Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIwan Budiaman Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Namen trainers Logo werkplek coach Naam School Datum ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
2
Welkom! ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
3
Verwachtingen Wat verwachten wij van elkaar?
® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
4
Programma 8:30 – 15:30 Middag Ochtend Gedragsverwachtingen
Gewenst gedrag aanleren en versterken Ochtend Verwachtingen Op reis met PBS/ theorie Zelfbeoordelingsonderzoek Paraplu-oefening De rol van het PBS-team Probleemgedrag ombuigen Waarden binnen onze school Lunch ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
5
Welkom bij onze PBS reis
® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
6
De reis naar de top Een gezamenlijke reis...
...waarbij het PBS-team de route uitstippelt en ons op koers houdt ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
7
Een avontuurlijke reis die…
soms extra energie zal kosten en soms vanzelf zal gaan ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
8
Waar ook tijd is om… of indien nodig even een stap terug te gaan
te acclimatiseren op bereikte hoogtes ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011 versie 1.0
9
En niet iedereen even snel zal kunnen reizen
en soms een steuntje in de rug nodig is… zodat wij uiteindelijk samen de top van de PBS berg bereiken! ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
10
Parkeerflap: Opmerkingen en vragen
® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
11
Schoolwide PBS is een: Schoolbrede, preventieve aanpak van gedrag, gericht op alle leerlingen Gericht op het aanleren en bekrachtigen van positief gedrag Paraplu waar andere interventies met dezelfde uitgangspunten onder passen PBS is evidence based en ontwikkeld door o.a.: Gerald Patterson, Hill Walker, Rob Horner, Annemieke Golly en Jeff Sprague (U of O) ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
12
Doel van PBS Een veilige omgeving scheppen die:
leerling- en leerkrachtvriendelijk is bevordert dat leerlingen zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presteren ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
13
De kern van de PBS aanpak:
PBS staat voor een schoolbrede aanpak; Preventie staat centraal; PBS-scholen bepalen hun basiswaarden, maken verwachtingen concreet, leren gewenst gedrag aan en bekrachtigen dit gedrag systematisch; De PBS-school stuurt op data over het gedrag van de leerlingen; Er is sprake van partnerschap met ouders en samenwerking met de keten (zorg); PBS wordt geborgd met een kwaliteitssysteem. ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
14
School-breed systeem voor leerling succes
Leerprestaties Gedrag Intensieve, individuele interventies Individuele kinderen Assessment-based Intensieve specialistische hulp in de school (amb. begeleiding Renn4, behandelprogramma ZO) Thuis (bv PMTO, IOG,Triple-P 4 of 5, Boddeart) data-based Intensieve, individuele interventies Individuele kinderen Vanuit LVS Hoge intensiteit (amb begeleiding sbo, remedial teaching) 1-5% 1-5% 5-10% 5-10% Groeps/ individuel interventies Enkele kinderen (at-risk) Direct beschikbaar (bv Schoolmw, Triple-P 2 of 3, PMTO in de klas) Groeps/ individuele interventies Enkele kinderen (at-risk) Direct beschikbaar (handelingsplannen, groepsplannen) Universele interventies Alle situaties, alle kinderen Preventief, proactief Universele interventies Alle kinderen Preventief, proactief ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
15
Welk gedrag weerspiegelt onze waarden?
Bepaal welk gedrag je wilt zien op welke locatie Leer het gedrag actief aan Bekrachtig het gedrag systematisch ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
16
Data-gestuurd werken Incidentenregistraties geven informatie over:
Kinderen Lokaties Type incident Periode Klassen Data is basis voor het overleg van het PBS-team en maakt inzichtelijk waar en wanneer er problemen zijn. ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
17
Partnerschap met ouders: hoe bouwen we een positieve werkrelatie op?
Integreer zorg en onderwijs: hoe creëren we korte, heldere lijnen met de zorg? Partnerschap met ouders: hoe bouwen we een positieve werkrelatie op? Borging van de methodiek: hoe houden we de methodiek levend? ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
18
Met PBS zijn de volgende effecten bereikt:
Verbetering van het kind-gedrag op school, in de klas en thuis; Betere leerprestaties en vergroten van de effectieve leertijd; Betere vroegsignalering en effectiever interveniëren bij kinderen met matig of (zeer) ernstig probleemgedrag; Betere samenwerking van schoolteam met ouders en (jeugd)zorg ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
19
Resultaten van PBS: de leerling
Afname probleemgedrag (Horner, Sugai, Todd, & Lewis-Palmer, 2005) Halvering aantal leerlingen dat slachtoffer wordt van verbaal geweld Afname aantal keren dat leerlingen de klas uit worden gestuurd (Barrett et al.; in press, Eber, 2006) ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
20
Resultaten van PBS: de leerling, vervolg
Toename gevoel van veiligheid (Horner et al., 2009.) Toename sociaal gedrag op school, in de klas en thuis (Eber, 2006; Putnam, Horner, & Algozzine, 2006) Betere schoolprestaties (Eber, 2006; McIntosg, Chard, Boland & Horner, 2006) Toename effectieve leertijd (Bradshaw et al, in press) Toename leesvaardigheid groep 4 (Horner et al., 2009) ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
21
Resultaten PBS: het schoolteam
Betere vroegsignalering en effectiever interveniëren bij kinderen met matig of (zeer) ernstig probleemgedrag; Betere samenwerking van schoolteam met ouders en (jeugd)zorg; Reductie aantal disciplinaire maatregelen (zoals schorsing of verwijdering); Enthousiast schoolteam en grotere tevredenheid en betrokkenheid van ouders bij school. ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
22
Wat kunnen we het eerste jaar van PBS verwachten?
