Download de presentatie
GepubliceerdGert Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ketenaanpak CO3 Antwerpen Korte keten Mechelen
Dialoogmoment - Ketenaanpak CO3 Antwerpen Korte keten Mechelen LINK Limburg
2
Verloop presentatie Wat is een ketenaanpak (15 min.) ?
Hoe vertaalt de ketenaanpak zich in (15 min.): Antwerpen Mechelen Limburg Wat betekent dit voor de organisaties en cliƫnten (15 min.) ? Politie&parket VK CAW Conclusie (5 min.) Onderzoek CO3 (10 min.)
3
Ketenaanpak
6
āintrafamiliaal geweldā in Stad Antwerpen
5.000 > geschat aantal jaarlijkse incidenten Verdeling capaciteit: 48 verschillende organisaties bij 45 casussen 6 verschillende organisaties per casus Geen regie en afstemming: Gemiddelde doorlooptijd casuĆÆstiek: 13,9 maanden (10 maanden intakes) Bij 9% van de in totaal 45 onderzochte casussen is er regie op de uitvoering van casuĆÆstiek
7
Gedeelde nood Multidisciplinaire inzet voor Ć©Ć©n gezinssysteem
10
Voor wie keten Veel problemen Veel diensten
11
Doelgroep Gezinnen gekenmerkt door:
Complexe situatie die vraagt om gecombineerde aanpak Meervoudige problematiek (min. 3 leefdomeinen) Onveilige situatie voor slachtoffer en/of kinderen Moeizame opstart hulpverlening, strafrechtelijke en/of bestuurlijke maatregelen
13
Keten In een keten of geĆÆntegreerde aanpak werken organisaties samen om een gezamenlijk resultaat te bereiken.
14
Doel voorkomen van herhaling en
Stoppen van geweld, voorkomen van herhaling en het vergroten van de beschermende factoren in cliƫntsystemen in arrondissement Antwerpen Pascale
17
Netwerkmodel Zorg Justitie Bestuur/ OCMW Politie
18
Zorg Justitie Bestuur Politie
19
Proces-keten Zorg Justitie Bestuur Politie Onthaal Weging /
Informatie > Dossier Weging / Plan Aanpak casusregie Uitvoering Evaluatie Bestuur Politie
20
keten Intrafamiliaal Geweld
Doel: stoppen van geweld, voorkomen van herhaling en verhogen beschermende factoren in cliƫntsysteem Stuurgroep Ketenregieteam (besturing) Ketenpartners (uitvoering) Evaluatie Uitvoering Casusregie Weging Dossier- vorming Onthaal & Intake Activiteiten: Multi- disciplinair overleg Screening Plan van aanpak Activiteiten: Plan van aanpak invullen met partners en cliƫnten Activiteiten: uitvoeren Coƶrdineren Opvolgen Bijsturen Nazorg Activiteiten: Casus Beleid Onderzoek Activiteiten: Intake Risicotaxatie Crisis-interventie Activiteiten: Ronde tafel Informatie 20
22
3 sectoren organiseren zich rondom cliƫnt :
bestuur: Stad en Provincie politie en justitie hulpverlenings- en zorgsector
23
CO3-team Stad Antwerpen CAW Provincie Parket OCMW Lokale Politie
VOEM (Vereniging voor Ontwikkeling en Emancipatie van Moslims) Parket De Stobbe (centrum gezinszorg) OCMW VK (Vertrouwenscentrum Kindermishandeling) Lokale Politie CGG VAGGA Justitiehuis Agentschap Jongerenwelzijn
24
CO3-team
25
Pilootproject CO3: keten Intrafamiliaal Geweld - terugblik 2012 - 2013
