De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toetsen: weet wat u meet

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toetsen: weet wat u meet"— Transcript van de presentatie:

1 Toetsen: weet wat u meet
Workshop Docentendag Frans Thiememeulenhoff 13 november 2012 Masja Mesie

2 Schrijf eens op ….. Wat wilt u meten als u uw leerlingen een toets laat maken? (werkvorm DDU)

3 Opbrengsten workshop Inzicht in vier leeractiviteiten (OBIT)
Toetsanalyse eigen toets Analyse OBIT verhouding OB/BB Suggesties voor verbetering toets Uw toets van morgen

4 Aan de slag met OBIT O = onthouden B =begrijpen I =integreren
T =toepassen

5 OBIT toetsanalyse Eerst OBIT verkennen (expert werkvorm)
Dan in tweetallen toetsen analyseren

6 Expert werkvorm (deel 1)
In groepen van vier personen, per persoon één onderdeel: 1: Onthouden 2: Begrijpen 3: Integreren 4: Toepassen Lees de tekst individueel goed door, inclusief het voorbeeld op de achterzijde

7 Expert werkvorm (deel 2)
Per hoek één OBIT-onderdeel Bereik consensus over de begripsinhoud van het OBIT-onderdeel Deel voorbeelden van het eigen vak met elkaar

8 Expert werkvorm (deel 3)
Terug naar de basisgroep van vier personen Kennisdelen in OBIT-volgorde: elke expert geeft toelichting en voorbeelden met betrekking tot zijn expertise

9 onthouden begrijpen integreren toepassen
SET

10 Waarom nadenken over OBIT?
Inzicht in kennen én kunnen Determinatie (OBIT én niveau) Aansluiting onderbouw/bovenbouw ERK OBIT in de les (opbrengstgericht werken en differentiatie)

11 OBIT - ezelsbruggetjes
Onthouden Herinneren Eén denkstap Begrijpen In eigen woorden uitleggen Integreren Kennisgegevens koppelen Meerdere denkstappen (gegeven) Boven de stof ‘hangen’ Toepassen Kennis wendbaar gebruiken Nieuwe onvoorspelbare context Meerdere denkstappen (niet gegeven)

12 Even oefenen: O-B-I of T?
Vul de juiste vorm in van het werkwoord tussen haakjes. (adorer) Il ________________________ l’informatique. (détester) Yann ________________________ les interros. (aimer) Nous ________________________ la musique. (terminer) Vous ____________________ à trois heures? (arriver) Les filles _____________________ à l’heure.

13 O-B-I of T? Opdracht: Schrijf een korte brief (minimaal 150 woorden) aan je correspondentievriend om jezelf voor te stellen.

14 O-B-I of T? Of hij/zij hier vandaan komt Dat je uit Frankrijk komt
Vraag Zeg Of hij/zij hier vandaan komt Dat je uit Frankrijk komt Waar hij/zij vandaan komt Dat je in Lille woont Waar dat ligt Dat dat niet ver van de grens ligt Hoe hij/zij hier is Dat je met de auto bent

15 Toetsanalyse Analyseer in tweetallen een bovenbouw- en een onderbouwtoets Ga per vraag na of het gaat om O-B-I of T Wat is de OBIT verhouding binnen de toets?

16 Opbouw OBIT in de leerjaren
Vul op het formulier in wat de huidige (f) OBIT verhouding is binnen twee leerjaren (OB/BB) Vul voor deze leerjaren in wat de gewenste (g) verhouding is

17 Verbeteren OBIT verhouding binnen een toets
Werk in tweetallen Kies een aantal vragen uit en denk samen na over hoe je deze vragen zou kunnen omzetten (O->B, B->I etc.)

18 Uw toets van morgen (DDU)
Wat neemt u mee van deze workshop? Wat betekent dit voor de toets die u morgen maakt? kern ook belangrijk mooi meegenomen

19 Goed om te weten: Thiememeulenhoff OBIT trainingen APS
OBIT in toetsen (determinatie) OBIT in de les (opbrengst gericht leren)

20 Meer informatie? Schrijf uw vraag op een APS-ansichtkaart en lever deze direct in Bekijk scholingsaanbod op Mail naar:


Download ppt "Toetsen: weet wat u meet"

Verwante presentaties


Ads door Google