De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth."— Transcript van de presentatie:

1 Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth

2 Programma  Opdracht cursusdag 2  Afwijkende mondgewoonten  Pauze  Stotteren  Beginnende geletterdheid

3 Opdracht cursusdag 2  Video bekijken  Uiteen in 2 groepen onder leiding van Christel en Ingrid

4 Afwijkende mondgewoonten  Zuiggewoonten  Eten en drinken (verkeerd slikken)  Mondademen

5 Open mondgedrag en habitueel mondademen  Oorzaken  Verstopte neus  Zuiggewoonten  Lippen kunnen niet op elkaar komen  Neusamandelen

6 Open mondgedrag en habitueel mondademen  Gevolgen  Infecties  Slappe mondspieren  Verkeerd slikken>verkeerde stand gebit>uitspraakfouten  Nagaan of neusademen mogelijk is  Mondspieren versterken

7 Zuigen op duim, vingers of fopspeen  Zuiggewoonten  Mogelijke gevolgen  Afwijkende kaak- of gebitsstand  Open mondgedrag  Onjuiste tongligging  Uitspraakproblemen

8 Afleren zuiggewoonten

9 Drinken  Zuigen borst of speen  Overgang naar beker  Keuze beker  Zuigflescariës  Drinken door een rietje

10 Kwijlen  Wanneer mag het nog?  Oefeningen mondmotoriek

11 Nasaliteit  Functie gehemelte  Wat is nasaliteit?  Gesloten neusspraak  Open neusspraak

12 Nasaliteit  Gewoonte of organisch?  Inschakelen KNO-arts  Wanneer naar een logopedist?  Oefeningen

13 Signaleren afwijkend mondgedrag  Bespreken met ouders/verzorgers  Wanneer inschakelen logopedist?  Gebruik spenen  Afleren zuiggewoonten

14 Materiaal  Inpassen in thema op peuterspeelzaal  Oefeningen koppelen aan eet- en drinkmoment  Oefeningen terug laten komen  www.lobbes.nl www.lobbes.nl  www.sisigma.nl www.sisigma.nl

15 Pauze

16 Stotteren  Wat is stotteren?  Factoren die meespelen  Spanning  Snelheid  Belemmeringen  Wanneer begint het meestal?  Kenmerken  Komt stotteren in de familie voor?

17 Screeningslijst stotteren  http://www.stotteren.nl http://www.stotteren.nl  Ga naar ‘kinderen’  Dan naar ‘voor ouders’  Veel informatie op deze website

18 Vervolg screeningslijst  6 onderdelen  Manier van stotteren  Reacties kind  Hoe vaak komt stotteren voor?  Merk het kind het?  Reacties anderen  Hoe lang bestaat stotteren?  Inschakelen logopedist

19 Beginnende geletterdheid  Wat is beginnende geletterdheid?  Wanneer begint geletterdheid? Verband peuterspeelzaal  Kinderen met een hoger risico op lees-/ schrijfproblemen  Fasen in beginnende geletterdheid  Tussendoelen beginnende geletterdheid + doelen waaraan je binnen de peuterspeelzaal kunt werken  Activiteiten binnen de psz tussendoelen

20 Wat is beginnende geletterdheid?  Een ontwikkelingsproces, maar geen natuurlijk ontwikkelingsproces  Proces waarbij kinderen stap voor stap leren dat je naast de betekenis van woorden ook kunt luisteren/kijken naar de vorm van woorden

21 Plaatje/woordje boom

22 Wanneer begint geletterdheid? Verband peuterspeelzaal  Ontwikkeling is afhankelijk van aanbod  Meestal voordat kinderen naar school gaan  Invloed ouders/peuterspeelzaal

23 Kinderen met een hoger risico op lees-/schrijfproblemen (Snow)  Kinderen die opgroeien in taalarme gezinnen  Kinderen die het Nederlands onvoldoende beheersen  Kinderen met hoorproblemen  Kinderen met een vertraagde spraakontwikkeling/ taalontwikkeling  Kinderen waarbij een of beide ouders moeite hebben gehad met het leren lezen

24 Fasen in beginnende geletterdheid  Herkennen van de afzonderlijke woorden in een gesproken zin  Bewustzijn dat sommige woorden op elkaar rijmen  Ontdekken dat woorden verdeeld kunnen worden in klankgroepen (lettergrepen)  Onderscheid kunnen maken tussen de medeklinker aan het begin van het woord en de rest van het woord  Het kunnen analyseren en synthetiseren  Het manipuleren van klanken

25 Tussendoelen beginnende geletterdheid  Boekoriëntatie  Verhaalbegrip  Functies van geschreven taal  Relatie tussen gesproken en geschreven taal  Taalbewustzijn -> foneembewustzijn  Alfabetisch principe  Functioneel lezen en schrijven

26 Opdracht Ga voor jouw peuterspeelzaal eens na welke activiteiten je doet die passen binnen de tussendoelen beginnende geletterdheid.

27 Doelen en activiteiten  Boekoriëntatie ->interactief voorlezen  Verhaalbegrip -> interactief voorlezen  Functie geschreven taal -> rollenspel en pictogrammen  Taalbewustzijn -> woorden/ lettergrepen herkennen  Materialen labelen (met lidwoorden)

28 Activiteiten in de peuterspeelzaal richten zich met name op tussendoelen 1 tot en met 4 Filmfragment: werken aan de tussendoelen beginnende geletterdheid Boekoriëntatie

29 Evaluatie  Bewijs van deelname Bedankt voor jullie aandacht!


Download ppt "Cursus logopedie VVE Dag 3 Mondgedrag Stotteren Beginnende geletterdheid 26 november 2008 Stichting Kinderopvang Tiel Christel Mientjes Ingrid de Bonth."

Verwante presentaties


Ads door Google