Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter-Jan Pieters Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
0
Economische kansen voor het Groene Hart
Drs. Paul Bleumink Managing Partner Haastrecht, 21 januari 2015 Buck Consultants International Postbus 1456 6501 BL Nijmegen Telnr : Mobiel : Fax : Buck Consultants International
1
Inhoudsopgave Waar hebben we het over? Wist u dat?
Strategieën en aanknopingspunten Conclusies Buck Consultants International, 2014 Buck Consultants International
2
1 Waar hebben we het over? Het Groene Hart Alphen aan den Rijn
15 Gemeenten (in 2015) Alphen aan den Rijn Bodegraven-Reeuwijk Giessenlanden Gorinchem Gouda Hardinxveld-Giessendam Kaag en Braassem Krimpenerwaard (vanaf 1 januari 2015) Leerdam Molenwaard Nieuwkoop Waddinxveen Woerden Zederik Zuidplas Buck Consultants International, 2014
3
2 Wist u dat? Het Groene Hart…
Werkgelegenheid voor personen, meer dan Flevoland, Drenthe of Zeeland Doet het economisch gezien relatief goed (-2,3%) c.q. beter dan de Zuid-Holland (-3,1%) Heeft ongeveer inwoners, meer dan Flevoland, Drenthe of Zeeland Buck Consultants International, 2014 Buck Consultants International
4
Het beeld is genuanceerder!
Rabobank: kansen en bedreigingen “Het hart klopt nog, maar is niet meer in de beste conditie.” Het huidige Groene Hart heeft kracht en kwaliteiten, maar deze worden bedreigd.” “[…] een potentieel deel van de recreatie en toerismemarkt niet benut” “Twee trends bedreigen het karakteristieke landschap, namelijk de schaalvergroting in de landbouw en de bodemdaling door klink en oxidatie van het veen.” Bron: Rabobank (2012) Een kloppend Groene Hart, een krachtig Groene Hart! Het beeld is genuanceerder! Buck Consultants International, 2014
5
Sociaaleconomische situatie
Inkomens Werkgelegenheidsontwikkeling Arbeidsparticipatie Opleidingsniveau Bevolkingsontwikkeling #gemeenten* in het Groene Hart dat hoger scoort dan Zuid-Holland Indicator Zuid-Holland Gemeenten #Hoger #Lager #Cijfer niet bekend Gemiddeld huishoudeninkomen €33.300 19 Werkgelegenheidsontwikkeling -3,1% ( ) 11 8 Arbeidsparticipatie 65,9% 14 2 3 Aandeel hoogopgeleiden 34,9% 12 4 Bevolkingsontwikkeling +8,2% tot 2030 16 Buck Consultants International, 2014
6
3 Strategieën en aanknopingspunten
Relaties met Zuidvleugel Biobased/Chemie Logistiek Delta/maritiem IT/Smart Industry Greenports Eigen kracht Zorg Leisure Agribusiness/Greenports Biobased Metaalelektro Speerpunten Veenweidegebied Agribusiness Maakindustrie Buck Consultants International, 2014
7
Versterken relaties met de Zuidvleugel
Strategieën Versterken relaties met de Zuidvleugel Bestaande (overleg/netwerk)structuren Internationale topinstituten (kennis) Economische massa Stad en land Op eigen kracht werken aan sterke sectoren Nieuwe verbindingen strategie Branding van het Groene Hart “Nieuwe coalities” Buck Consultants International, 2014
8
Aanknopingspunten voor programmalijnen
Speerpunten Met Zuidvleugel (B2B) Op eigen kracht (B2B) Nieuwe verbindingen (B2P) Biobased/ Circular Platform BioDelta Ingredients Groene chemie Biomassa aan de basis Versterken VIC ‘Groene Hart’ positionering Iconen Groene bewegingen Agribusiness Greenports Greenports Mainports Melkveehouderijketen Boomteelt Branding Duurzame zuivelketen Ruimtelijke transitie Greenport Boskoop Leisure Stad en land Gebiedsgerichte programma’s Nieuwe bewegingen zoals: Vereniging Vrijetijdslandschap Groene Hart West Vestingdriehoek Zorgeconomie Medical Delta E-Health Woon/zorg-concepten Decentralisatie Nieuwe zorgconcepten op maat Buck Consultants International, 2014
9
Nieuwe verbindingen (B2P) Logistiek Mainport achterlandregio
Speerpunten Met Zuidvleugel (B2B) Op eigen kracht (B2B) Nieuwe verbindingen (B2P) Logistiek Mainport achterlandregio Verduurzaming logistiek Modaliteiten Beter benutten Nationale distributieknoop met nieuwe kansen Maakindustrie Maritiem Smart Industry Building with nature Techniek pact op menselijke maat Buck Consultants International, 2014
10
4 Conclusies Het Groene Hart is een economische factor van betekenis
Het gebied heeft een ‘diverse’ economische samenstelling Potentie in de combinatie natuurwaarde en economische toegevoegde waarde Het Groene Hart staat niet op zichzelf: relaties met Zuidvleugel (Randstad) Energie in de regio Buck Consultants International, 2014
11
Er valt meer uit het gebied te halen:
Durf het initiatief aan ondernemers en organisaties te laten Versnippering (van programma’s van overheden) voorkomen Verbeteren branding: steviger positioneren groene karakter van het Groene Hart Een goede rolverdeling Buck Consultants International, 2014
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.