De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Rekenscan van Rekenblokken Precies waar u op rekent Ir. Lonneke Boels Docent vakdidactiek rekenen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Rekenscan van Rekenblokken Precies waar u op rekent Ir. Lonneke Boels Docent vakdidactiek rekenen."— Transcript van de presentatie:

1 De Rekenscan van Rekenblokken Precies waar u op rekent Ir. Lonneke Boels Docent vakdidactiek rekenen

2 Kijkje in keuken toetsenmakers Het maken van een betrouwbare rekenscan

3 Inhoud  Wat is de rekenscan?  Hoe maken we de rekenscan?  Valide en betrouwbaar!  Cyclisch verbeteren

4 Wat is rekenscan 2F  Toets Getallen 1F Getallen 2F Verhoudingen 2F Meten en meetkunde 2F Verbanden 2F  Voldoet aan referentiekader  Voldoet aan eisen examensyllabus en rekentoetswijzer

5 Maken: blauwdruk rekenscan  Getallen 2F  Referentiekader/syllabus 2F/rekentoetswijzer 2F:  Binnen een situatie het resultaat van een berekening op juistheid controleren: Totaal betaald aan huur per jaar €43,683 klopt dat wel?

6 Blauwdruk - vervolg  Scherm 6; 1 item  Referentiekader/syllabus/rekentoetswijzer: weten waarom Uitvoering:  Weten waarom  Moeilijkheidsgraad: gemiddeld

7 Getallen 2F Weten waarom (generaliseren) – gemiddeld

8 Valide Meet wat je wilt meten  blauwdruk Koppeling aan leerdoelen  blauwdruk Vaardigheden bij leerdoelen  blauwdruk Voldoende grote steekproef leerdoelen  blauwdruk Taalniveau passend  eindredactie  Resultaten consistent met andere valide toetsen

9 Betrouwbaar Beoordelaar speelt geen rol  digitale afname Variatie in makkelijk – moeilijk  blauwdruk Voldoende opgaven  blauwdruk Onderlinge verschillen in beheersingsgraad zichtbaar in scores (d-waarden)  analyse p-waarde niet te hoog, niet te laag  analyse  Hogere scores bij hogere beheersingsgraad  analyse  Correlatie en andere coëfficiënten

10 Bruikbaar Burgerschapsniveau  authentieke context Eenduidige vragen  eindredactie Inhoudelijk correct  eindredactie Duidelijke instructie beginscherm  eindredactie Eenduidige antwoorden  eindredactie Lay-out  eindredactie of bureauredacteur  Eenduidige vragen  analyse  Eenduidige antwoorden  analyse  Toetslengte OK (tijd)  analyse

11 Meten 2F -authentiek paraat hebben (reproductie) p = 0,53 d = 0,72 (ruim 8800 studenten)

12 Getallen 2F Scherm 6 Weten waarom (generaliseren) – gemiddeld p = 0,63 en d = 0,70

13 Verhoudingen - 2F 8 cm Op de verpakking van een modelauto staat 1 : 50. De modelauto is 8 cm lang. Wat is de werkelijke lengte van de auto in meters? Scherm 20 meter p = 0,59 en d = 0,69

14 Valide, betrouwbaar, bruikbaar  Blauwdruk  aansluiting referentiekader, syllabus, rekentoetswijzer  Berekening p-waarden Percentage goed  Berekening d-waarden ‘Discrimineert’ tussen goed en zwak d > 0,4 goed d < 0,3 vraag aanpassen noodzakelijk

15 Blauwdruk  Getallen 2F  Referentiekader:  Situaties vertalen naar een bewerking: 350 blikjes nodig, ze zijn verpakt per 6  Scherm 4; 2 items  Referentiekader: functioneel gebruiken Uitvoering:  2 x functioneel gebruiken  Moeilijkheidsgraad: 1x makkelijk, 1x gemiddeld

16 Getallen 2F Functioneel gebruiken (Wiskundig gereedschap kiezen) gemiddeld en makkelijk p = 0,53 en d = 0,7

17 Cyclisch verbeteren Aanpassen want:  inhoudelijke fout in eerste item (Gb ipv GB en Mb ipv MB)  onduidelijke lay-out eerste item  relatief lage p-score 0,53 bij ‘gemiddeld’ en ‘makkelijk’