Algemeen: samenwerkingsverklaring, deontologische code, draaiboek, digitt Signalerende diensten CO3 + partners Evaluatie Uitvoering Casus regie Weging Dossier vorming Onthaal & Intake Activiteit: Selectieve , brede instroom Resultaat: 163 aanmeldingen 932 cliĆ«nten 34%parket 21% politie 18% CAW Partnergeweld (40%) Doelgroep bereikt FinanciĆ«n, woonst: +/- Psychisch welzijn Aandacht: CliĆ«nt informeren & betrekken Activiteiten: Wekelijks infotafel Resultaat betere informatie 158 dossiers 30% Parket 26% politie 19% CAW 17% justitiehuis Aandacht: Kwaliteit boven snelheid Actie Veiligheid cliĆ«nten Informeren & instemmen Activiteiten: Weegploeg Resultaat 119 plan aanpak screening: 6 risicofactoren (agressie, relationele problemen, financiĆ«n, werk, Geestelijke gezondheid) 3 beschermende factoren (bespreekbaarheid, hulp aanwezig, verandering) Aandacht: Capaciteit 5 Ć 6 dossiers/ weegploeg > 100 ā 120 dossiers/jaar Activiteiten: Toewijzing op weegploeg Resultaat: 116 casussen 34% CAW 16% justitiehuis 15% soc.dienst jeugdrechtbank 8% OCMW* Aandacht: Capaciteit (justitiehuis, gezinscoaches Activiteiten: Wekelijkse opvolgingstafel Resultaat: Plan van aanpak: 25% psychisch functioneren 20% opvoeding 19% sociaal functioneren Aandacht Participatie cliĆ«nt: training EKC Activiteiten: Onderzoek Borgingsplan Draaiboek Resultaat 17 afgerond 18 afgesloten Aandacht: Moreel oordelen Family Justice Center Digitt Versie: 25
27
Typisch voor de Korte Keten ?
ketenmodel āop maat van Mechelenā noden, accenten, mogelijkheden op basis van samenwerkingsprotocol Typisch voor de Korte Keten ? Doelgroep Ketenplaat Concrete werking
28
Doelgroep āGezinnen met kinderen die een escalerende problematiek van (intrafamiliaal) geweld kennen, waarbij de veiligheid van de gezinsleden (en de kinderen in het bijzonder) in het gedrang is ā
30
Concrete werking Kernpartners: VK, CAW, politie, parket, justitiehuis, provincie, (OCMW) Partners op afroep: CBJ (nu OCJ), PSD gevangenis, SD jeugdrechtbank, leerproject agressie, SuggnomĆØ, CKG, crisisteam -18, ā¦ Ronde Tafel: tweewekelijks nieuwe aanmelding + opvolging (20 dossiers/jaar)
32
Limburgse Intrafamiliaal Geweld Keten (LINK)
Inhoudelijk gelijklopend met CO3 doelstellingen, doelgroep, ketenplaat, instrumenten (o.a. RSI), ā¦
33
Limburgse Intrafamiliaal Geweld Keten (LINK)
Vertaald naar de specifiek Limburgse context complementariteit met IFG-doorverwijsroute (2-sporenbeleid) complementariteit & subsidiariteit t.o.v. andere casusoverleggen afvaardiging capaciteit & intensiteit -> groeipad
34
Limburgse Intrafamiliaal Geweld Keten (LINK)
Complementariteit met IFG-doorverwijsroute
35
Limburgse Intrafamiliaal Geweld Keten (LINK)
Complementariteit & subsidiariteit t.o.v. andere casusoverleggen
36
Limburgse Intrafamiliaal Geweld Keten (LINK) Afvaardiging
37
Limburgse Intrafamiliaal Geweld Keten (LINK)
Capaciteit & intensiteit -> groeipad Pilootfase t/m december 2014: 3 dagdelen per 2 weken +/- 20 dossiers op 6 maanden vaste vergadering per 2 weken LINK-map in ICT-omgeving provinciebestuur Ambitie : X dagdelen per week +/- 75 dossiers per jaar onder 1 dak ICT-systeem
38
Limburgse Intrafamiliaal Geweld Keten (LINK)
Ondertekening convenant op 26 maart, in aanwezigheid minister Vandeurzen
39
Impact op
40
Taak openbaar ministerie
