Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura Boer Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag 8.30 uur [beginnen] vrijdag uur Denk aan gymschoenen en kleding! Bezoek tandarts, specialist enz NA schooltijd a.u.b We schrijven met een nieuwe pen: Pelikan Griffix [ met een dunne stift] Dmv deze pen leren de kinderen de juiste pengreep te hanteren. Wie wordt dit schooljaar klassenouder van groep 4? U kunt zich opgeven bij de leerkracht. Deze hand-out kunt u ook vinden op de website
2
WAT HEBBEN WE NODIG? 23 rings multomap
Etui: inhoud krijg je van school we gebruiken ook alleen deze materialen om te schrijven e.d. Denk ook aan het volgende: Traktaties: niet te veel a.u.b Fietsbeleid: denk aan de afspraken [zie kalender] Speeltjes: alleen als je jarig bent Woordpakket: per 2 weken een nieuw woordpakket om te leren [vraag ernaar]
5
In ontwikkelingsgericht onderwijs gaat het om:
Veel en persoonlijk leren Kennis opbouwen EN er mee kunnen handelen Èchte lezers en schrijvers worden, óók als het allemaal niet zo vlot wil Verantwoordelijkheid dragen voor je eigen handelen en elkaar
6
In OGO wordt geïntegreerd aan taal gewerkt
Spreken en luisteren, schrijven en lezen met veel aandacht voor woordenschat en begripsvorming Er is veel aandacht voor gerichte, noodzakelijke instructie in communicatieve en betekenisvolle contexten.
7
LEZEN IS LEUK
8
Het [vlot] lezen in groep 4!
Waarom is dit zo belangrijk?
9
Wat houdt vlot lezen in? Vlot lezen is de vaardigheid om nauwkeurig,
automatisch (zonder bewuste aandacht), gemakkelijk, met een goede intonatie en snel zonder woordherkenningsproblemen een tekst te lezen, waardoor de aandacht volledig gericht kan worden op het begrijpen van de inhoud van de tekst.
10
Gevolgen niet goed kunnen lezen in groep 4
Lezen kost veel tijd en is inefficiënt Onvoldoende (vlot) lezen Motivatie daalt Kleinere woordenschat Beperkte kennis van theoretische taal Afname begrijpend lezen Gevaar: stagnerende leesontwikkeling. Eindniveau groep 4: beheersing avi 5! Extra hulp dmv Ralphi lezen en thuis lezen Wekelijks een oefentekst mee naar huis!
11
Woordrijtjes zee zwembroek zwembad voetbal zwemband wandelen gooien
zwaaien zwemmen vakantie zon tent caravan veerboot land huisje leuk schrijven
12
Leesschema Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 1 4 5 3 2 kiezen
Instructie verh.schrijven stillezen computer strips Maandag 1 4 5 3 2 Dinsdag Woensdag Donderdag kiezen Vrijdag
13
Rekenen in groep 4 Automatiseren t/m 20 [ vlot en goed!]
thuis dmv spelletjes ook te oefenen. Getalbegrip: tientallen en eenheden Getallen t/m 100 correct benoemen en schrijven [ 18/81 enz] Sommen t/m 100 Tafels leren: 1,2,3,4,5 en 10
14
We werken met rekenmethode:
PLUSPUNT Deze methode is opgebouwd uit 12 blokken in 1 schooljaar rondom bepaalde thema’s: De vakantie van Lotte en Loek Zwembad Spetter Speurneus Pienter In de kaarsenfabriek Groente en fruit Verjaardag Op een eiland Boeken Bouwen In het restaurant Spelletjes Op stap
15
een leerstofblok bestaat uit 15 lessen rondom een bepaald thema
In elk blok zijn er 6 leerkrachtgebonden lessen (uitleglessen) in het gele boek Daarnaast zijn er ‘zelfstandig werken’-lessen: het groene werkboek en blauwe opdrachtenboek De 12e les is een toetsles (oranje toetsboek) Afhankelijk van toets volgt extra instructie of verrijking (rode boek)
16
Voor inzicht en structuur van de getallen en als hulpmiddel voor optellen en aftrekken gebruiken we de getallenlijn en MAB-materiaal. We leren ook gebruik te maken van handige manieren om iets uit te rekenen: verdubbelen en 1 meer of minder etc. (8+8= en 8+7=)
17
Ook thuis kunt u ondersteunen door alert te zijn op (speelse) rekenmogelijkheden:
Klokkijken Geld rekenen Automatiseren van sommetjes onder 20 Tafels oefenen (2e deel schooljaar) (Gezelschaps-)spelletjes Tellen met sprongetjes Kaart/plattegrond-lezen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.