Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGerarda Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0)9 264 8438www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 9196info@re-creatiefvlaanderen.be Onderzoek en beleid E en macro - micro perspectief Hans Waege deFilharmonie – Universiteit Gent – Recreatief Vlaanderen
2
Beleid en meetgegevens (1) Mentaliteitswijziging en bewustzijn Willen en kunnen meten en lezen Strategisch meten Wat je meet, bepaalt mee je beleid Correcte cijfers gebruiken !! Zeer veel is meetbaar Kosten-baten analyse Openheid… =>
3
Beleid en meetgegevens (2) Constructief gebruik Goed beleid is correcte informatie Goeie marketing is gebaseerd op een adequate analyse Niet om te sanctioneren, wel als probleemstelling => doelstellingen
4
Een doelstellingen gericht beleid Meten hangt steeds samen met de doelstellingen die men wil bereiken En… de manier waarop we dat willen doen Beleidsplannen en beheersovereenkomsten Macro – micro matrix Indicator hangt samen met doelstelling Effectiviteit: output en outcome En de middelen Efficiëntie: input en proces
5
Macrodata op macroniveau Overheidsbeleid Vaststelling van immense opleidingskloof bij uithuizige participatie, ook bij de populaire kunsten. Regeringsbreed participatiebeleid ? Vraag en aanbod-zijde
6
Vorming cruciaal voor complexere culturele betekeniskaders (Verleden –heden toekomst… goede, ware, schone) Wat is de doelstelling… Toegankelijkste cultuur voor iedereen of “ernstige” kunst voor … “Bildung” - ontwikkeling of massaspektakel? Korte en langetermijnbeleid Diversifiëring van beleid Kerntaak van de overheid ?
7
Antwoorden op deze macro-vragen zijn het ware primaat van de politiek Het is een WAARDEN-discussie ! Is er een participatieprobleem ? Neen, want … (internationaal) Ja, want …(internationaal, verschillen, inhoud-waarden, …) Het is een middelendiscussie Rol van massamedia ? Kunsten aanbrengen ? ? Rol – doelstelling van cultuurnet ? Belang van / vorm / definitie culturele industrieën als cultuurbeleid
8
Macrodata op mesoniveau Een voorbeeld Een festivaldirecteur: met alle festivals samen 1.000.000 bezoekers Re-creatief: 1% … = 50.000 Concert ? 5% van 5.000.000 = 250.000 ?
9
Data leiden tot realisme Opletten met grote versus kleine participerende groepen Vlaanderen is één zone 30 Infrastructuur- en productie- en presentatiebeleid Bv. Orkestenspreiding en speiding van producties Rol voor cultuurbeleidscoördinatie ?
10
Publieksindicatoren Sectoren vergelijken Opvallende gelijkenissen Gemeenschappelijk beleid ? Rol van de sectorale steunpunten ?
11
Macro-data in een micro- onderneming: deFilharmonie Bepalen van prioritaire doelgroepen in marketingbeleid Op korte termijn Op lange termijn Segmentering op basis van leeftijd – opleidingsniveau, woonplaats en participatie Betrouwbare en correcte publiekscijfers die bespreekbaar zijn…
12
Participatie Klassieke muziek als sector Zeer sterk opleidingseffect Sterkst van alle kunsten Why ? Zeer klein beroepscategorie-effect Groot leeftijd-effect Zoals alle kunsten Hoe eraan werken…
13
Beleidscyclus Beleidsprioriteit? Primaat politiek Prioriteiten in intern beleid Kansarmen – integratie Opleidingseffecten Korte termijn beleid 2 Euro project Music for life project Concertgids voor nieuwe bezoekers Speelplaatsen: mensen opzoeken
14
Doelmatigheid Eigen klantenbestand Herkomst (ruimtelijk) Leeftijd Frequentie (enkel eigen instelling) Beroep Informatiekanaal / promotie …
15
Wijziging marketingbeleid Is massamarketing zinvol ? Waarom wel ? Wanneer niet? Welke kanalen aanspreken ? Verenigingen
16
Kenmerken enquêtes (Middel)lange termijn beleid Schoolconcerten Kinderconcerten Muziek-educatieve projecten Niet bereikte doelgroepen aanspreken R&D beleid vanuit integrale productbenadering
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.