De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PROJECT ZOET ZWANGER REGISTRATIE PRAKTISCHE ASPECTEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PROJECT ZOET ZWANGER REGISTRATIE PRAKTISCHE ASPECTEN."— Transcript van de presentatie:

1 PROJECT ZOET ZWANGER REGISTRATIE PRAKTISCHE ASPECTEN

2 2 REGISTRATIE: VAN WIE? Alle nieuw gediagnosticeerde vrouwen met zwangerschapsdiabetes, ongeacht de behandeling. Alle vrouwen bij wie in het recente verleden zwangerschapsdiabetes werd vastgesteld, kunnen zich ook registreren, voor zover de bevalling niet voor 1 januari 2009 plaatsvond. Vrouwen moeten woonachtig zijn in Vlaanderen of Brussel

3 3 REGISTRATIE: DOOR WIE? Voorstel tot registratie kan gebeuren –door een zorgverlener van het gynaecologisch team (gynaecoloog of vroedvrouw), –door een zorgverlener van het diabetesteam (endocrinoloog of diabeteseducator) of –door de huisarts.

4 4 REGISTRATIE: WANNEER? Best zo snel mogelijk nadat de diagnose van zwangerschapsdiabetes werd vastgesteld. Elk prenataal contact met de arts of andere zorgverlener kan benut worden om de registratie voor te stellen indien dit niet eerder is gebeurd. Indien er tijdens de zwangerschap geen registratie is gebeurd, kan dit in de eerste dagen na de bevalling nog steeds worden aangeboden. Een laatste gelegenheid voor registratie is bij de eerste check-up na de bevalling.

5 5 REGISTRATIE: HOE? De deelname aan het project is vrijwillig en kosteloos. Aan de vrouw wordt het project uitgelegd en een pakketje (infobrochure + registratieformulier) overhandigd. De registratie kan op twee manieren gebeuren: –Op papier: na het invullen van de nodige gegevens op het registratieformulier, in samenspraak met de zorgverlener wordt de registratiefolder opgestuurd via een bijgevoegde voorgefrankeerde enveloppe. –Online (zie slides online registratie) De vrouw geeft toestemming om haar gegevens te gebruiken in kader van het project door de informed consent te ondertekenen op papier, of aan te kruisen online.

6 6 REGISTRATIE: HOE? (2) Tips –Bespreek binnen het ziekenhuis welk zorgverlener (zorgverlener van gynaecologisch team, of zorgverlener van het diabetesteam) het project Zoet Zwanger aan de vrouwen voorstelt en hen motiveert tot registratie. –Indien mogelijk vul je het registratieformulier op papier of online samen met de vrouw in, of laat het haar invullen tijdens de consultatie terwijl je zelf andere dingen in orde brengt. Zo ben je zeker dat ze het niet vergeet en kan je eventueel het formulier zelf opsturen.

7 7 WAT NA DE REGISTRATIE? Eens de vrouw geregistreerd is, wordt een bevestigingsbrief verstuurd naar de vrouw, haar gynaecoloog, haar huisarts en de Zoet Zwanger contactpersoon van het ZH (indien deze gegevens werden verstrekt). De huisarts wordt gevraagd zijn actieve steun te bevestigen aan het project. Een eerste brief wordt 3 maanden na de bevalling gestuurd met actiepunten ter preventie van type 2 diabetes.

8 8 WAT NA DE REGISTRATIE? (2) Na 11 maanden en vervolgens jaarlijks ontvangt de vrouw (per brief/e-mail) een uitnodiging om langs te gaan bij haar huisarts voor een nuchtere bloedglucosebepaling. We vragen dan ook om deze resultaten terug op te sturen via een bijgevoegde voorgefrankeerde enveloppe. Tenslotte ontvangt de vrouw wiens e-mail adres we ontvangen hebben, bijkomend regelmatig een nieuwsbrief met leefstijltips ter preventie van type 2 diabetes.

9 9 Online registraties VOORWAARDE : de vrouw moet in het bezit zijn van een e-mailadres. De online registratie kan samen met de zorgverlener gebeuren tijdens de consultatie. Surf naar: https://registratie.zoetzwanger.be: vul alle gegevens in en klik op ‘bevestig registratie’. Overloop de algemene voorwaarden en vink aan dat de vrouw hiermee akkoord gaat.https://registratie.zoetzwanger.be De vrouw ontvangt in haar mailbox een bevestigende mail om haar registratie definitief af te sluiten. Laat haar weten dat het belangrijk is dat ze dit zeker aanklikt.


Download ppt "PROJECT ZOET ZWANGER REGISTRATIE PRAKTISCHE ASPECTEN."

Verwante presentaties


Ads door Google