Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAntoon Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Meesters in het woord Meesters van hun woord
2
1987 – 2012 25 jaar advocaat 1987: geen computer, fax, gsm …
3
3 vestigingen in 25 jaar 1987 – 1990 kantoor Stationsstraat
Molenweideplein Sedert 2010 Stationsstraat 150
4
Missie: 3D Doelgerichte Deskundige Dienstverlening
5
Team: 4 advocaten & secretaresse
Ideale mix: jeugdige gedrevenheid & ervaring Efficiëntie door specialisatie
6
Mr. Kelly Kotarski Derde jaar stage
7
Mr. Ann Claessens Tien jaar advocaat Specialiste in familierecht:
Echtscheidingen Vereffeningen & Verdelingen
8
Mr. Ralph NEVEN Tien jaar advocaat Strafrecht Verkeersrecht
Huurgeschillen Bouwrecht Onteigeningen Burgerlijke aansprakelijkheid
9
Mr. Louis CHRISTOFFELS 25 jaar advocaat
Dienstverlening voor bedrijven & handelaars Incasso Handels- & Vastgoedrecht Contractenrecht Slachtoffer strafrecht
10
Waarom moeten handelaars facturen protesteren ?
Risico: juridische straf met de kogel
11
Bewijsregels burgerlijke recht
Art 1341 e.v. B.W.: Voor alle zaken die de som van 375€ te boven gaan: notariële of onderhandse akte vereist. Regels te omslachtig voor vlot handelsverkeer
12
Artikel 25 Wb Koophandel … Koop – Verkoop
van handelsverbintenissen kunnen bewezen worden door een aangenomen factuur … Rechtspraak: De aanvaarde factuur levert het bestaan op van de daarin vervatte overeenkomst (= ruimer dan koop – verkoop)
13
Vlot & efficiënt handelsverkeer
Rechtspraak: “Het niet reageren door een handelaar bij ontvangst van een brief geldt als vermoeden van aanvaarding”. Verplichting om te reageren op brieven, zeker wanneer hierin aanspraken worden geformuleerd. Plicht tot protesteren ruimer dan enkel facturen
14
Hoe protesteren ? Schriftelijk: Aangetekend, per fax, mail;
Moderne communicatie wordt aanvaard. Eerst gebeld: schriftelijk bevestigen.
15
Wanneer protesteren ? Met de nodige spoed, prompt, binnen een korte termijn … De termijn die redelijk nodig is, gelet op de complexiteit. Let ook op de termijn in de algemene voorwaarden. Liefst binnen de week, maar zeker binnen de 14 dagen.
16
Inhoud protest Factuur niet zondermeer aangetekend terug sturen.
Protest moet inhoudelijk gemotiveerd worden, best in detail. Argumenteer & motiveer waarom u niet moet betalen. Ook algemene voorwaarden desgevallend protesteren.
17
Slot advies Protest is fundament van verdediging.
Verzorg goed de administratie. Bouw een degelijke fundament met advies van een specialist. Ga beter te vroeg dan te laat, naar je advocaat.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.