De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De kennisbasis Rekenen-Wiskunde. Eindtoets Kennisbasis Rekenen- Wiskunde José Faarts Francien Garssen Ronald Keijzer Dirk de Vries.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De kennisbasis Rekenen-Wiskunde. Eindtoets Kennisbasis Rekenen- Wiskunde José Faarts Francien Garssen Ronald Keijzer Dirk de Vries."— Transcript van de presentatie:

1 De kennisbasis Rekenen-Wiskunde

2 Eindtoets Kennisbasis Rekenen- Wiskunde José Faarts Francien Garssen Ronald Keijzer Dirk de Vries

3 De opdracht Toetsen van professionele gecijferdheid door middel van een digitale toets Vakdidactische kennis en vaardigheid worden niet in de eindtoets opgenomen

4 kennisbasis opdracht interpretatie toets Geen didactiek! Beelden van toekomstig opleidingsonderwijs Toetsmatrijs Operationaliseren in toetsopgaven

5 Beelden van opleidingsonderwijs wiskunde voor de leraar, die niet direct verbonden is met inhouden van de basisschool competentiegericht opleiden en de kennisbasis wiskundige attitude van (aanstaande) leraren stevige investering voor rekenen-wiskunde

6 De kennisbasis Rekenen-Wiskunde Vijf domeinen: 1.Hele getallen 2.Verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen 3.Meten 4.Meetkunde 5.Verbanden

7 De kennisbasis Rekenen-Wiskunde Elk domein kent de volgende onderverdeling: 1.Kennis van rekenen-wiskunde 2.Kennis voor het onderwijzen van rekenen- wiskunde 3.Verstrengeling 4.Maatschappelijke relevantie

8 De kennisbasis Rekenen-Wiskunde Professionele gecijferdheid De startbekwame leerkracht moet: zelf voldoende rekenvaardig en gecijferd zijn rekenen-wiskunde betekenis kunnen geven voor kinderen oplossingsprocessen en niveauverhoging bij kinderen kunnen realiseren wiskundig denken van kinderen kunnen bevorderen

9 De vragen Welke kennis moet in de toets aan bod komen? Op welke wijze wordt de toets gestructureerd? Uit hoeveel vragen moet de toets bestaan? Wat moet de moeilijkheidsgraad van de toets worden?

10 Welke kennis moet aan bod komen? Kennis van rekenen-wiskunde Wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten basisonderwijs(maar waarvoor geen kennis van leren van kinderen of onderwijzen nodig is) Kennis van maatschappelijke relevantie en vervlechting van rekenen-wiskunde Deze aspecten zijn de basis van een goede professionele gecijferdheid.

11 Welke kennis moet aan bod komen?

12 Specialized Content Knowledge Wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten Ingaan op “waarom”vragen Voorbeelden kunnen bedenken Kiezen en gebruiken van representaties en modellen Het gebruik van wiskunde taal en notatie Analyseren van fouten Interpreteren en beoordelen van alternatieve oplossingsmethoden en denkwijzen

13 De toetsmatrijs Kennis van rekenen - wiskunde Reken-wiskundige kennis die specifiek is voor leerkrachten basisonderwijs Maatschappelijke relevantie/verstren geling totaal Hele getallen Procenten Verhoudingen Kommagetallen Breuken Meten13 39 Meetkunde77721 Verbanden88824 Totaal


Download ppt "De kennisbasis Rekenen-Wiskunde. Eindtoets Kennisbasis Rekenen- Wiskunde José Faarts Francien Garssen Ronald Keijzer Dirk de Vries."

Verwante presentaties


Ads door Google