De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid

2 Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product

3 3 niveaus internationaal product Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

4 Kenmerken van diensten = product in belangrijke mate immaterieel/ niet tastbaar niet-tastbaarheid vergankelijkheid variabiliteit/geen constante kwaliteit onscheidbaarheid/afnemersparticipatie © Economie Leer Kracht 2011

5 Dienstencontinuum Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

6 De product/communicatiemix Rechte extensie: 1 product, 1 boodschap/communicatie Promotieaanpassing: 1 product, aangepaste boodschap/communicatie Productaanpassing: aangepaste producten, 1 boodschap/communicatie Tweeledige aanpassing: aangepaste producten, aangepaste boodschap/communicatie Productuitvinding: hand aangedreven wasmachine © Economie Leer Kracht 2011

7 De product/communicatiemix Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

8 Positionering = Hoe kijkt mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Perceptual mapping/ positioneringsmatrix Land van herkomsteffect: -Buy British -Oost Europa: westerse producten hoger in aanzien dan eigen - made in China © Economie Leer Kracht 2011

9 Merkwaarde Merktrouw Merkbekendheid Vermeende kwaliteit Merkassociaties Andere merkbaten (handelsmerken etc) © Economie Leer Kracht 2011

10 Merken © Noordhoff, inleiding Marketing

11 Merkbeslissingen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

12 Merkenbeleid Unilever

13 Cobranding en ingrediëntbranding Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

14 Merken van 6 multinationals in 67 landen Internationale Marketing,(Hollensen) © Pearson Education Benelux

15 wereldmerken Colgate Lipton Maggi Nescafe Palmolive

16 Prijsbeleid NB: 10.8 en 10.9 niet

17 Internationale prijsstelling (1) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

18 Internationale prijsstelling (deel 2) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

19 Prijsescalatie (een voorbeeld) ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

20 factoren op Europese markten ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

21 Interne verrekenprijzen Concern Tegen kosten: alleen de kosten Op afstand: “marktprijs” Tegen kosten plus : kosten plus deel van de winst

22 Belastingeffect verrekenprijs ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

23 Betalingsvoorwaarden Vooruitbetaling: Letter of credit: documentair incasso: via documenten (bijv vrachtbrief) betaling krijgen Blanco betaling: Consignatie: pas betaald bij verkoop

24 Afhandelingsproces LC ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

25 Financiële risico Debiteuren Landen Valuta

26 Een compleet overzicht Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4

27 Incoterms ©Internationale Marketing (Hollensen) Pearson 978-90-430-1836-4


Download ppt "Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product."

Verwante presentaties


Ads door Google