De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het leesonderwijs Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het leesonderwijs Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school."— Transcript van de presentatie:

1 Het leesonderwijs Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.

2 Lezen als proces Door het omzetten van letters in klanken ontstaat: Herkenning van woorden Begrip van woorden Dit moet geleerd worden. Verloopt na enige oefening automatisch.

3 Wat is de visie van onze school? Lezen is de basis voor ons onderwijs. Het leesplezier bevorderen en stimuleren.

4 Hoe doen wij dat? In de onderbouw: Bezig met beginnende geletterdheid door dagelijks bezig te zijn met :  Interactief taalonderwijs  Een letter centraal stellen  Woordkaarten bij de kijktafel  Stempel/schrijfhoek  Kijk en Luisterhoek  Computerspelletjes  Veel voorlezen  Voorlezen door leerlingen uit de hogere groepen

5 Hoe doen we dat in groep 3 Na 2 weken lezen in 3 verschillende niveaus ‘s morgens korte instructie ‘s middags extra oefenstof bij zelfstandig werken - kies Na de kerstvakantie: In circuitmodel :Leesboekjes, informatieboekjes, kwartetten, prentenboeken, strips. Tutorlezen: Samen lezen met een kind uit groep 6, 7 of 8 Begrijpend lezen: Humpie/Dumpie

6 Wat doen we in de middenbouw? Allerlei leesactiviteiten waar de kinderen dagelijks 30 minuten mee aan de gang gaan.  Bijv. stripboeken  Leesspelletjes/ kwartetten  leesboekjes  Informatie boekjes. Technisch lezen. Begrijpend lezen

7 Wat doen we in de bovenbouw? Iedere dag 30 minuten BAVI lezen. Lezen op eigen niveau. Begrijpend lezen/ Studerend lezen Geïntegreerd in alle vakken.

8 Hoe nu verder? Leescoördinator  Coördineert meerdere activiteiten voor de verschillende groepen om de leesmotivatie bij de kinderen structureel te verbeteren.  Brengt leespromotie activiteiten onder de aandacht van leerkrachten.

9 Wat kunnen wij als ouders doen? Dagelijks aan uw kind een verhaal voorlezen uit een:  Prentenboek  Voorleesboek  Leesboek van het kind  Stripboek enz.

10 Wat nog meer? Een verhaal uitdiepen en uitbreiden door:  Voorkennis activeren  Vragen stellen/ Vragen uitlokken  Nadenken stimuleren  Het verhaal herlezen

11 Herhaald voorlezen Kinderen gaan meer van het verhaal begrijpen Kinderen gaan op andere aspecten letten Kinderen gaan hierdoor andere vragen stellen Kinderen ervaren opnieuw de verrassing van een verhaal Herhaald voorlezen breidt de woordenschat uit


Download ppt "Het leesonderwijs Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school."

Verwante presentaties


Ads door Google