakt afspraken over de verslaglegging van de voorbereiding, uitvoering, evaluatie en reflectie en begeleidt dit. Lessen worden door de student voorbereid op een lesvoorbereidingsformulier. geeft een adviesbeoordeling over het functioneren van de student aan de instituutsopleider.

5 Schoolopleider De schoolopleider is verantwoordelijk voor de inhoud en coördinatie van het werkplekleren binnen zijn school. Hij neemt deel aan activiteiten rond het keurmerk opleidingsscholen en coördineert het keurmerkproces van de school. Hij traint en coacht de praktijkopleiders in het begeleiden van de studenten. Tevens onderhoudt de schoolopleider het contact met de instituutsopleider en het centrum voor werkplekleren van ITT. De schoolopleider houdt met elke student een intakegesprek om verwachtingen goed op elkaar af te stemmen

6 De schoolopleider: is op de hoogte van de ontwikkeling en het algemeen functioneren van de studenten die op zijn school stage lopen. onderhoudt contact en overlegt regelmatig met de instituutsopleider. houdt intakegesprekken met studenten en koppelt studenten aan praktijkopleider. regelt voor de nieuwe studenten: sleutels, kluisjes, postbakjes, kopieerpas, toegang tot computers en dergelijke. coacht de praktijkopleider in begeleidings- en beoordelingsadviestaken. houdt evaluatiegesprekken met praktijkopleiders over de begeleiding van student. bemiddelt in conflicten tussen praktijkopleider en student en legt dit bij een blijvend geschil voor aan de instituutsopleider. organiseert intervisiebijeenkomsten en informatieve bijeenkomsten over werkplekleren voor de praktijkopleider ondersteunt de student bij het verhelderen en formuleren van een geschikte onderzoeksvraag

7 Instituutsopleider De instituutsopleider onderhoudt het contact met de praktijk- en schoolopleider voor het optimaliseren van de leeromgeving voor de begeleiding en beoordeling van de student. De instituutsopleider is tevens verantwoordelijk voor de eindbeoordeling van de student.

8 De instituutsopleider:
overlegt structureel met de schoolopleider over de ontwikkeling en het algemeen functioneren van de studenten. legt een klassenbezoek af bij alle eerste fase studenten als onderdeel van het bindend studieadvies. legt een klassenbezoek of schoolbezoek af bij studenten uit andere fasen als er sprake is van een kritische tussenevaluatie of op verzoek van de praktijkopleider, schoolopleider, docent Studie en Werk of van de student. bemiddelt indien nodig bij conflicten tussen student en school. stelt de eindbeoordeling vast op basis van advies van de praktijkopleider en zelfevaluatie door de student. begeleidt in samenwerking met de schoolopleider de praktijkopleiders. heeft contact met de docent Studie en Werk bij problemen of een onvoldoende stage van de student.

9 Docent Studie en Werk Binnen Studie en Werk (S&W) staan drie doelen voorop: reflectie, zelfsturing en studie- overstijgende problematiek. Bij S&W leert de student te leren reflecteren op de eigen ontwikkeling ten aanzien van relatie, competenties en autonomie en vorming van het professioneel werkconcept (wat kan en wil de student in het licht van zijn toekomstige beroep). Daarnaast ondersteunt de docent S&W de student in de keuzes die hij in zijn studie kan maken en in zijn competentieontwikkeling. Binnen de S&W-bijeenkomsten komen ervaringen uit de stage regelmatig aan bod. De docent S&W ondersteunt de student bij het bijstellen van zijn POP en PAP.

10 De docent S&W: begeleidt de student bij het reflecteren op de persoonlijke en professionele ontwikkeling. begeleidt de student bij het ontwikkelen van een visie op onderwijs. begeleidt de student bij het formuleren van zijn POP en PAP en geeft hier feedback op. begeleidt de student bij het doen van onderzoek. Overlegt met de student over zijn voortgang en ontwikkeling van de student op de werkplek. Zo nodig kan de docent S&W informatie verkrijgen bij de instituutsopleider is op de opleiding het eerste aanspreekpunt voor de student


Download ppt "Rollen binnen het werkplekleren"

Verwante presentaties


Ads door Google