Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Afstuderen, hoe gaat dat?
afdeling ICT Augustus 2017 ( )
2
Onderwerpen Uit welke onderdelen bestaat je examen?
Welke documenten/ formulieren krijg je? Beroepsgericht kwalificeren, wat is dat? Hoe wanneer mag je beginnen? proeve van bekwaamheid (PvB) hoe gaat afstuderen in z’n werk? hoe ziet de afstudeerfase eruit? Wat wat ga je doen: kerntaken, werkprocessen en competenties opdrachten uitvoeren Beoordeling Diploma Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Dit doe ik aan de hand van bovenstaande onderwerpen. De informatie die ik jullie nu geef, kunnen jullie ook teruglezen in het document “Proeve van Bekwaamheid - Informatie voor de student”.
3
Uit welke onderdelen bestaat je examen?
Beroepsgericht onderdeel Kerntaak/ kerntaken Werkprocessen Resultaten Criteria Generiek onderdeel Nederlands Rekenen Loopbaan & Burgerschap Engels (niveau 4) Examen bestaat uit een beroepsgericht en generiek deel. In het beroepsgerichte deel toon je aan de kerntaken en werkprocessen uit het kwalificatiedossier (van het beroep waarvoor je wordt opgeleid) te beheersen op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar. Elk werkproces wordt beoordeeld aan de hand van een aantal resultaten die je moet opleveren/uitvoeren. Je wordt daarbij beoordeeld aan de hand van een aantal criteria. In het generieke deel toon je aan dat je voldoet aan de eisen voor Nederlands, rekenen, (eventueel Engels bij niveau 4) en dat je hebt voldaan aan de inspanningsverplichting van loopbaan & Burgerschap. Nb. de eisen voor Nederlands en rekenen zijn per cohort en diplomeringsjaar wisselen. Vandaag leggen we uit hoe het beroepsgerichte deel er uit ziet.
4
Formulieren en documenten
Informatie voor de student Formulier opdracht PvB Formulier vaststelling PvB Formulier kwalificerende beoordeling kerntaak Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Ten behoeve van de beroepsgerichte kwalificering krijgen jullie deze documenten/ formulieren uitgereikt, Ik ga deze formulieren/ documenten kort toelichten tijdens deze presentatie/ voorlichting: Informatie voor de student bevat de volgende informatie: Overgang naar de kwalificerende periode Proeve van Bekwaamheid Het examenproces Voorbereiding opdracht Uitvoering van de opdracht(en) Beoordeling PvB Formulier kwalificerende beoordeling Beoordelingsmethoden Beoordelingsproces Normering en cesuur In deze voorlichting/ informatiebijeenkomst hoor je de belangrijkste punten. De rest staat in het informatiedocument. Lees dit dus goed door!
5
Beroepsgericht kwalificeren, wat is dat?
Kwalificeren: individueel aantonen dat je de kerntaken, werkprocessen en competenties beheerst die relevant zijn voor jouw opleiding Het gaat hierbij om kennis, vaardigheden en beroepshouding Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Welke kerntaken, werkprocessen en competenties relevant zijn wordt bepaald door het kwalificatiedossier. Per opleiding (crebonummer) is er zo’n dossier dat landelijk is vastgesteld door de minister van Onderwijs. Tijdens de opleidende fase ligt het accent op leren: daar horen ook overleggen met andere studenten, aanwijzingen en de mogelijkheid tot het verbeteren van dingen bij. In de examenfase moet je aantonen dat je het zelfstandig, zonder hulp kunt. Je krijgt dus geen mogelijkheid tot verbeteren, het moet in één keer goed. Doel is dat je aantoont dat je met recht een diploma verdient. Een diploma is een waarde papier: het moet niet zomaar door iedereen te verkrijgen zijn. Het staat voor dat jij een bepaald vakmanschap hebt. Hierin onderscheid je je van mensen die dat diploma niet hebben…een diploma wordt dus ook niet zomaar afgegeven: je moet aantonen dat je over het vereiste vakmanschap beschikt en er daardoor recht op hebt. Het aantonen van je vakmanschap ga je doen tijdens de afstudeer-/examenfase van de opleiding.
