De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ASL 2 Een dynamisch framework Frances van Haagen Principal Consultant - The Lifecycle Company ASL Review Board - ASL BiSL Foundation 2009.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ASL 2 Een dynamisch framework Frances van Haagen Principal Consultant - The Lifecycle Company ASL Review Board - ASL BiSL Foundation 2009."— Transcript van de presentatie:

1 ASL 2 Een dynamisch framework Frances van Haagen Principal Consultant - The Lifecycle Company ASL Review Board - ASL BiSL Foundation 2009

2 Twee cultuurshifts tegelijk Vraaggestuurd Aanbodgestuurd ‘Beheer’ gericht Ontwikkelingsgericht Ik heb een concreet probleem Dit moet anders Als het zoveel kost, dan maar niet We doen het er maar even mee Over drie jaar gaan we/moet … Alles nieuw doen Perfecte oplossingen Blauwdrukken, architecturen, …. Groene weiden Alles is mogelijk X is de oplossing voor.. Als het systeem maar goed is, dan komt de rest vanzelf … We hebben alles al We kunnen beperkt veranderen Kijken naar komende 3 jaar Zoals we de rest managen 2009

3 De hedendaagse wereld Gebruikersorganisatie 2 Gebruikers organisatie 1 BIM Fin BIM Life BIM … BIM generiek CBIM IM 1 AM 3 AM i AM ASP 2 AM 4 AM 2 AM 1 Infra M 1 AM Pakket1 AM ASP 1 AM OO 1 AM Pakket 3 AM Pakket

4 AM specialiseert zich Technologie Markt of bedrijfsproces Dienstverlening Standaardcomponenten Platformen a la SAP Platformen a la Oracle Maatwerk Systeemintegratie Vernieuwing X Nacalculatie/detachering Projecten Beheer, onderhoud Business solutions Ervaring en expertise Aard van het werk Sturing en bedrijfscultuur Taal, contacten en werk 2009

5 Wat moet ik als AM? Verwachte kernwaarden zijn onder meer: luisteren en communiceren meedenken en meesturen deskundigheid bedrijfsproces deskundigheid IT beheersing/sturing/control 2009

6 Invulling kernwaarden Flexibiliteit alom: proactief leveren en bewegen Tekortkomingen onderkennen en aanvullen Niet meer eenmalig structureren en daarna sturen, maar de belangrijke dingen sturen Continu herijken en aanpassen Integratie en aansluiting van processen 2009

7 Wat betekent dit voor ASL? Extra processen, gericht op afstemming met (andere) leveranciers Bij sommige processen verandert de focus: van intern naar extern van reactief naar proactief Bij veel processen verandert er uiterlijk niet zo veel In het algemeen: meer nadruk op product en interface meer nadruk op samenwerking en aanpassingsvermogen 2009

8 Gebruiks- ondersteuning Operationele ICT-sturing Continuiteits- beheer Configuratie beheer Impact analyse Realisatie Testen Ontwerp Implementatie Programmabeheer en -distributie Applicatie port- folio management Applicatie life- cycle management Cust- org strategy ICT-strategy Cust. Envr strategy Kwaliteits management Leveranciers management Contract management Planning en control Financieel management Technology definition Supplier definition Capabilities definition Account & market definition Service delivery definition OCMACM Beheer Onderhoud & vernieuwing Sturende processen Verbindende processen 2009

9 Incidentbeheer Capaciteits- beheer Continuïteits- beheer Configuratie- beheer Beschikbaar- heidsbeheer Beheer Gebruiks- ondersteuning Operationele ICT-sturing Continuiteits- beheer Configuratie beheer Inrichtingsfactoren één of meer klanten direct verantwoordelijk voor het opereren op de infrastuctuur of niet integrale verantwoordelijkheid voor het applicatielandschap of niet Reactief en proactief Gebruik & middelen, van buiten af & van binnen uit Configuratie-items en service-items Bedrijfszekerheid, beheersbaarheid, doelmatigheid Aspecten 2009 ASL BiSL Foundation

