Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnelies Geerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, 10-11-11 Drie jaar Academische Werkplaatsen Diversiteit in het Jeugdbeleid
2
Onvoldoende bereik en kwaliteit o Ondervertegenwoordiging migrantenjeugd in preventie en lichtere hulpverlening o Oververtegenwoordiging in zwaardere hulpverlening en justitiële keten
3
Beleid o Landelijke overheden o Lokale overheden: regie jeugdbeleid Organisaties o Professionals (kennis, houding, vaardigheden) o Bedrijfscultuur, methodieken, instrumenten, Belanghebbenden o Verbinding met vrijwillige initiatieven o Verbinding met ouders, jongeren en hun netwerken K E N N I S O N D E R S T E U N I N G Verbetering bereik en kwaliteit: gelaagde aanpak
4
Kennis in en met de lokale praktijk
5
Kennis Verhoging van inzicht o Visies en ervaringen van ouders/jongeren Tienplus en Brabant; jonge moeders DWARS) o Etnische verschillen in ontwikkeling (studie Generation R DWARS) Eisen aan onderzoek o Aandacht voor diversiteit (validiteit jeugdmonitor Rotterdam DWARS) o Gegevens over bereik en effectiviteit voor iedereen (Triple P Divers Tienplus) Onderzoekspraktijk o Reflectie inbouwen in de praktijk (dubbelaanstellingen; leernetwerken intercultureel vakmanschap; leerwerktraject Brabant; CJG-estafette Tienplus)
6
Beleid Organisaties Belanghebbenden Verbinding met ouders, jongeren en hun netwerken; verbinding met vrijwillige initiatieven o CJG als laagdrempelig knooppunt: school als vindplaats, verbinding met vrijwillige bottom-up initiatieven (Tienplus) o Vaderschap versterken (Tienplus) o Adviesgroep, Adviesraad, Jongerenkennisteams (Brabant) o Eigen kracht conferenties Antilliaanse gezinnen (DWARS)
7
Beleid Organisaties Belanghebbenden Professionalisering (kennis, houding, vaardigheden) o Scan bewustwording/communicatieve vaardigheden); leerwerktraject met eigen casuistiek, leren van elkaar (Brabant) o Diversiteitgevoeliger maken van opleidingen (Meetladder Diversiteit Onderwijs, observatie in de lessen, werkvormen, bv. studenten leren in de praktijk) (Tienplus, DWARS) I nstellingscultuur o Werkmodel diversiteitsbeleid (Brabant) Methodieken, instrumenten o Diversiteitgevoeligheid Triple P, evidence base bottom-up interventie Coach je Kind (Tienplus) o Doorontwikkeling mentorprojecten (DWARS)
8
Beleid Organisaties Belanghebbenden Beleidsvorming lokale overheden o Ontwikkeling ontmoetingscentrum voor jonge moeders (DWARS) o Toekomstscenario’s voor diversiteitsbeleid (te verwachten ontwikkelingen op basis van literatuur, databestanden en interviews met deskundigen (Brabant) o Advies pedagogische infrastructuur, waaronder visievorming op verbinding met communities/vrijwillige initiatieven (Tienplus)
9
Diversiteitbeleid en positief jeugdbeleid: gezamenlijke agenda!! Kanteling in de aanpak van professionals en instellingen: o Aandacht voor perspectief van ouders en jeugdigen o Uitgaan van eigen kracht, empowerment o Voortbouwen op persoonlijke netwerken, bottom-up initiatieven o Professional nieuwe stijl: kansgericht, aansluiten, verbinden o Institutie nieuwe stijl: handelingsruimte professional, verbinding met vrijwillig werk
10
Meer weten? www.samendwars.nl www.dj-brabant.nl www.kenniswerkplaats-tienplus.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.