= opsporen en vervolgen van misdrijven Verzamelen informatie door : strafrechtelijk onderzoek door de politie, nazicht antecedenten pleger en slachtoffer, en eventuele gerechtelijke maatregelen ( deskundigenonderzoek, analyse bewijsmateriaal..) Vervolging in de meest brede zin van het woord, wat een scala aan mogelijkheden omvat gaande van een schriftelijke waarschuwing, bemiddeling in strafzaken, pretoriaanse probatie, tot rechtstreekse dagvaarding voor de correctionele rechtbank preventief aspect : veiligheid verzekeren en herhaling van de feiten verhinderen repressief aspect : door straf op te leggen pleger tot betere inzichten brengen Specifiek karakter van misdrijven van intrafamiliaal geweld : zelden loutere uiting van een strafrechtelijk opzet; vaak signaalfunctie voor andere onderliggende problematieken
41
Innovatie door CO3 Tijdens opsporingsfase :
uitwisselen informatie met partnerorganisaties = aanvullen en verfijnen eigen informatie om gerichter op te sporen en preventieve maatregelen te nemen ( beter inschatten of maatregelen zoals contactverbod of voorlopige hechtenis zich opdringen, of kinderen al dan niet tijdelijk uit huis geplaatst moeten wordenā¦ ) Tijdens de vervolgingsfase : acties en interventies van de verschillende partnerorganisaties op elkaar afstemmen en coƶrdineren om gerichter en efficiĆ«nter te vervolgen, door bredere inkijk op het cliĆ«ntsysteem
42
Impact op
43
VK Mechelen en Korte Keten
Jaarlijks worden bij het VK Mechelen meer dan 600 kinderen aangemeld. We bieden een advies/opvolging met als kenmerken: Laagdrempelige, aanklampende, multidisciplinaire hulpverlening Gericht aan alle betrokkenen in het cliƫntsysteem Met als doel de veiligheid en ontwikkelingskansen van de minderjarige(n) te waarborgen Meerdere diensten/betrokkenen werken samen in een duidelijk samenwerkingsverband met oog voor alle levensdomeinen Dit kan voldoende zijn, maar zeker niet voor alle situaties
44
Meerwaarde voor het VK We ervaren knelpunten, tekort aan afstemming over de sectoren heen, onduidelijkheid in āgrijze zoneā dossiers en dossiers die zowel een justitieel als hulpverlenend traject doorlopen. Daarvoor is een sectoroverstijgende aanpak nodig met hulpverlening, politie en parket. De meerwaarde van de KK is samen te kunnen zoeken naar de beste aanpak van een individuele situatie.
45
Meerwaarde voor de cliƫnt
Mishandelde, verwaarloosde, misbruikte babyās/kinderen/adolescenten spreken vaak niet over hun thuissituatie Mishandelende, verwaarlozende, misbruikende ouders/opvoedingsfiguren/familieleden vragen zeer zelden hulp Voor hulp en interventie is een kind in nood afhankelijk van derden die: Signalen opvangen, bespreekbaar maken en hulp organiseren Personen uit de omgeving die politie verwittigen en justitiĆ«le opvolging
46
Ketenwerking Dat kan door vanuit verschillende hoeken (hulpverlening, politie en parket) een risico-analyse en plan van aanpak te maken en uit te voeren. Dit plan moet kort op de bal spelen, vertrekken vanuit de noden van de minderjarige en zo veel mogelijk gericht zijn op respect voor beroepsgeheim en cliĆ«ntparticipatie. Ketenwerking KAN dat bieden, dat leert de ervaring in Mechelen. Wat nog meer nodig is: een duidelijk wettelijk kaderĀ en middelen voor dergelijke samenwerkingsverbanden om kinderen in nood te kunnen helpen.
