De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

RTTI – KENNISMAKING EN ERVARING 13 oktober 2015. PROGRAMMA Voorstellen BO4, waarom RTTI? Toets samenstellen en evalueren Wat is RTTI? Wat is een taxonomie?

Verwante presentaties


Presentatie over: "RTTI – KENNISMAKING EN ERVARING 13 oktober 2015. PROGRAMMA Voorstellen BO4, waarom RTTI? Toets samenstellen en evalueren Wat is RTTI? Wat is een taxonomie?"— Transcript van de presentatie:

1 RTTI – KENNISMAKING EN ERVARING 13 oktober 2015

2 PROGRAMMA Voorstellen BO4, waarom RTTI? Toets samenstellen en evalueren Wat is RTTI? Wat is een taxonomie? Hoe werkt RTTI? 2

3 BART VAN DALEN Haarlem 10 december 1979 St. Michaël College Zaandam Docent natuurkunde en NLT Projectleider implementatie RTTI Hogeschool van Amsterdam Docentenopleider natuur- en scheikunde Docent natuur- en techniekdidactiek PABO 3

4 RTTI EN BO4 RTTI Toetsconstructie Toetsanalyse Scoreanalyse Vergaderen met RTTI Werken in de les met RTTI Beroepsopdracht 4 Toetsconstructie Toetsanalyse Scoreanalyse 4

5 BO4C - TOETSING Voorbeeld van vraag (CITO rekentoets 3F, 2013): 5

6 BO4C - TOETSING Voorbeeld van andere vraag: 6

7 BO4C - TOETSING 7

8 8

9 WAT IS RTTI? Een taxonomie Een manier van werken 9

10 RTTI ALS TAXONOMIE Waarom taxonomieën? Maakt het samenstellen van toetsen objectiever Maakt het interpreteren van toets resultaten gemakkelijker 10

11 RTTI ALS TAXONOMIE Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, /Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf 11

12 RTTI ALS TAXONOMIE Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, /Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf 12

13 RTTI ALS TAXONOMIE Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, /Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf 13

14 RTTI ALS TAXONOMIE Taxonomieën: Bloom, OBIT, RTTI, KCBV, /Taxonomie%C3%ABn-zijn-hot-en-handig.pdf 14

15 WAT IS RTTI? Reproductie Toepassing 1 (= training) Toepassing 2 (= transfer) Inzicht 15

16 WAT IS RTTI? - REPRODUCTIE Letterlijk te leren gegevens Maar ook formules, algoritmes 16

17 WAT IS RTTI? – TOEPASSING 1 Ingetrainde vraag Lijkt sterk op gemaakte werk in/buiten de klas Sluit aan bij een in de les behandelde context 17

18 WAT IS RTTI? – TOEPASSING 2 Transfervraag Onbehandelde situatie, aansluitend bij de stof uit de les Kennis uit gemaakte werk in/buiten de klas noodzakelijk om de vraag te beantwoorden 18

19 WAT IS RTTI? – INZICHT Doet beroep op inzicht in de theorie Nieuwe situatie, lijkt niet op de contexten uit de klas 19

20 WAT IS RTTI? – VOORBEELDEN FASEOVERGANGEN: 20

21 WAT IS RTTI? – VOORBEELDEN Reproductie: Benoem hoe de faseovergang van X naar Y heet. 21

22 WAT IS RTTI? – VOORBEELDEN Toepassing 1: Wanneer je water kookt in een pan, dan neemt de hoeveelheid water in de pan geleidelijk af. Benoem de faseovergang die dit verklaart. 22

23 WAT IS RTTI? – VOORBEELDEN Toepassing 2: In de winter is het mogelijk dat neerslag de aarde bereikt in de vorm van ijzel. Dat zie je door een laagje ijs op de straat. Beschrijf de faseovergangen die water van een wolk doormaakt totaan het moment dat het in ijsvorm op de straat ligt. 23

24 WAT IS RTTI? – VOORBEELDEN Inzicht: Op Mars bevindt zich ijs. Dit ijs bevindt zich echter soms op de ene pool van Mars, en op een ander moment op een andere pool van Mars. Geef een mogelijke (natuurkundige) verklaring voor dit verschijnsel. 24

25 WAT IS RTTI? – NIVEAU VAN EEN VRAAG Casus: Leerling vraagt in de les over water op Mars. Je vertelt over het migreren van het ijs op Mars in de les. Wat gebeurt er met je inzichtsvraag op de toets? 25