6
Wat ga je doen: aantonen Kerntaken, Werkprocessen en Competenties
Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Je moet alle kerntaken en werkprocessen aantonen die onderdeel uitmaken van het kwalificatiedossier dat bij jouw opleiding hoort. Dit betekent dat je zowel kennis, vaardigheden als de juiste beroepshouding moet kunnen aantonen. Dit doe je door bewijslast te verzamelen. Bewijslast bestaat uit dingen die je maakt (verslagen, beroepsproducten zoals een las leggen in een leiding, …) en dingen die je doet (informeren van een klant, hanteren van gereedschap, …), we moeten dit ook wel resultaten. Welke resultaten je moet opleveren (maken en doen) staat, per werkproces beschreven op het beoordelingsformulier. Je bent zelf verantwoordelijk voor het verzamelen en bewaren van de resultaten! Kerntaken, werkprocessen en competenties zijn niet nieuw. Ze zaten verweven in de projectwijzers/beroepstaken waarmee jullie de afgelopen jaren, tijdens het opleidende deel van je studie, hebben gewerkt. Het is dus niet nieuw!
7
Examenopdracht BPV Iedereen weet welk werkproces je moet uitvoeren tijdens de BPV. (1 werkproces!) Je BPV begeleider en de docent ondersteunen je. Gebruik de voorbeeld examenopdrachten. Is het niet mogelijk om bij het werkproces een examenopdracht te schrijven dan kan dit later nog geëxamineerd worden op school. Hiervoor heb je toestemming nodig van de BPV docent. Meerdere opdrachten uitvoeren kan/moet als je niet in 1 opdracht het hele werkproces kunt examineren. 1e Formulier heeft elke student ondertekend. Studenten die alle werkprocessen hebben gehaald hebben de vrijheid om zelf een werkproces te kiezen. 3e Kom je er niet uit dan kun je contact opnemen met je BPV docent 4e Als je vrij kunt kiezen is het altijd mogelijk om dit tijdens de BPV te doen
8
Examenopdracht BPV Ga tijdig met je praktijkopleider op zoek naar een opdracht je je bij het leerbedrijf kunt uitvoeren én die het mogelijk maakt dat je alle resultaten die op het beoordelingsformulier staan beschreven kunt uitvoeren/maken Zorg dat je opdracht voldoet aan de eisen (zie informatie voor de student) Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Ten minste een deel van de kerntaken/ werkprocessen moet je aantonen bij het leerbedrijf. dit is ‘wettelijk verplicht’. Voor deze opleiding geldt dat: een deel van de kerntaken/ werkprocessen in het leerbedrijf worden uitgevoerd. De rest vindt plaatst in een gesimuleerde omgeving (bijvoorbeeld op school, zie examenplan) Invullen aanvraagformulier bedrijfsopdracht: Op pagina 1vul je je persoonlijke gegevens in (zoals je eigen naam en de opleiding die je volgt ), informatie over het bedrijf waar je de opdracht(en) uitvoert en de afnamecondities. De afnamecondities zijn: locatie/adres voor de opdracht, de start- en einddatum en de omvang van de opdracht in tijd. Op pagina 2 vul je in wie de beoordelaars zijn. Op pagina beschrijf je kort en duidelijk welke opdracht(en) je gaat uitvoeren. Het Beoordelingsformulier (= het Formulier Kwalificerende beoordeling; zie hoofdstuk 7) kan je helpen om een zo duidelijk mogelijke opdrachtbeschrijving te maken. Je opdracht(en) moet(en) het