Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTessa Hermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Wat is de Norbertusschool? Wie ben je en wat doe je hier? Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar
2
Situatie Norbertusschool op 6 januari 2010
Dalend leerlingaantal tegenover een explosieve groei van een andere school in het dorp. Laatste jaren was duidelijke profilering noodzakelijk. Sterke ontwikkeling op gebied van sociaal emotionele ontwikkeling (leefstijl), wereldoriëntatie (topondernemers), klassendoorbrekend leren (op gebied van technisch lezen, crea en techniek). Erg laag uitstroomniveau. Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar Inspectiebezoek op 10 januari.
3
Plan van aanpak, met als doel de eindopbrengsten te verhogen.
Eerste analyse van alle gegevens door Cora v.d. Berg (Coreducatie). Analyse van gegevens, klassenbezoeken, gesprekken met leerkrachten en directie. Vaststellen van de sterke punten. Vaststellen van de tekortkomingen. Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar
4
Hoofdpunten uit het plan van aanpak.
Toets op een of andere manier wat kinderen al weten, kennen en kunnen. Stel duidelijke doelen en deel ze met de kinderen. Ga aan de gang. Geef hulp aan de kinderen die het nodig hebben (groepsplan). Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar Controleer of je doelen bereikt zijn. Zorg voor regelmatige remediëring voor de groep die de doelen niet bereikt heeft.
5
Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar
6
Een paar uitgangspunten:
Notitie van de inspectie: iedereen kan rekenen, iedereen kan lezen, dus geen individuele handelingsplannen tot groep 6. Doelen: haal ze van internet. Je methodeschrijver heeft ze vast wel overzichtelijk op zijn site staan. Lestijden: Uit diverse notities kun je halen hoeveel tijd je aan een vakgebied moet besteden. Maak hier een rooster mee. Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar Wacht niet op je Cito-volgsysteem toets, maar meet tussendoor en handel naar de bevindingen. Controleer of hetgeen Cito in januari en juni toetst ook daadwerkelijk aan bod is geweest.
7
Enkele documenten die gebruikt worden:
Kwaliteitskaart taal Urenverdeling per vakgebied Jaarplanning Groepsplan Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar
8
Meten is weten. Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar
9
Wat doet de directeur? Begeleiding van leerkrachten d.m.v.
Klassenbezoek. Individuele gesprekken. agenda teamvergadering. inschakelen externe hulp. Coachen. Analyseren van toetsgegevens op groepsniveau (met IB-er en leerkracht) Analyseren van toetsgegevens op schoolniveau. Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar
10
Ervaringen tot nog toe. Alle leerkrachten hebben de doelen duidelijk voor ogen en handelen daar naar. Duidelijkheid in roosters en programma, zodat het makkelijker wordt keuzes te maken. Sommigen ervaren al die planningen als een dwangbuis. Er moeten veel dingen gebeuren die nieuw zijn en dat geeft werkdruk. Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar Leerkrachten leggen verantwoording af en daarmee is de vrijblijvendheid verdwenen. Eerste resultaten zijn bemoedigend. Het eerste echte eikpunt ligt in februari. (vergelijkingsmogelijkheden)
11
Vragen / discussiepunten?.
Aan mij of aan je collega’s Opbrengstgericht werken, hoe krijg je het voor elkaar
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.