Inzicht in de stand van zaken op school rondom gedrag Rol van het PBS-team Theorie over gedrag Eenduidige gedragsverwachtingen voor de hele school ontwikkelen Een schoolbreed systeem van visualiseren van de verwachtingen Een schoolbreed systeem van bekrachtigen Actief toezicht houden in algemene ruimtes Invoering datasysteem ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
23
Resultaat zelfbeoordelingsonderzoek
® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
24
Paraplu-oefening Waar wordt al aan gewerkt?
Waar willen jullie nog verder met elkaar aan werken? ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
25
De rol van het PBS-team Verwerkt gegevens van het PBS proces
Verspreidt informatie in het team over PBS Is aanspreekpunt en ondersteunt collega’s op de werkvloer Houdt het databasesysteem bij Bereidt de studiedagen voor met de coach ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
26
Wie zit er in het PBS-team?
Directie IB Leerkrachten (coördinatoren) vanuit onder-, midden, en bovenbouw evt. concierge, BSO, peuterspeelzaal, SMW, ouders e.d ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
27
Pauze ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
28
Wat is goed voor alle leerlingen: een schoolbrede aanpak
………………………………. Stel gedragsverwachtingen op voor alle situaties binnen en buiten de school Zorg dat het hele schoolteam achter de verwachtingen staat Leer gedragsverwachtingen actief aan Bekrachtig gewenst gedrag bij alle kinderen (belonen, complimenten) Minimaliseer aandacht voor ongewenst gedrag: maak van een mug geen olifant Verbind consequenties aan het niet naleven van de verwachtingen Werk als een team (en betrek ouders hierbij) ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
29
Interventies in de klas,
3-5% Enkele leerlingen (hoog risico) Individuele interventies Gedrags Functie Analyse (GFA) Individueel pedagogisch handelingsplan Oudertraining en begeleiding Multidisciplinaire aanpak Intensieve training sociale vaardigheden Individuele pedagogische begeleiding Individuele didactische begeleiding 7-10% Sommige leerlingen (risicoleerlingen) Interventies in de klas, in kleine groepen Positieve, proactieve benadering Onderwijzen van gewenst gedrag Actief toezicht houden Positieve beloningssystemen Consequente, duidelijke sancties Gedragsaanpak op basis van geregistreerde gegevens 85-90% Alle leerlingen schoolbrede aanpak ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0 29 29
30
Waarden- en Normenspel
® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
31
Placemat discussie Welke waarden vinden wij belangrijk voor de leerlingen op school? ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
32
Het risicopad van gedragsproblemen
Blootstelling aan risicofactoren van gezin, buurt, school en maatschappij Kan leiden tot het ontwikkelen van ongewenst gedrag Kan een negatief gedragspatroon op korte termijn tot gevolg hebben Kan leiden tot negatief, destructief gedragspatroon op lange termijn Korte herhaling theorie en het waarom van PBS ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
33
Redenen negatief gedrag
Aandacht vragen Vermijding ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
34
De Aandachts-emmer ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
35
Lunch ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
36
Doel opstellen gedragsverwachtingen: Het gedrag van de leerlingen weerspiegelt de waarden van de school ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
37
Matrix gedragsverwachtingen op school
Algemene ruimtes Basiswaarde 1 Basiswaarde 2 Basiswaarde 3 Schoolbreed Plein Gangen, hallen, etc. Moeten de waarden eruit, of als voorbeeld erin laten zitten ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
38
Kenmerken van heldere gedragsverwachtingen
Concreet (Beschreven in termen van waarneembaar gedrag) Duidelijk en eenduidig (alle leerlingen weten precies wat er van hen wordt verwacht) Positief , kort en bondig geformuleerd In de actieve vorm geformuleerd (loop rustig) ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
39
39
40
Wat zijn manieren om de waarden en de gedragsverwachtingen algemeen bekend en visueel te maken?
® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
41
Gedragsverwachtingen visueel maken
De gedragsverwachtingen zijn duidelijk zichtbaar en herkenbaar in alle ruimtes van de school. ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
42
Les in goed gedrag ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
43
Leerlingen maken zich het gedrag eigen door oefening
Doel: Het gedrag van de leerlingen weerspiegelt de waarden van de school Leerlingen maken zich het gedrag eigen door oefening ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
44
Aandachtspunten lessen in goed gedrag
Leer de verwachting aan in de betreffende ruimte (Bijv. gedragsverwachtingen voor de gang aanleren in de gang) Laat alle gedragsverwachtingen in de voorbespreking, bij de uitvoering en bij de nabespreking van het rollenspel terugkomen Zorg ervoor dat alle gedragsverwachtingen minimaal een keer goed zijn voorgedaan en eindig altijd met een goed voorbeeld; Geef als leerkracht zelf het ‘foute’ voorbeeld; laat de leerling dit niet doen Koppel bij de nabespreking de gedragsverwachtingen met een ‘waarom’-vraag aan de basiswaarden. (bijv. Waarom is het goed om je handen en voeten bij jezelf te houden? Dat is veilig.) ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
45
Lessen in goed gedrag Lesplannen als huiswerk
Observaties door coach (video-opname) Aan de slag……… ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
46
Einde teamdag 1: evaluatie
Een reis begint met een eerste stap! ® Kenniscentrum Schoolwide PBS juli 2011versie 1.0
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.