mogelijk maken dat je de resultaten die op het beoordelingsformulier staan, kunt laten zien en aantonen. De opdracht moet voldoen aan de eisen die hierna zijn benoemd. Deze eisen komen terug op het Formulier Vaststellingseisen PvB. Op pagina vermeld je welke Kerntaak (Kerntaken) en Werkprocessen in de opdracht aan de orde komen. Alle kerntaken/ werkprocessen die op pagina 1 vermeld staan moeten in de PvB aan bod komen. Wanneer een werkproces niet kan of past binnen je opdracht, dan vermeld je welke aanvullende opdracht je daarvoor gaat uitvoeren. Op pagina 4 tekenen jij en het leerbedrijf voor de opdracht. Het bedrijf verklaart hiermee akkoord te zijn met de vorm, inhoud en planning van de PvB. Het bedrijf legt hiermee vast dat het de mogelijkheid biedt de PvB uit te voeren. Het volledig ingevulde Formulier PvB - Bedrijfsopdracht lever je in bij de docent die je begeleidt bij de PvB. Eisen bedrijfsopdracht: De opdracht: is duidelijk beschreven; is bedoeld voor het beoordelen van één student; is duidelijk in met wie wordt gecommuniceerd, afgestemd en/of samengewerkt; bevat de specifieke resultaten (in producten en processen) waaraan de opdracht moet voldoen (aanvullend op resultaten van het Formulier Kwalificerende beoordeling); bevat een planning in tijd en omvang in uren; sluit aan bij kwalificatieprofiel en uitstroomdifferentiatie; is qua omvang en context zoveel mogelijk gelijk aan de beroepssituatie van een beginnende beroepsbeoefenaar; wordt uitgevoerd in de reële beroepspraktijk. Indien dat niet mogelijk is of wanneer dat niet mogelijk is voor bepaalde werkprocessen, dan is dit uitgelegd en is een opdracht (of deelopdracht voor bepaalde werkprocessen) voor een uitvoering in een gesimuleerde omgeving beschreven; is op het niveau van de kwalificatie (niveau 1, 2, 3 of 4) met bijpassende complexiteit en zelfstandigheid ( zie: niveau van de PvB opdracht) ; heeft voldoende technisch gehalte; is uitvoerbaar binnen de gestelde uren (realistische urenplanning); is (technisch) haalbaar; bevat alleen haalbare eisen van de klant/ opdrachtgever; is een integrale opdracht waarbij de student zowel de vereiste beroepsvaardigheden als beroepskennis als beroepshouding moet laten zien. De student kan met de uitvoering van de opdracht de resultaten en beoordelingscriteria van het beoordelingsformulier laten zien; beschrijft duidelijk welke kerntaak/kerntaken met de daarbij behorende werkprocessen worden afgedekt. Per werkproces is kort beschreven wat de student gaat doen; omvat (indien van toepassing) ook de wettelijke beroepsvereisten; bevat de naam van de ROC-begeleider; bevat de benodigde gegevens van de opdrachtgever/het leerbedrijf en van de uitvoeringslocatie; bevat de gegevens van de gekwalificeerde praktijkbeoordelaar en ROC-beoordelaar; is getekend voor akkoord door het leerbedrijf/de afnamelocatie. Vaststellen opdracht: De (sub)examencommissie van het ROC bepaalt of je opdracht voldoet aan de eisen en tekent voor akkoord. Daarbij maakt de commissie gebruik van het Formulier Vaststelling PvB. Pas als de commissie akkoord is en je het ondertekende formulier hebt ontvangen, mag je met de opdracht(en) beginnen.