47
Impact op
48
IMPACT op CAW VASTSTELLINGEN vanuit de dagelijkse praktijk IFG is een veel voorkomende en complexe problematiek binnen hulpvragen aan CAW In onze hulpverlening (preventief, curatief tot gerechtelijk opgelegd) worden we geconfronteerd met zeer complexe situaties waarin de diensten vastlopen en waarin we met de gevolgen geconfronteerd worden Als CAW hebben we een maatschappelijke verantwoordelijkheid op te nemen
49
IMPACT op CAW Multidisciplinaire aanpak kan antwoorden bieden
VASTSTELLINGEN vanuit de ketensamenwerking Multidisciplinaire aanpak kan antwoorden bieden Afstemming/samenwerking is nodig en wenselijk om antwoorden te kunnen bieden en veiligheid te installeren Expertisedeling is noodzakelijk om het geweld een halt toe te roepen
50
IMPACT op CAW MEERWAARDE van de ketensamenwerking
Het in beeld brengen van de problematiek Het samen op zoek gaan naar handvaten / oplossingen De gemeenschappelijke verantwoordelijkheid in de uitvoering
51
IMPACT op CAW MEERWAARDE van de ketensamenwerking:
Binnen de ketensamenwerking kunnen we vanuit het CAW blijven inzetten rond het hulpverleningsluik, we verliezen het zicht niet Het verhaal en de wensen van alle betrokkenen binnen het cliĆ«ntsysteem komt nĆ³g meer centraal te staan door de samenwerking met de partners
52
IMPACT op CAW MEERWAARDE van de ketensamenwerking:
Investeren in de ketensamenwerking komt de samenwerking over diensten heen (binnen het CAW) maar ook met externen (bijv. politie, justitie, andere hulpverleningsdiensten,...) en onze cliƫnten ten goede Diensten leren elkaar beter kennen en gaan ook in andere situaties nauwer samenwerken & verwijzen naar elkaar
54
Typen aanpak versus typen casuĆÆstiek
Hoogrisico & multi-problem = organisatie- en domein-OVERSTIJGENDE ketenaanpak Zware en complexe casuĆÆstiek Veel cliĆ«nten betrokken Veel diensten betrokken Behoefte aan overzicht Interventiemogelijkheden BUITEN eigen dienst of domein (hulpverlening ĆN politie ĆN justitie) Informatie delen zeer noodzakelijk (āneed-to-knowā, niet ānice-to-knowā) āInformed consentā cliĆ«nt Hoogdringendheid (458bis) en handelingsplicht zeer belangrijk voor succesvolle interventies HOOG RISICO LAAG RISICO Laag risico & single problem = organisatie- of domeinaanpak Enkelvoudige casuĆÆstiek 1 of weinig cliĆ«nten betrokken 1 of weinig diensten betrokken Relatief overzichtelijk Interventiemogelijkheden BINNEN eigen dienst of domein (hulpverlening ĆF politie ĆF justitie) Informatie delen beperkt noodzakelijk Toestemming cliĆ«nt Beroepsgeheim zeer belangrijk voor succesvolle interventies SINGLE PROBLEM MULTI PROBLEM Typen aanpak versus typen casuĆÆstiek Basisstramien
55
Ketenaanpak casuĆÆstiek
De casuĆÆstiek van de ketenaanpakken CO3 Antwerpen, LINK Limburg en Korte keten Mechelen is: Brede definitie van intrafamiliaal geweld (partnergeweld, eergerelateerdgeweld, kindermishandeling, etc.) CliĆ«ntsysteemgericht Hoogrisico & multi-problem Sectoroverstijgend: zorg + politie/justitie + bestuur
56
keten Intrafamiliaal Geweld
