De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten."— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst 5

2  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten

3  Aan het einde van de les kun je in vragen stellen toepassen in een leeractiviteit.  Aan het einde van de les kun je per vraag aangeven op welk niveau van Bloom deze gesteld is.

4  Opdracht 1  Bestudeer hoofdstuk 3 Vragen stellen uit (Ebbens) Effectief leren.  Bestudeer hoofdstuk 3.3 Vragen stellen uit (Geerts) Handboek voor leraren.

5  Opdracht 2  Leeractiviteiten ontwerpen en vragen stellen op verschillende niveaus.  Je hebt voor VAD leertaak 1 leerdoelen geformuleerd en vervolgens ontwerp je leeractiviteiten /opdrachten. Je maakt hierbij gebruik van verplichte en aangeboden literatuur en bronnen.  Bij één van de (digitale) leeractiviteiten/opdrachten zorg je ervoor dat je op minimaal vier verschillende beheersingsniveaus (volgens de herziene taxonomie van Bloom) vragen stelt en dat je daarbij o.a. rekening houdt met het (taal)niveau van de gekozen doelgroep. Het aantal vragen, gericht op beheersing van kennis en aansluitend bij de vak inhoud van de les, is zes.  Breng de ontworpen leeractiviteiten mee naar de VAD bijeenkomst. Zorg ervoor dat je mede studenten de resultaten van bovenstaande opdracht kunnen inzien.

6 1. Geef een oordeel (complimenten) 2. Geef suggesties voor verbetering 3. Geef uitleg / een verklaring van punt 1 en 2 4. Refereer aan de bijbehorende theorie  in tweetallen, 10 min. om te lezen en feedback te noteren, 10 min. om te bespreken

7 1. Individuele aanspreekbaarheid 2. Veiligheid 3. Structuur 4. Wachttijd

8 Taxonomie van Bloom voor formuleren leerdoelen. Tevens voor stellen van vragen en opdrachten passend bij je leerdoelen. Kennis Doel: Aan het einde van de les weet je welke niveaus van vragen er zijn volgens Ebbens. Vraag: Benoem de vier niveaus van vragen stellen volgens Ebbens.

9  Lagere orde vragen ◦ Onthouden: Waar ontmoette Roodkapje de wolf? ◦ Begrijpen: Wat voor een soort meisje was Roodkapje?  Hogere orde vragen ◦ Integreren: In welk opzicht is Roodkapje hetzelfde als haar eigen moeder? In welk opzicht is ze verschillend? ◦ Creatief toepassen: Wat denk je dat de wolf gedaan zou hebben wanneer grootmoeder niet ziek geweest zou zijn?

10 Voor en nadelen:  Interactiever leerklimaat  Roepen discussie op  Weters vs. niet weters  Willen lln ‘slim’ zijn of denken ze echt na  Lln verliezen feitelijke onderwerp uit het oog  Lln komen met antwoorden waar docent niets van weet.  Moeilijk een dergelijk gesprek te stoppen.

11  Bouw stilte/wachttijd in  Speel vragen en/of antwoorden door  Waardeer de bijdrage  Hardop meedenken, reageren op antwoorden van leerlingen  Door het lokaal bewegen

12

13  zie wiki


Download ppt "Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten."

Verwante presentaties


Ads door Google