9
Examenopdracht BPV Vul het ‘Formulier opdracht PvB’ in (zie informatie voor de student) Laat het formulier door je praktijkopleider ondertekenen en zet je eigen handtekening Lever het formulier in bij je docent. De (sub)examencommissie beoordeelt of je opdracht voldoet aan de eisen Pas als je een akkoordverklaring (Formulier vaststelling PvB) van het ROC hebt, mag je beginnen! Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Ten minste een deel van de kerntaken/ werkprocessen moet je aantonen bij het leerbedrijf. dit is ‘wettelijk verplicht’. Voor deze opleiding geldt dat: een deel van de kerntaken/ werkprocessen in het leerbedrijf worden uitgevoerd. De rest vindt plaatst in een gesimuleerde omgeving (bijvoorbeeld op school, zie examenplan) Invullen aanvraagformulier bedrijfsopdracht: Op pagina 1vul je je persoonlijke gegevens in (zoals je eigen naam en de opleiding die je volgt ), informatie over het bedrijf waar je de opdracht(en) uitvoert en de afnamecondities. De afnamecondities zijn: locatie/adres voor de opdracht, de start- en einddatum en de omvang van de opdracht in tijd. Op pagina 2 vul je in wie de beoordelaars zijn. Op pagina beschrijf je kort en duidelijk welke opdracht(en) je gaat uitvoeren. Het Beoordelingsformulier (= het Formulier Kwalificerende beoordeling; zie hoofdstuk 7) kan je helpen om een zo duidelijk mogelijke opdrachtbeschrijving te maken. Je opdracht(en) moet(en) het mogelijk maken dat je de resultaten die op het beoordelingsformulier staan, kunt laten zien en aantonen. De opdracht moet voldoen aan de eisen die hierna zijn benoemd. Deze eisen komen terug op het Formulier Vaststellingseisen PvB. Op pagina vermeld je welke Kerntaak (Kerntaken) en Werkprocessen in de opdracht aan de orde komen. Alle kerntaken/ werkprocessen die op pagina 1 vermeld staan moeten in de PvB aan bod komen. Wanneer een werkproces niet kan of past binnen je opdracht, dan vermeld je welke aanvullende opdracht je daarvoor gaat uitvoeren. Op pagina 4 tekenen jij en het leerbedrijf voor de opdracht. Het bedrijf verklaart hiermee akkoord te zijn met de vorm, inhoud en planning van de PvB. Het bedrijf legt hiermee vast dat het de mogelijkheid biedt de PvB uit te voeren. Het volledig ingevulde Formulier PvB - Bedrijfsopdracht lever je in bij de docent die je begeleidt bij de PvB. Eisen bedrijfsopdracht: De opdracht: is duidelijk beschreven; is bedoeld voor het beoordelen van één student; is duidelijk in met wie wordt gecommuniceerd, afgestemd en/of samengewerkt; bevat de specifieke resultaten (in producten en processen) waaraan de opdracht moet voldoen (aanvullend op resultaten van het Formulier Kwalificerende beoordeling); bevat een planning in tijd en omvang in uren; sluit aan bij kwalificatieprofiel en uitstroomdifferentiatie; is qua omvang en context zoveel mogelijk gelijk aan de beroepssituatie van een beginnende beroepsbeoefenaar; wordt uitgevoerd in de reële beroepspraktijk. Indien dat niet mogelijk is of wanneer dat niet mogelijk is voor bepaalde werkprocessen, dan is dit uitgelegd en is een opdracht (of deelopdracht voor bepaalde werkprocessen) voor een uitvoering in een gesimuleerde omgeving beschreven; is op het niveau van de kwalificatie (niveau 1, 2, 3 of 4) met bijpassende complexiteit en zelfstandigheid ( zie: niveau van de PvB opdracht) ; heeft voldoende technisch gehalte; is uitvoerbaar binnen de gestelde uren (realistische urenplanning); is (technisch) haalbaar; bevat alleen haalbare eisen van de klant/ opdrachtgever; is een integrale opdracht waarbij de student zowel de vereiste beroepsvaardigheden als beroepskennis als beroepshouding moet laten zien. De student kan met de uitvoering van de opdracht de resultaten en beoordelingscriteria van het beoordelingsformulier laten zien; beschrijft duidelijk welke kerntaak/kerntaken met de daarbij behorende werkprocessen worden afgedekt. Per werkproces is kort beschreven wat de student gaat doen; omvat (indien van toepassing) ook de wettelijke beroepsvereisten; bevat de naam van de ROC-begeleider; bevat de benodigde gegevens van de opdrachtgever/het leerbedrijf en van de uitvoeringslocatie; bevat de gegevens van de gekwalificeerde praktijkbeoordelaar en ROC-beoordelaar; is getekend voor akkoord door het leerbedrijf/de afnamelocatie. Vaststellen opdracht: De (sub)examencommissie van het ROC bepaalt of je opdracht voldoet aan de eisen en tekent voor akkoord. Daarbij maakt de commissie gebruik van het Formulier Vaststelling PvB. Pas als de commissie akkoord is en je het ondertekende formulier hebt ontvangen, mag je met de opdracht(en) beginnen.
