Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMatthias Bauwens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Michel Vandenbroeck Vakgroep Sociale Agogiek, UGent
2
Studio kinderarmoede Een initiatief van Minister Lieten
Een Finse methodiek 9 experts, een week lang Zoeken strategische antwoorden op een reëel probleem Vanuit een systemische aanpak
4
Systemische aanpak Balans tussen materiële en immateriële noden
Gebrek aan ruimte Gebrek aan kennis over perspectief van ouders Kwaliteit van aanbod Continuïteit van dienstverlening Naar een gedeelde en gedragen visie: zie ook “society case” Proactief in plaats van preventief beleid
7
Progressief universalisme
Selectief Betere inzet van middelen Vermijden van Mattheüs effecten Universeel Maatschappelijk draagvlak Kwaliteit Aanvullend aanbod voor specifieke noden binnen universeel aanbod
8
Een focus op (jonge) kinderen
Er zijn goede redenen om de aandacht op jonge kinderen te richten Onderzoek toont positieve effecten van voorschoolse voorzieningen Als ze van goede kwaliteit zijn Kinderopvang Kleuterschool Gezondheidszorg Gezinsondersteuning (cfr nieuwe decreten)
9
De rol van ECEC
10
Om betekenisvol te zijn: 5B
Beschikbaar
11
Om betekenisvol te zijn: 5B
Beschikbaar Bereikbaar (mobiliteit?) Betaalbaar (ook symbolisch) Bruikbaar (openingsuren, wachtlijsten, prioriteiten, …) Begrijpbaar (betekenisverlening)
12
Toegankelijkheid van basisvoorzieningen
Wat zijn additionele noden die binnen die basisvoorzieningen kunnen opgenomen worden? New emerging needs Welke ondersteuning is daar voor nodig?
13
Inter-institutionele C
Competente systemen Competent systeem Individuele C Inter-institutionele C Beleids C Institutionele C CoRe
14
Kinderarmoede? Kinderen in armoede zijn steeds kinderen van ouders in armoede Systemische aanpak en samenwerking met andere domeinen (huisvesting, OCMW, VDAB, …) Zie ook
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.