Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElisabeth Pieters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Jaap van Petegem
2
Passend Onderwijs…… Samenhangende zaken: Recht doen aan de leerling
Basisondersteuning Extra ondersteuning Organisatie van ondersteuning Schoolondersteuningsprofiel en Ondersteuningsplan Recht doen aan de leerling
3
Onderscheid tussen basisondersteuning (wat scholen zelf moeten kunnen)
extra ondersteuning (waarbij gaat om extra middelen/expertise).
4
Basisondersteuning Niveau basisondersteuning wordt afgesproken binnen het swv; Alle scholen worden daarin (met mensen of middelen) gefaciliteerd; In ieder geval: Basiskwaliteit (wat van de inspectie moet) Planmatig werken Ondersteuningsstructuur in de school Preventieve en licht curatieve interventies
5
Afspraken in OZKNV Afspraken over niveau van basisondersteuning? Vaststellen van de ondersteuningsbehoefte van de leerling – de leerkracht – de ouders ? Organisatie van de extra ondersteuning? (arrangementen)
6
zo dicht mogelijk bij huis; zonder veel gedoe; naar een oplossing en
Bij voorkeur: ( normaal als het kan, speciaal als het moet) zo vroeg mogelijk; zo snel mogelijk; zo dicht mogelijk bij huis; zonder veel gedoe; naar een oplossing en voor thuis én school.
7
Schoolondersteuningsprofiel
De (volgens een door het samenwerkingsverband vastgesteld model) omschrijving van de basisondersteuning en de eventuele extra ondersteuning die een individuele school – eventueel in samenwerking met ketenpartners - biedt.
8
Onderwijsbehoeften: een omslag in denken
Van moeilijkheden naar mogelijkheden. Van probleemgericht naar aanpakgericht. Van herstellen naar pro-actief handelen. Van over en voor het kind naar met het kind. Van informeren van de ouders naar samenwerken met de ouders.
9
Extra ondersteuning Ondersteuningsbehoefte leerling gaat de draagkracht van de school te boven. Ondersteuningsteam van de school: stelt ondersteuningsbehoefte vast bedenkt passend arrangement (ook: SBO of SO) geeft aan welke extra middelen/expertise nodig is Doel is creatieve, effectieve arrangementen als gevolg van ondernemerschap op school.
10
Arrangeren in plaats van indiceren
ARRANGEREN: werkwoord (doen!) Definities: aaneenschakelen, componeren, bijeenbrengen, op het goede spoor zetten, samenhang creëren. Regelen Organiseren Samenstellen Laten ontstaan Afspreken Ordenen Ontwerpen
11
ondersteuningsplan Niveau basis-ondersteuning Omvang taken SWV
Minimum: wettelijke taken Niveau basis-ondersteuning Omvang taken SWV Kennis en kunde reguliere scholen Middelen SWV Taken SWV Basisondersteuning Middelen reguliere scholen Minimum: basiskwaliteit scholen Piramide aan/uit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.