10
Aan de slag Zorg dat je alle resultaten die op het beoordelingsformulier staan, verzamelt (maken/ doen) Op het beoordelingsformulier staan de criteria waaraan je resultaten moeten voldoen! Aanvullende dingen (urenverantwoording/ specifieke behoeften leerbedrijf/klant) inleveren? Maak afspraken! Bewijsstukken (dingen die je maakt) bewaar je zelf! Uiteindelijk lever je alle resultaten/bewijsstukken in bij je ROC begeleider Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Voor de uitvoering van de opdracht(en) van de PvB is het opdrachtformulier de leidraad. Hierop staat wat je gaat doen, wat daarvoor vooraf geregeld moet zijn, wat er nodig is aan hulpmiddelen enzovoort. De resultaten en criteria waarop je wordt beoordeeld, staan in het Formulier Kwalificerende beoordeling. Hierin kun je dus duidelijk lezen om welke resultaten het gaat en waaraan deze resultaten moeten voldoen. Lees de beoordelingsformulieren daarom goed door! Tijdens de uitvoering van je opdracht worden er misschien ook andere dingen van je verwacht. Zo kan het zijn dat je een urenregistratie moet bijhouden. Bij een bedrijfsopdracht kunnen er door de klant/ opdrachtgever aanvullende eisen worden gesteld. Maak hierover afspraken met je ROC-begeleider en (indien van toepassing) je praktijkopleider. Leg de afspraken vast. Je kunt daarvoor het Afsprakenformulier gebruiken. Deze kun je opvragen bij je ROC begeleider Bewijsstukken van resultaten lever je in bij je ROC-Begeleider. Je bent voor je examinering zelf verantwoordelijk voor het bewaren en inleveren van alle bewijsstukken.
11
Beoordelen Doel: zo goed mogelijk beeld van wat jij kunt en weet
Beoordeling door meerdere personen, op meerdere plaatsen, op meerdere manieren Beoordelingsmethoden (afhankelijk van je opleiding): observatie productbeoordeling rapportage/ verslag eindgesprek/interview presentatie casus kennistoets Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): De verschillende beoordelingsmethoden worden niet altijd allemaal gebruikt! Bij de keuze is vooral gekeken naar de methode die het beste past bij dat wat jij moet aantonen als beginnend beroepsbeoefenaar: Observatie: het beoordelen van gedrag/ houding. De beoordelaar observeert hoe vakkundig je het werk uitvoert aan de hand van de geformuleerde beoordelingscriteria of hij vraagt dit na bij derden (bijvoorbeeld de werkplekbegeleider). Productbeoordeling: het beoordelen van een (ingeleverd) beroepsproduct of andere producten. Een beroepsproduct is bijvoorbeeld een aangelegde kabel, een aangesloten installatie of een materialenlijst. De beoordelaar beoordeelt, aan de hand van geformuleerde beoordelingscriteria, een door jou gemaakt product uit de specifieke beroepssituatie waarin jij je bevindt. Rapportage/verslag: het beoordelen van een ingeleverd(e) rapportage/ verslag. Je beschrijft de door jou gerealiseerde resultaten/ diensten/ handelwijzen in een rapportage of verslag en onderbouwt daarbij de gemaakte keuzes. In het verslag kijk je terug op de uitvoering van (een deel van) je werkzaamheden bij een werkproces. Je legt uit welke kennis en vaardigheden je wanneer hebt ingezet, je beschrijft welke overwegingen je had en welke keuzes je hebt gemaakt. Bij het schrijven van je reflectieverslag kun je gebruikmaken van de STARRT-methode (eventueel kunt u hiervoor het document “PvB - Handreikingen voor de student” uitreiken). Eindgesprek/ Criteriumgericht interview: een gesprek waarin een professionele discussie plaats vindt tussen jou en je beoordelaars. Hierbij word je uitgedaagd je handelen te onderbouwen en te verantwoorden of uit te leggen hoe je in een andere beroepssituatie zou handelen (eventueel kunt u hiervoor het document “PvB - Handreikingen voor de student” uitreiken). Presentatie: resultaten, diensten en/of handelingswijzen worden door jou uitgelegd gedurende een presentatie en beoordeeld aan de hand van geformuleerde criteria. Je licht daarbij de door jou genomen stappen toe en onderbouwt c.q. verantwoordt de door jou gemaakte keuzes (eventueel kunt u hiervoor het document “PvB - Handreikingen voor de student” uitreiken). Casus: het beoordelen van een casus aan de hand van geformuleerde beoordelingscriteria. Je krijgt een voorbeeld van een praktijksituatie (een authentieke opdracht afkomstig uit de beroepspraktijk). De beoordelaar beoordeelt de aanpak die je hebt bedacht voor het oplossen van deze situatie. Problemen oplossen en gebruik van vakkennis staan daarbij centraal: weet je hoe je moet handelen in de situatie die in de casus staat beschreven? Kennistoets: het beoordelen van het resultaat van een kennistoets. Je beantwoordt vragen over feiten, kennis door middel van open vragen of gesloten c.q. meerkeuzevragen. Hierbij is nadrukkelijk aandacht voor kennis die relevant is voor beroepssituaties waarin parate kennis en het reproduceren daarvan een belangrijk element vormt. Tijdens de uitvoering wordt er beoordeeld of je voldoende kennis en vaardigheden hebt en of je de juiste (werk)houding laat zien. Wat je moet doen (op te leveren resultaten) en waarop je wordt beoordeeld (beoordelingscriteria), staat op het beoordelingsformulier.
12
Normering en cesuur Eindcijfer per werkproces = gemiddelde van cijfers onderliggende resultaten (één cijfer achter de komma) Eindcijfer kerntaak = gemiddelde van de onderliggende werkprocessen (afgerond op geheel getal) Afronding betekent: tweede cijfer achter de komma wordt buiten beschouwing gelaten naar beneden afronden als het eerste cijfer achter de komma een 4 of lager is (6.45 ≈ 6.4 ≈ 6) en naar boven afronden als het eerste cijfer achter de komma een 5 of hoger is (6.55 ≈ 6.5 ≈ 7). Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Zie ook informatie voor de student. Het gaat hierbij om het rekenkundig gemiddelde. Het tweede cijfer achter de komma wordt telkens buiten beschouwing gelaten.
13
Normering en cesuur Alle werkprocessen ≥ 5,5 Elk resultaat ≥ 4,0
Resultaat moet voldoen aan cruciale criteria (zijn aangegeven d.m.v. è) Resultaten moeten authentiek zijn = door jou gemaakt! Kerntaak in meerdere proeves beoordeeld: zie examenplan Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Voor het behalen van je Proeve van Bekwaamheid geldt de volgende cesuur: Alle werkprocessen moeten zijn beoordeeld met het cijfer 5,5 of hoger. Als ondergrens geldt dat elk resultaat minimaal moet zijn beoordeeld met een 4,0. Het resultaat moet, voor zover van toepassing, altijd voldoen aan de cruciale criteria. Deze zijn herkenbaar aan de inkleuring met het rode pijltje . De resultaten moeten authentiek zijn, dus door de student zelf gemaakt. Nb. Als er sprake is van meerdere proeves (dit is afhankelijk van je opleiding) kan het zijn dat bepaalde kerntaken in meerdere proeves aan bod komen. Afhankelijk van je opleiding bestaat het diploma cijfer van de betreffende kerntaken in dat geval uit¹: 0 het gemiddelde van de cijfers die je tijdens de verschillende proeves hebt behaald voor die kerntaken, 0 bestaat het diploma cijfer van de betreffende kerntaken uit het cijfer dat je tijdens de laatst verrichte proeve hebt behaald voor die kerntaken. Welke regeling voor jou van toepassing is staat beschreven in het opleidingsplan/examenplan. ¹ Verwijderen wat niet van toepassing is, indien er binnen de opleiding géén sprake is van het twee keer aftoetsen van een bepaalde kerntaak, kan deze ‘nota bene’ in z’n geheel verwijderd worden.
