De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lezen Voorlichtingsbijeenkomst ouders. Letters zijn overal.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lezen Voorlichtingsbijeenkomst ouders. Letters zijn overal."— Transcript van de presentatie:

1 Lezen Voorlichtingsbijeenkomst ouders

2 Letters zijn overal

3 Een leven vol lezen O De mens gaat lezend door het leven; , dagelijkse indrukken… O Noodzaak tot goed onderwijs en begeleiding O School en thuis

4 Lezen gaat niet vanzelf!

5 Waarom lezen? O Schoolsucces O Maatschappelijke redzaamheid O Ontspannen O Vaardigheden vergroten O Ervaringswereld verruimen O Meningen van anderen vernemen O Lezen is plezier! O Niet voor niets vertelt een kleuter vol trots dat deze al kan lezen; lezen is ‘de grote mensenwereld’

6 school O Belangrijkste instrumentale vaardigheid O Gem. 110 minuten leesonderwijs O Groep 3 is dat bijna 300 minuten O Lezen is de belangrijkste factor terugkerend in alle onderwijssituaties en schoolsucces O Achterblijvende leesprestaties is vaak de doorslaggevende reden voor een doublure

7 Lezen op school Onderscheid in: O ondersteunende taalactiviteit als doel om de leesvaardigheid te vergroten traditionele leeslessen; onderwijs in lezen O functionele taalactiviteit leesvaardigheid toepassen dagelijks leven en schoolvakken

8 Vormen van lezen lezen als ondersteunende taalactiviteit O Technisch lezen geschreven taal omzetten in gesproken taal O Begrijpend of studerend lezen achterhalen van betekenis van een tekst O Belevend lezen emotionele betrokkenheid van de lezer bij een tekst

9 Fasen van het lezen O Voorbereidend lezen (groep 1-2) O Aanvankelijk lezen (groep 3-4) O Voortgezet lezen (groep 4 t/m 8)

10 Voorbereidend lezen O Alle activiteiten die erop gericht zijn om kinderen voor te bereiden op het leren lezen O ‘Beginnende geletterdheid’ O Groep 1, 2 als aanloop naar groep 3 O Letterkennis O Rijmen O Vertelplaten O Voorlezen O Klankzuivere woorden (appel / tak)

11

12 Aanvankelijk lezen O Foneem – grafeem koppeling O Gevoelige periode voor taal O Gemiddeld begin groep 3 O Eigen maken van leestechniek, O Eigen maken van de leesrichting O Start met ‘MKM’-woorden b.v. P-E-T O ‘MKKM’- woorden b.v. B-O-O-M O ‘MKKM’- met dubbelklank; b.v. P-OE-S

13

14 Tips voor ouders aanvankelijk lezen Samen lezen tips O Laat uw kind boeken lezen die hij zelf heeft uitgekozen en dat mag best een AVI niveau hoger zijn dan uw kind technisch aankan O Lees de eerste bladzijde voor en wijs bij. Uw kind leest in zichzelf mee O Lees om-en-om een zin of een stukje of bladzijde O Laat uw kind niet hakkelen als hij een moeilijk woord tegenkomt, maar zeg het woord voor. O Geef uw kind complimenten O Zorg voor een taalrijke omgeving O Bezoek de bibliotheek

15 Voortgezet lezen O Als alle letters beheerst worden O Begrijpend en studerend lezen O Vergroten van het leestempo O Meeste aandacht gaat uit naar begr. Lezen O Informatieteksten O Verhalende teksten O Gebruiksteksten

16

17 Tips voor ouders voortgezet en begrijpend lezen O lees voorspelbare verhalen vaker voor en stimuleer kinderen om zelf ‘voor te lezen. O Goede prentenboeken kunnen vaker worden voorgelezen, zeker als het kind het graag wilt. O Oriënteer het kind op de kaft/titel van het boek laat het kind voorspellen waar het verhaal/boek over zal gaan bespreek na afloop of de voorspelling juist was O laat het kind zelf vertellen wat er in het verhaal gebeurd, in de eigen woorden

18 materiaal/methodes op school O Leeswerkjes / doosjes O Letterdozen O Letterkaarten O Veilig leren lezen O RALFI-lezen O Taal in blokjes O Tutorlezen O Zoeklicht O Bibliotheek O Leeskwartier

19 Manieren van leesonderwijs O Stillezen O Hardop lezen, voorlezen O Leeskring O Forumlezen O Theaterlezen O Lezen is leuk; maak het leuk en hou het leuk!

20 websites    

21 vragen?


Download ppt "Lezen Voorlichtingsbijeenkomst ouders. Letters zijn overal."

Verwante presentaties


Ads door Google