Doel: stoppen van geweld, voorkomen van herhaling en verhogen beschermende factoren in cliƫntsysteem Stuurgroep Ketenregieteam (besturing) Ketenpartners (uitvoering) Evaluatie Uitvoering Casusregie Weging Dossier- vorming Onthaal & Intake Activiteiten: Multi- disciplinair overleg Screening Plan van aanpak Activiteiten: Plan van aanpak invullen met partners en cliƫnten Activiteiten: uitvoeren Coƶrdineren Opvolgen Bijsturen Nazorg Activiteiten: Casus Beleid Onderzoek Activiteiten: Intake Risicotaxatie Crisis-interventie Activiteiten: Ronde tafel Informatie 56
57
Prof. dr. Ivo Aertsen & Elke Roevens
Onderzoeksbevindingen: effecten van de CO3-ketensamenwerking bij intrafamiliaal geweld Prof. dr. Ivo Aertsen & Elke Roevens
58
Opzet onderzoek Evaluatie van de CO3-aanpak van IFG
2 aspecten: - procesevaluatie - productevaluatie Effect van het CO3-samenwerkingsverband op inhoudelijke eigenschappen van het IFG-dossier
59
Opzet onderzoek Nagaan effectiviteit idealiter door:
- Voor- en nameting - Experimentele en controlegroep Experimentele groep: 60 dossiers opgevolgd door CO3 Controlegroep: 60 dossiers niet opgevolgd door CO3 enkel nameting
60
Opzet onderzoek Effect van het CO3-samenwerkingsverband op inhoudelijke eigenschappen van het IFG-dossier (1) verloop intakes (2) bereik van de cliĆ«nten (3) continuĆÆteit van begeleiding (4) recidive (5) evolutie levensdomeinen
61
Opzet onderzoek Effect van het CO3-samenwerkingsverband op inhoudelijke eigenschappen van het IFG-dossier vragenlijsten interviews risicoscreenings politionele gegevens
62
Resultaten (1) Verloop van de intakes:
Meer kennis over voorgeschiedenis Meer gerichte vervolgintakes Minder vervolgintakes (2) Bereik van de cliƫnten: Meer getuigen in cliƫntsysteem Voor meer problemen aandacht Voor meer problemen actie tot oplossing
63
Resultaten (3) ContinuĆÆteit van de begeleiding:
Doorverwijzingen gerichter en persoonlijker Meer doorverwijzingen Vaker feedback, maar beperkt Mogelijkheid tot ingrijpen op begeleidingsvacuĆ¼ms (4) Recidive: Aanwijzingen lagere recidive tijdens de begeleiding Recidive na afsluiting niet onderzocht Longitudinale opvolging is aangewezen
64
Resultaten (5) Evolutie levensdomeinen:
Risicofactoren verminderd in aantal of blijven bestaan Beschermende factoren behouden of verhoogd in aantal CO3 werkt om drie redenen aan de levensdomeinen Belangrijker: er kan vaak pas iets bereikt worden op het ene domein als er op een andere domein iets bereikt is; overzicht en coƶrdinatie is daarom vaak de sleutel tot een doorbraak Bijkomende meerwaarde CO3
65
Aanbevelingen Resultaten vanuit een eigen visie benaderen
Resultaten gebruiken om meetbare doelstellingen te formuleren Aandachtig zijn voor de noden van het cliƫntsysteem Cliƫnt op meer actieve wijze betrekken Impact op de organisaties in kaart brengen Bredere maatschappelijke kosten en baten van CO3 kennen Inzetten op het consolideren van een methodiek Kennis en ervaring ten dienste stellen van gelijkaardige projecten Nader bepalen van de randvoorwaarden De impact op recidive op langere termijn onderzoeken CO3-methodiek vertalen naar een buiten-justitiƫle context Bijkomende partners betrekken die van belang kunnen zijn in de aanpak van IFG Reflecteren over maatschappelijke betekenis van dit samenwerkingsmodel
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.