14
Beoordelingsformulier praktijkexamen
Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Zo ziet een beoordelingsformulier er uit: Elk ‘Formulier Kwalificerende beoordeling’ omvat één Kerntaak. Elke Kerntaak is opgebouwd uit een aantal werkprocessen. Deze staan op het voorblad van het formulier. Op het voorblad staan bovendien jouw persoonlijke gegevens en de opleiding waarvoor je examen doet. Vul deze gegevens in!
15
Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter):
Beoordeling per werkproces Per werkproces is er een dubbel A4 om de beoordeling in te vullen. Op de voorzijde staat telkens per werkproces beschreven welke resultaten je moet laten zien en welke beoordelingsmethoden daarbij horen. Het is natuurlijk belangrijk dat je weet waar resultaten aan moeten voldoen. Dit staat beschreven in de criteria. Beoordelingscriteria Per resultaat zijn er een of meer – waarneembare – beoordelingscriteria geformuleerd. Cruciale beoordelingscriteria, waarvoor je altijd een voldoende als beoordeling moet halen, zijn voor zover van toepassing per werkproces herkenbaar aan de inkleuring met een rood pijltje. Op de achterzijde van de dubbele A4’tjes staat een omschrijving van het werkproces en de competenties die daarbij horen. Ook zijn bijbehorende vakkennis en vaardigheden beschreven. Zo krijg je een goed beeld van wat er precies van je wordt verwacht. ! Met de resultaten die op de voorzijde van het A4 staan beschreven, toon jij aan dat je het werkproces kunt uitvoeren. De competenties worden beoordeeld doordat elk resultaat is gekoppeld aan bepaalde competenties door middel van letters. Dit zijn belangrijke gegevens om je op te richten tijdens de werkzaamheden. Beoordelaars beoordelen jouw getoonde gedrag en resultaten uitsluitend op basis van de criteria.
16
Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter):
Op het laatste blad van het Formulier Kwalificerende beoordeling komt de beoordeling te staan voor de Kerntaak als geheel. De beoordelaars ondertekenen de beoordeling voor akkoord. De (praktijk)beoordelaar tekent eveneens voor de authenticiteit (= de echtheid) van de door jou opgeleverde resultaten. Zelf teken je het formulier voor gezien.
17
Diplomering Eindbeoordeling examencommissie (wel/ niet diploma): na afronding alle PvB’s, je generieke examens en andere voorwaarden. Diplomacijfers: beoordelingen kerntaken Toelichting bij de dia (t.b.v. de voorlichter): Op het diploma komen de kerntaken te staan met de cijfers die je voor elke kerntaak hebt behaald.
18
Belangrijke data 1 5 oktober 2018
Uiterste inleverdatum formulier opdracht PvB 19 oktober 2018 Uiterste inleverdatum van een verbeterd formulier opdracht PvB. 2 november Uiterste datum dat de subexamencommissie je informeert of de opdracht is goedgekeurd. Vanaf dit moment mag je de examenopdracht gaan uitvoeren 18 januari Inleveren volledig ingevulde beoordelingsformulieren bij de subexamencommissie
19
Belangrijke data 2 25 januari 2019 Laatste BPV dag 5 februari 2019
Diploma uitreiking Voldoe je niet aan het tijdspad dan geen diploma op 5 februari 2019 Alle informatie is te vinden op
20
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.