18 Getallen 2F Een MP4-speler van 8 GB. Een liedje van 4 minuten gebruikt 10 MB. Hoeveel liedjes van 10 MB kunnen op deze MP4-speler? liedjes Verbeterde vraag

19 Blauwdruk  Meten en meetkunde 2F  Referentiekader:  Schattingen en metingen doen van hoeken, lengten en oppervlakten van objecten in de ruimte: een etage in een flatgebouw is ongeveer 3 m hoog  Scherm 9, 1 item  Referentiekader: paraat hebben (reproductie) Uitvoering: functioneel gebruiken (wiskundig gereedschap kiezen) Moeilijkheidsgraad: gemiddeld

20 Meten en meetkunde 2F Functioneel gebruiken (wiskundig gereedschap kiezen) Moeilijkheidsgraad: gemiddeld p = 0,62 en d = 0,70

21 Blauwdruk  Referentiekader Getallen 1F  (1) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen: 1/2 = 0,5 0,01 = 1/100  (2) Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige (a) en ongelijknamige (b) breuken binnen een betekenisvolle situatie. 1/8 + 1/8 1/2 + 3/4

22 Blauwdruk - vervolg  Scherm 9, 3 items  Referentiekader: paraat hebben Uitvoering:  1 x paraat hebben  2 x functioneel gebruiken Moeilijkheidsgraad:  1 x makkelijk  1 x gemiddeld  1x moeilijk

23 Opgave getallen 1F Paraat hebben (reproductie) - makkelijk Scherm 9, item 1

24 Opgave getallen 1F Scherm 9, item 2 Functioneel gebruiken (wiskundig gereedschap gebruiken) Gemiddeld

25 Opgave getallen 1F Scherm 9, item 3 Amina heeft een stuk chocolade mee naar school genomen. De chocolade bestaat uit 24 stukjes. Vier personen verdelen de chocola. Achmed en Marcel krijgen ieder deel, Said krijgt deel en Stan krijg de rest. Hoeveel van de stukjes van de reep krijgt Stan? Stan krijgt stukjes van de reep. Functioneel gebruiken (wiskundig gereedschap gebruiken) - moeilijk

26 Cyclisch verbeteren  p-waarde 0,49  49% maakt de opgaven van dit scherm foutloos  d-waarde 0,6  opgave maakt goed onderscheid tussen goede en zwakke rekenaars

27 Mogelijke verbeteringen  Lay out scherm beter  Taal: kortere zinnen, dubbele informatie weg.  Plaatje toevoegen bij laatste vraag?

28 Amina neemt een reep chocolade mee naar school (zie foto). Achmed en Marcel krijgen ieder deel, Said krijgt deel en Stan krijg de rest. Stan krijgt stukjes van de reep. Voorbeeld mogelijke wijziging opgave getallen 1F Reep met 24 stukjes

29 Opgave getallen 1F Scherm 9, item 3 Amina heeft een stuk chocolade mee naar school genomen. De chocolade bestaat uit 24 stukjes. Vier personen verdelen de chocola. Achmed en Marcel krijgen ieder deel, Said krijgt deel en Stan krijg de rest. Hoeveel van de stukjes van de reep krijgt Stan? Stan krijgt stukjes van de reep. Functioneel gebruiken (wiskundig gereedschap gebruiken) - moeilijk

30 Met of zonder beeld?  Toets je dan nog hetzelfde?  Niveaus van leren: concreet schematisch abstract-formeel  Plaatje  schematisch niveau  Tekst  abstract niveau??? 1 liter Hoe vaak past 200 ml erin?

31 Cyclisch verbeteren Volgende stappen:  Analyse antwoorden studenten  Veelgemaakte fouten  Oorzaak?  Correlatie e.d.

32 Tips voor docenten  Uitwerking laten noteren  Forse verhoging kans goed Bron: Cito, PPON; basisschool Lisse  Jongens noteren minst

33 Tips voor docenten  Vragen hoe gerekend  Helpt zelfs zonder feedback  Uitwerking! Bron: Panama conferentie rekenen 2012 voor rekencoördinatoren

34 Tips voor docenten  Werkgeheugen directe relatie rekenprestaties (Panama rekenconferentie, 2012) Vakterm: updating  Werkgeheugen verbeteren: geheugenpaleis (boek Joshua Foer)


Download ppt "De Rekenscan van Rekenblokken Precies waar u op rekent Ir. Lonneke Boels Docent vakdidactiek rekenen."

Verwante presentaties


Ads door Google