De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een serious game voor rekenen op het MBO

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een serious game voor rekenen op het MBO"— Transcript van de presentatie:

1 Een serious game voor rekenen op het MBO
One2Count Een serious game voor rekenen op het MBO Ilona Friso-van den Bos Freudenthal Research Group, Faculteit Sociale Wetenschappen

2 Deze lezing Aanleiding Opbouw game De game op het scherm
Voortgang project

3 Aanleiding Pilots van COE zijn reden tot zorg in het MBO. De rekenprestaties van leerlingen komen nog niet overeen met de gestelde doelen. Rekengames kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van rekenvaardigheden, maar empirische evidentie is wel nodig voor implementatie.

4 Aanleiding Het probleem bestaat uit twee onderdelen: startniveau en leeropbrengst. De leeropbrengst is lager dan gewenst Het startniveau is lager dan gewenst

5 Aanleiding Heeft een rekengame effect heeft op de reken-vaardigheden?
One2Count game Friesland College Royal Jongbloed Bureau ICE Universiteit Utrecht

6 Onderzoeksvragen Wat is het effect van de game op rekenvaardigheden?
Wat is de rol van de docent bij het inzetten van de game? Is het rekenniveau bij deelnemende studenten hoger? Welke mate van monitoring en sturing worden toegepast? Is er een verschil tussen niveaus en sectoren? Wordt de feedback gebruikt voor het aanpassen van instructie? Boodschap: met dit onderzoek willen we kijken zowel naar de effectiviteit van de game, als naar voorspellers van die effectiviteit. Op klassenniveau en op individueel niveau. Wat is de rol van leerinspanning van de studenten? Achteruitgang tijdens de vakantie verminderen

7 Referentieniveaus Boodschap: De game is ingericht op basis van de referentieniveaus waar iedere student aan het einde van de cursussen aan moet voldoen. Voor MBO studenten gaat het om niveau 2F, en voor MBO4 studenten zelfs om niveau 3F.

8 Opbouw game 4 domeinen: Getallen Meten Verhoudingen Verbanden
De game kent vier domeinen, net als de referentieniveaus zijn ingericht op dezelfde domeinen.

9 Opbouw game Steeds moeilijker wordende sommen Getallen
1F – Optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen tot en boven de 100 2F – Breuken, machten, wortels 3F – Breuken en decimalen Ook opbouw binnen referentieniveaus Boodschap: de game is zo opgebouwd dat sommen steeds moeilijker worden, en een student alleen de moeilijkere sommen aangeboden krijgt als de makkelijkere sommen voldoende zijn afgerond. Dat is gebaseerd op de referentieniveaus, maar ook binnen de referentieniveaus zit een opbouw.

10 Opbouw game Boodschap: ieder onderdeel binnen de vier domeinen en referentieniveaus is binnen een didactisch model geplaatst. Verschillende dingen bouwen op elkaar voort. Bijvoorbeeld: een student krijgt geen opgaven over omtrek voor er voldoende kennis is van lengte. Logisch, maar belangrijk om rekening mee te houden. (Niet leesbaar, dat geeft niet, want het gaat hier om het principe van logische opbouw.)

11 De game op het scherm Avatar kiezen
Bericht: je bent de klas uit gestuurd en moet de kelder schoonmaken. Daar ga je een feest organiseren. Het feest wordt een serie feesten De serie feesten wordt een kroeg Boodschap: verhaallijn van de game

12 De game op het scherm Rekenen – rekenpunten verdienen
Rekenpunten – inruilen voor spullen, geld en skills Geld verdienen door drankjes te verkopen, entrée te vragen, en rekenpunten te verkopen Boodschap: je kunt op verschillende manieren aan geld komen, zowel door te rekenen als door te verkopen (eigenlijk ook rekenen, maar met wat meer schatting van verwachte verkoop). Rekenen is altijd nodig om vooruit te komen in de game.

13 De game op het scherm Boodschap: de game begint vrij sober, met kale muren en sjofele uistraling

14 De game op het scherm Boodschap: naarmate je meer gaat verdienen kun je de game steeds mooier maken, maar je moet wel de juiste beslissingen nemen

15 De game op het scherm Boodschap: dit is een voorbeeld van een opgave, en je ziet dat om deze opgave te maken, studenten iets moeten weten van procenten, maar ook moeten kunne optellen en aftrekken tot 100 – ondersteuning voor het didactisch model

16 De game op het scherm Nadenken over Rekenopgaven
Hoeveel geld vragen voor drankjes Hoeveel entrée vragen Welke meubelen/verlichting etc. kopen Welke hulp inhuren Welke muziek regelen Boodschap: de leerlingen moeten niet alleen rekenen in de opgaven, maar ook om de game zelf goed te laten verlopen

17 Voortgang project Speelgedrag studenten Indeling studenten
Input van docenten Niveau van de rekensommen Boodschap: tegen welke problemen zijn we aangelopen en welke stappen hebben we ondernomen om hier iets aan te doen


Download ppt "Een serious game voor rekenen op het MBO"

Verwante presentaties


Ads door Google