De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OH en OA verslag juni 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OH en OA verslag juni 2014."— Transcript van de presentatie:

1 OH en OA verslag juni 2014

2 Agenda 1 Opvolging vorig verslag 2 Aantal vragen
3 Welke keuze maakt elke school naar volgend schooljaar toe? Zowel voor OH als OA? Problemen in verband met stages? 4 Verder zouden we ook graag even stilstaan bij het methodisch werken, wil aub uw ‘systeem’ meebrengen? 5 Hoe werkt elke school met de AD2 en 3? 6 Criteria aan de onderliggende doelen? 7 Verdere afspraken

3 1 Opvolging vorig verslag
1 Stages kleinhuishouding: voorlopig beperken qua taken, vlg regelgeving zit koken er niet bij in de diensten voor gezinszorg… onderhandelingen met dienstensector zijn nog bezig … Dagstages kunnen handiger zijn … 2 Excel-doc staat op web DPB, servicedoc en leerlijnen op web verbond

4 1 Opvolging vorig verslag
Vragen ivm stage: overleg met verbond Mogen lln stage lopen in OA in  een competentie die ze niet zien op school? Neen enkel als kennismakingsactiviteiten in kader van AD4! Mogen lln stage lopen in OA in competenties die ze in OH gezien hebben en niet meer opnieuw aangeboden krijgen in OA? Neen  Per gekozen competentie in OA is min 1 week stage op schooljaarbasis voldoende? Strikt genomen wel bv. als competentie al in bod kwam in OH (bv. logistiek). Voor een nieuwe competentie lijkt het niet haalbaar dat je op een week competentie kan bereiken. (vraag is of je überhaupt op een week nieuwe doelen kan evalueren? )

5 1 Opvolging vorig verslag
Geïntegreerd werken = vereiste leerplan Samenhang binnen lessen: tss kennis en vaardigheden en attitudes binnen 1 doel tss onderliggende doelen binnen 1 leerplandoelstelling tss leerplandoelstellingen binnen 1 algemene doelstelling tss AD’s en C om te kunnen handelen vanuit totaalvisie Over de C’s heen in kader van AD 4! Bv via reflectie stage ervaringen, portfolio’s

6 2 Vraag Griet Dumont Hoeveel uur stagebegeleiding per leerjaar worden toegekend en in welke noemers en wat er van de stagebegeleiders precies verwacht wordt.  Antw SG coördinatoren Uren stagebegeleiding bedragen zeker minder dan 1 uur (eerder half uur?) per leerling op schooljaarbasis en zijn afhankelijk van verschillende factoren: al dan niet observeren op stage (in sommige scholen observeert men bij logistiek in ziekenhuizen en zorginstellingen), verre stageplaatsen, inrekenen van vergaderingen al dan niet … Meestal worden de uren in PV gepresteerd

7 2 Vraag Griet Dumont Daarnaast ben ik ook eens benieuwd te vernemen hoe andere scholen de logistieke ondersteuning voor de praktijklessen organiseren. Vooreerst aantal uren, vanuit lesuren of ondersteunend personeel, beschikbare accommodatie, praktische werking en opvolging(aankopen, verdeling,ontvangst goederen,….), verantwoordelijkheden van de praktijkleraar, wie onderhoudt de praktijklokalen,… Antw SG coörd Onderhoud praktijklokalen gebeurt soms enkel door leerlingen, soms gedeeltelijk waarbij ramen, dampkap en dergelijke door onderhoudsploeg gedaan worden. Aankopen worden meestal door persoon met vrijstelling (TA of leraar)gedaan, meestal bij 1 centraal punt bv Colruyt, al dan niet met Colivery of Collect and go.  Kostprijs wordt meestal doorgerekend naar leerlingen toe (geheel of gedeeltelijk), richtprijs van 4 euro per les van 3 uur wordt soms gehanteerd (in de veronderstelling dat ll een maaltijd krijgt), overal worden de hoeveelheden per leerling verminderd (bv 75 gram vlees of vis per persoon)

8 2 Vraag Eveline Watteyne
Kan er tijdens ons volgend overleg, vrijdagvoormiddag 13 juni, eventjes stilgestaan worden bij het kwaliteitshandboek, aub? AD1.1: hoe aanpakken? Bij studiebezoek bevragen, gestructureerde opdracht bieden aan lln…  zie beleid, kwaliteit, kwaliteitszorg in woonzorgcentra, kwaliteitshandboek …

9 2 Vraag Tina Vervaecke Voor de GIP van 7OA => Is het voldoende om een GIP op stage uit te voeren , of moet er ook in de lessen aan gewerkt worden? We zouden werken met een casus die de leerlingen grondig moeten uitwerken. (zie voorbeeld casus uit 6 verzorging)  Is iets gelijkaardigs voldoende? Uitwerken: op papier en effectieve opdrachten die dan ‘verbeterd’ worden nav ervaringen, reflecties en feedback? Casus = concrete opdracht? Bijsturing? Voorbereiding in lessen?

10 3 Planning volgend schooljaar OH en OA
Keuze competenties en stages? ‘Vakken’? MMI Kortemark: C1, C2 en C5 Annuntiata Veurne: C1, C2 en C3 Leielandscholen Stella: C1, C2 en C5 Gits: C3 en C4 Viso Roeselare: C1 en C2 Meeste scholen richten seminarie of geïntegreerd werken (4 van de 5)in. Communicatie wordt apart ingericht in Roeselare, Gits en Kortemark.

11 4 Methodisch handelen Schema tweede graad verder aanpassen voor derde graad OH en OA, zie website

12 5 AD 2 en 3? Apart vademecum in scholen die communicatie apart inrichten Toepassen en evalueren in alle competenties indien niet, kan ll niet bewijzen dat ze de hele competentie verworven heeft …!

13 6 Tijdsbesteding In OH p 57/209 SD: 60% AD1, 2, 3 en 4 en C1 40% keuzemodule(s) p 78 SD: AD 2 en 3: 2 u/week In OA p 95 SD: AD1, 2, 3 en 4: 5 uur p 217 SD: AD 2: 2 uur (van voorgaande 5 uur) Dit gaat over verhoudingen, organiseren kan op verschillende wijze gebeuren!

14 7 Criteria in functie van evalueren
Nieuw in leerplan: onderliggende doelen, is de lijst met opgestelde criteria nog conform het leerplan?

15 7 Verdere afspraken Volgende bijeenkomst op vrijdagnamiddag 28/11/2014


Download ppt "OH en OA verslag juni 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google