10 Onderhoud/ vernieuwing Impactanalyse Realisatie Testen Ontwerp Implementatie Inrichtingsfactoren gebruikte ontwikkelmethode integratieverantwoordelijkheid of niet aanstuurbaarheid onderaannemers in termen van functionaliteit verantwoordelijkheid voor invulling en vormgeving soort product, soort organisatie Applicatie, infrastructuur en gebruikers Aspecten Functioneel en testontwerp Technisch ontwerp, systeem, unittest Van programma t/m geheel in omgeving Ondersteuning bij ingebruikname/inbeheername 2009 ASL BiSL Foundation

11 Verbindende processen Programma- beheer en distributie Wijzigingen beheer Inrichtingsfactoren plaats in de keten beslissingsbevoegdheid behoefte aan formalisatie behoefte aan afstemming dynamiek, aantal iteraties verantwoordelijkheid voor productie-omgeving kenmerken van de change set / package compliance-eisen Aspecten Wijziging (nood of vernieuwingsproject) Release Logistiek rond change set Distributieproces 2009 ASL BiSL Foundation

12 Sturende processen Planning & control Kosten- management Kwaliteits- management Service level management onderliggende verwachtingen verantwoordelijkheden, zeggenschap afhankelijkheden contractpartijen rol in keten tijdlijnen (pakket)leverancier afhankelijkheden interne proces resultaatverantwoordelijkheid of niet gewenste leveringscondities factureringsstructuur positie leverancier klant, beleving, afspraken Aspecten menscapaciteit, tijdlijnen product, proces, organisatie, kwaliteitssysteem business case van klant en AM, kosten- en doorberekeningsstructuur behoeften, afspraken Inrichtingsfactoren Externe kwaliteit Kwaliteits management Leveranciers- management Contract management Planning en control Financieel management 2009 ASL BiSL Foundation

13 Applications Cycle Management ICT portfolio management Lifecycle management Customer Environment Strategy Customer Org. strategy ICT developm. strategy Application portfolio management Application Lifecycle management Customer Environment Strategy Customer Org’s strategy ICT developm. strategy Inrichtingsfactoren scope AM (organisatie, branche,...) rol binnen samenwerking dynamiek beschikbare expertise zeggenschap rol en lifecycle van technologie ontw. structuur en proces klantorganisatie ’de’ keten bestaat niet  onderhandelen tekortkomingen, gewenste veranderingen strategie voor applicatielandschap 2009 ASL BiSL Foundation

14 Organization Cycle Management Market definition Account definition Service delivery definition Technology definition Skills definition Supplier definition Account & market definition Service delivery definition Technology definition Skills definition Inrichtingsfactoren interne structuur dynamiek betrokkenheid medewerkers (op alle niveaus) positie klanten, AM, concurrenten (gewenste) kerncompetenties technologie voor dienstverlening inrichting dienstverlening waarom, wat, wie, wanneer, hoe? 2009 ASL BiSL Foundation

15 Kortom... 1.Het model verandert niet al te veel. Echter: het model doet het ‘m ook niet: het gaat erom hoe je het gebruikt. De op te leveren diensten en producten (de interfaces) staan centraal en bepalen het succes. 2.Hoe je het model implementeert is afhankelijk van de specifieke inrichtingsfactoren die voor jouw organisatie gelden. 2009

16 Tips & trucs Richt kwaliteitsmanagement altijd in, om te toetsen of het proces werkt NEN 3434 (norm voor applicatiemanagement) laat zien waar je bij applicatiemanagement over moet hebben nagedacht (niet HOE je het moet hebben ingericht) en geeft volwassenheidsniveaus Best practices leveren inspiratie over wat kan werken! site ASL BiSL Foundation 2009


Download ppt "ASL 2 Een dynamisch framework Frances van Haagen Principal Consultant - The Lifecycle Company ASL Review Board - ASL BiSL Foundation 2009."

Verwante presentaties


Ads door Google