Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMatthias de Haan Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur
2
Wat is cliëntondersteuning? Onafhankelijke ondersteuning: informatie, advies en algemene ondersteuning bij (Wmo-) aanvragen voor participatie en Jeugdhulp (Wet Langdurige zorg = geen gemeentelijke taak wel via MEE). Draagt bij aan zelfredzaamheid, participatie en integrale dienstverlening. Gebieden: maatschappelijk ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp (via het Lokaal Ondersteuningsteam), onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. Cliënt kan ook zelf rechtstreeks ondersteuning regelen (directe omgeving, vrijwilligers etc.) informele cliëntondersteuning (bv. Buurthulp Netersel, Informatiepunt Zorg Casteren, cliëntondersteuners VBOB, Steunpunt De Kloostertuin).
3
Wat is cliëntondersteuning? (2) Doel: Cliënten weten de weg (naar informatie en hulp) te vinden. Cliënten hebben het gevoel dat hun belang gediend wordt. Cliënten worden ondersteund in zelfredzaamheid en inzet van sociaal netwerk.
4
Wat is cliëntondersteuning ? (3) Doelgroep: Toegankelijk voor alle inwoners en kosteloos. Vooral gericht op kwetsbare inwoners met beperkte regie en sociale redzaamheid (geen ‘gemaksdienst’ dus). Inwoners die problemen ondervinden met zelfstandig participeren in samenleving. Rol cliëntondersteuner: Staat naast de cliënt, denkt mee & betrekt sociale netwerk. Helpt zoeken naar oplossingen & toegang tot voorzieningen Andere vormen van maatschappelijke ondersteuning worden verminderd. Cliëntondersteuner verdwijnt op achtergrond wanneer oplossing gevonden is.
5
Cliëntondersteuning in 2015 en verder Op grond van nieuwe Wmo (2015) is organisatie van cliëntondersteuning verplicht voor gemeenten (toezegging minister bij invoering nieuwe WMO). Voorheen viel cliëntondersteuning onder AWBZ. 2015 overgangsjaar. Gemeenten hebben zo voldoende tijd voor 2016 en verder om transformatie-opdracht uit te voeren. Doel: vanaf 2016 cliëntondersteuning meer lokaal/subregionaal vormgeven. Meer inzetten op informele cliëntondersteuning voor inschakeling professionele cliëntondersteuning.
6
Cliëntondersteuning in 2015 (2) Cliëntondersteuning door gemeente Bladel in overgangsjaar 2015: Cliëntondersteuning voor mensen met een beperking: MEE Zuidoost- Brabant (gedwongen winkelnering). Cliëntondersteuning voor mensen psychiatrische aandoening: GGzE. Cliëntondersteuning voor ouderen: GOW Welzijnswerk.
7
2015 (3) Laagdrempelige toegang Toegang via Zorgloket Bladel (Zorgloket is verplicht bij WMO-aanvragen te wijzen op cliëntondersteuning). Melding van verzoek voor formele ondersteuning is voldoende > geen intake (staat haaks op doelstelling). Zorgloket zet door naar MEE, GOW of GGzE. MEE is voorliggend op GOW. Op korte termijn publicatie gemeente van door gemeente ingekochte cliëntondersteuning + mogelijkheden van informele ondersteuning.
8
Clientondersteuning 2016 Cliëntondersteuning door gemeente Bladel vanaf 2016: Kleinere rol voor MEE voor huidige doelgroep (vanwege transformatiedoelstelling beperkter dan in 2015). Meer nadruk op informele cliëntondersteuning. Aantal geselecteerde aanbieders voor specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld ouderen en mantelzorgers, ihkv nog te formuleren mantelzorgbeleid).
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.