26 BO4C - TOETSEVALUATIE Toetsvraag-analyse Niveau van de vraag bepalen Constructiefouten herkennen 26

27 BO4C - TOETSEVALUATIE Vader, moeder en de kinderen gaan een dagje rijden met de auto. Door te meten aan de hand van hectometerpaaltjes langs de weg, konden ze bepalen dat ze over een afstand van 3 km precies 1’40’’ (dat is 1 minuut en 40 seconde) deden. Wat was de gemiddelde snelheid in km/u voor de auto op dit traject? Licht je antwoord duidelijk toe. 27

28 RTTI - TOETSEVALUATIE Toetssamenstelling: Welke percentages R, T1, T2, en I vraag je op een toets aan Havo 1? Welke percentages R, T1, T2 en I kenmerken het CSE van afgelopen jaar tijdvak 1? 28

29 RTTI - TOETSEVALUATIE RT1T2I Jaar Jaar 2………… Jaar 3………… Jaar 4………… Jaar 5………… CSE

30 BO4C - TOETSEVALUATIE Toetsanalyse: Hoe is de toets gemaakt? Welke vragen ‘werkten’? 30

31 BO4C - TOETSEVALUATIE Toetsanalyse: Hoe is de toets gemaakt? Welke vragen ‘werkten’? Ongeveer tussen de 40% en 90% van de punten behaald Sterkte leerlingen maken de vraag beter dan de zwakke leerlingen 31

32 BO4C - TOETSEVALUATIE P-WAARDE (Definitie): Het deel van de punten dat voor een toetsitem gescoord is. Getal tussen 0,0 en 1,0. 32

33 BO4C - TOETSEVALUATIE P-WAARDE (Voorbeeld): (2p) Wat betekent de afkorting N.A.P.? 33

34 BO4C - TOETSEVALUATIE P-WAARDE (Voorbeeld): (2p) Wat betekent de afkorting N.A.P.? Nieuw Amsterdams Peil = 1p Normaal Amsterdams Peil = 2p Iets anders = 0p 34

35 BO4C - TOETSEVALUATIE CIJFERVraag 1Vraag 2Vraag 3… RTTIRT1T2 Max. Score243 Wouter van Dalen 9142 Gert Kok6230 Ruud de Goede6041 P-WAARDE0,500,920,33 35

36 BO4C - TOETSEVALUATIE CIJFERVraag 1Vraag 2Vraag 3… RTTIRT1T2 Max. Score243 Wouter van Dalen 9142 Gert Kok6230 Ruud de Goede6041 P-WAARDE0,500,920,33 36

37 BO4C - TOETSEVALUATIE Conclusies studenten: Scores per vraag per leerling invoeren is vervelend Het geeft een duidelijk beeld over de samenstelling van de toets: lage en hoge p- waardes betekenen soms een constructiefout 37

38 SAMENVATTING BO4 Wat gebeurt er bij BO4c? Beoordeling van toets van de school Constructiefouten / verdeling van niveau Zelf samenstellen van toets Constructiefouten / verdeling van niveau 38

39 SAMENVATTING BO4 Wat gebeurt er bij BO4c? Afnemen van de toets Analyseren van toets Bepalen van p-waarde per vraag Leerlingen van feedback voorzien 39

40 IMPLEMENTATIE VAN RTTI OP SCHOOL 40

41 IMPLEMENTATIE VAN RTTI OP SCHOOL JAAR 1 Toetsanalyses per sectie Analyseren van CSE Maken van Programma van Toetsing en Doorstroming 41

42 IMPLEMENTATIE VAN RTTI OP SCHOOL JAAR 2 Toetsen samenstellen aan de hand van P.T.D. Oefenen met rekenmodule Een enkele toets analyseren RTTI als taal gebruiken tijdens vergaderingen Leerstrategieën per niveau verkennen 42

43 IMPLEMENTATIE VAN RTTI OP SCHOOL JAAR 3 3 toetsen per jaarlaag per vak geheel analyseren Analyses gebruiken bij voorbereiden van rapportvergadering Leerstrategieën per niveau gebruiken in de les 43


Download ppt "RTTI – KENNISMAKING EN ERVARING 13 oktober 2015. PROGRAMMA Voorstellen BO4, waarom RTTI? Toets samenstellen en evalueren Wat is RTTI? Wat is een taxonomie?"

Verwante presentaties


Ads door Google