De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitwiskeling live! Op de koffie bij de kabouters.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitwiskeling live! Op de koffie bij de kabouters."— Transcript van de presentatie:

1 Uitwiskeling live! Op de koffie bij de kabouters

2 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Denkproces concrete aanpak  aantal druppels in een kopje  aantal druppels in een lepel  1 lepel overgieten  mengen, gaat niet, aantal druppels in 1 lepel bijsturen  1 lepel teruggieten, even groot en perfect gemengd, gaat niet, aantal druppels in 1 kop bijsturen  tellen  25 in 1 kop  4 in 1 lepel  5 in 1 lepel  20 in 1 kop

3 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Waarom concreet werken?  Grote overtuigingskracht Uitvoeren van wat er gebeurt Tellen kan iedereen  Sterke ondersteuning van het denkproces bv. betekenis van goed mengen  Problemen?  terug naar uitgangssituatie

4 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Beperkingen concreet werken  Arbeidsintensieve voorbereiding mat. zoeken, denkweg analyseren,…  Leerproces bij leerlingen  Redenering op een voorbeeld Gevaar! eigenschappen specifiek aan voorbeeld gebruiken bij redenering

5 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Schematisch werken  Willekeurige breedte 3 cm breed 3 cm hoog

6 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Schematisch werken  1 lepel overgieten  Mengen: verticale verdeling  Oei! Lepel terug is te groot

7 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Schematisch werken  Oplossing: kopje met extra lepel is een vierkant (2,5 cm op 2,5 cm)  Breedte kopje: 25 mm Hoogte vloeistof: 20 mm

8 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Schematisch werken  Lepel overbrengen  Mengen  Lepel terugbrengen  Resultaat: evenveel melk in de koffie als koffie in de melk

9 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Waarom schematisch werken?  Materiaal niet altijd voorhanden  (bijna) evenveel overtuigingskracht  Is een eerste abstractie Opm.: om naar uitgangsituatie terug te gaan, met nieuwe tekening beginnen (dus soms meer werk op het moment zelf)

10 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Gevaren schematisch werken  Redeneren op voorbeeld klopt de redenering ook voor niet vierkanten?  Bij schematisch na concreet verbanden tussen beide duidelijk maken  Soms denkmoeilijkheden voorkomen bv. breedte kopje WIL JE DAT?????

11 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Abstract werken   Dus evenveel koffie in de melk als melk in de koffie

12 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Waarom (niet) abstract werken?  Snelheid veel hoger afleidende context uitschakelen  Veel moeilijker qua inzicht Handelingen nu in gedachten uitgevoerd (=impliciet) De delen worden breuken

13 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Impliciet problemen oplossen  Hoeveelheid koffie onmiddellijk in lepels  Mengen zie je niet lepel terug: 4 delen koffie en 1 deel melk lepel terug: even groot als lepel heen dus werken met breuken (4/5 en 1/5)  Bewerkingen met breuken = techniekje, geen controle

14 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Besluit In wiskunde, vaak abstract redeneren. Bij problemen  reflex  Niet abstract blijven uitleggen  Afdalen naar schematisch niveau  Eventueel nog verder afdalen leerlingen laten handelen

15 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Verkleining  Verkleining = in alle richtingen verandert de lengte volgens een vaste verhouding  Begrip schaal 1/3 Schaal is een verhouding tussen LENGTES  Gewicht ~ Volume  Als schaal verandert, verandert het volume in de 3 richtingen en dus  volgens (Schaal) 3

16 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Kabouter  Schaal: 15 cm/180 cm = 1/12  Gewicht: 75kg/12 3 = 43 g Veel minder dan 300 g  Vergelijken met baby (50 cm; 3,5 kg) Schaal: 15 cm/50 cm = 3/10 Gewicht: 3,5kg/(10/3) 3 = 94 g Blijft nog aan lage kant…

17 Op de koffie bij de kabouters Uitwiskeling live! 20 november 2004 Zoekstrategieën  Redenering opbouwen met eenvoudige situatie  Analoge redenering gebruiken met moeilijkere situatie  Zoekstrategieën = functioneel hulpmiddel (lk. ok) Voorbeelden geven voor lln. Strategie ook expliciteren


Download ppt "Uitwiskeling live! Op de koffie bij de kabouters."

Verwante presentaties


Ads door Google