De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP MARKTWERKING EN SOCIAAL WERK

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP MARKTWERKING EN SOCIAAL WERK"— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP MARKTWERKING EN SOCIAAL WERK
PETER RAEYMAECKERS

2 Structuur Inleiding Panel Belgian Homeless Cup Staan vzw Emino
Minderhedenforum Besluiten Ben Suykens (Ugent) Fatima Laoukili (UAntwerpen) Discussie!

3 New Public Management New Public Management: publieke sector kan verbeterd worden door het invoeren van ideeën uit de ‘business’ of private sector Kritiek op bureaucratisering van overheid: te traag Inefficiënt rigide resultaten zijn niet meetbaar

4 New Public Management Transparante dienstverlening: inzetten op meetbaarheid van resultaten door controle van input, proces en output Competitie & concurrentie: de beste speler krijgt de opdracht Klant is consument Marktwerking zorgt voor vernieuwing en innovatie

5 Kritiek Marktwerking staat haaks op politiserende opdracht van sociaal werk Afroming van cliënten: de meest kwetsbare doelgroepen verliezen recht op hulp- en dienstverlening Expertise verdwijnt: concurrentie zorgt voor falende netwerking Sociaal werk kan niet gereduceerd worden tot enge input- en outcome indicatoren

6 Maar? Hybride organisaties: combinatie van diverse sociale en marktlogica De klassieke overheid faalt in het realiseren van rechten Benutten van potentieel in marktlogica om maatschappelijke opdracht waar te maken Onafhankelijkheid tegenover overheid Innovatie: opvangen van tekortkomingen

7 Sociaal werk Overheid Markt Gemeen-schap

8 Focus van het panel In welke mate kan marktwerking innovatie in sociaalwerkorganisaties mogelijk maken? In welke mate leidt marktwerking tot een verminderde aandacht voor de politiserende functie van het sociaal werk?

9 Panel Selectie van vier praktijken die zich verhouden tot een marktlogica Differentiëren van financiering Evaluatie en effectiviteit Concurrentie en tendering

10 Panel Belgian Homeless Cup Sportactiviteiten voor dak- en thuislozen
Publieke en private financiering Staan vzw Gericht op politiserende opdracht voor en door mensen in armoede Uitgedaagd om output te verwezenlijken en te bewijzen

11 Panel Emino vzw: Maatschappelijke inclusie van kwetsbare doelgroepen met werk als hefboom Fusieorganisatie: differentiëren van financiering Minderhedenforum Belangenbehartiging van etnisch-culturele minderheden in Vlaanderen en Brussel. Het Minderhedenforum strijdt tegen racisme en discriminatie,

12 Sociaal werk Overheid Markt Gemeen-schap

13 Reflectie Vermarkting = de introductie van een marktlogica in een non- profit organisatie Verschillende vormen Private financiering (interactie met bedrijven) Prestaties meten

14 Algemeen beeld Workshop - Opgelegd vanuit de overheid (NPM)
- Reële gevaren (vb. afroming, depolitisering)  Vermarkting als ‘ongewenste’ trend  Vermarkting als ‘kans’? - Private financiering leidt o.a. tot meer zekerheid over middelen, politiserende praktijken - Prestaties meten leidt tot organisatorisch leren Algemeen beeld Workshop

15 Leidt vermarkting tot innovatie?
Kernvoorwaarde = marktlogica in functie van verwezenlijking sociale doelstellingen Randvoorwaarden voor ‘verantwoorde’ vermarkting? Professionele (capaciteit) Vraag naar verantwoording opentrekken tot ‘organisatorisch leren’ Belang van intern draagvlak ? Bedenkingen: Niet iedere organisatie heeft dezelfde mogelijkheid om een ‘marktlogica’ te introduceren Gegeven dat non-profits werken rond maatschappelijke problematieken, is en moet de overheid een belangrijke stakeholder zijn/blijven Afronden met de vraag ‘leidt vermarkting tot innovatie’ naar het publiek. Ik kleur de vraag verder in door wat voorzetten te geven, waar het publiek dan verder op in kan gaan? Randvoorwaarden: Professionalisering (Dit horen we op verschillende manieren terugkomen in het verhaal van Bert (Belgian Homelesscup), nl. op zoek gaan naar de win-win situatie met bedrijven, geen gebruik maken van een oud Hotmail-adres) Professionele capaciteit moet voldoende groot zijn: het zoeken van private financiering kost veel tijd en inspanningen Intern draagvlak essentieel voor succesvolle introductie van nieuwe managementpraktijken/tools

16 Fatima Laoukili OASeS - UAntwerpen
Omgaan met diversiteit in tijden van New Public Management (NPM): over rechten en competenties Fatima Laoukili OASeS - UAntwerpen

17 Inhoud 1. Multiculturalisme 2. Diversiteitsparadigma 3. NPM en het diversiteitsparadigma Samenvatting 5. Stelling

18 1. Multiculturalisme Context: Jaren zestig Reactie op assimilatie
Politieke bewegingen rechten minderheden Kernpunten: Behouden collectieve identiteit/praktijken minderheidsgroepen Mensenrechten & gelijkheid centraal Politiek van erkenning Betekenis voor middenveldorganisaties: Ontstaan zelforganisaties Ondersteuning van minderheden door organisaties *Kort aanhalen: gegroeid vanuit kritiek op assimilatie denken => verwerpt het idee dat minderheidsgroepen en leden van minderheidsgroepen zich dienen te assimileren aan de dominante cultuur en de eigen culturele praktijken links dienen te laten liggen (Song, 2017).

19 2. Diversiteitsparadigma
Context: Begin 21ste eeuw – bedrijfscontext Reactie op assimilatie & multiculturalisme Kernpunten: Nadruk op competenties/vaardigheden in plaats van rechten Maximalisering voordelen diversiteit voor organisatie Betekenis voor middenveldorganisaties: Tegengaan discriminatie = verlies essentiële competenties Divers ledenbestand/personeel = divers cliënteel Minderheden als brugvormers Nieuwe netwerken & bronnen = innovatie *Nadruk ≠ migranten (breder genomen)

20 3. NPM en het diversiteitsparadigma
Diversiteit als management Competentie-denken Efficiëntie-denken Weggegaan van rechten/gelijkheid-denken *Overgang van multiculturalisme naar diversiteitsparadigma loopt gelijk met de opkomst van NPM. Diversiteitsparadigma: een omgang met diversiteit die minder politiek is (rechten-denken) en meer gericht op efficiënt functioneren van organisaties. Achtergrondinformatie NPM: Context: Vanaf jaren zeventig Kritiek verzorgingsstaat Kernpunten: Minder overheidsregulering Meer individuele responsabilisering en autonome markwerking Weg met klassieke bureaucratie (gelijkheid & rechtszekerheid) => Klassieke bureaucratie gesteund op principe van gelijkheid/bescherming van burgers. Overheid gericht op het bieden van gelijke kansen aan burgers door in te zetten op sociale zekerheid en publieke voorzieningen/diensten

21 4. Samenvatting Aanpassen Rechten Competenties Assimilatie
Multiculturalisme Competenties Diversiteitsparadigma NPM *Visie op diversiteit samengevat.

22 5. Stelling Marktwerking zoals wordt geïntroduceerd door het New Public Management leidt tot een individualiserend benadering van diversiteit wat resulteert in een verminderde aandacht voor een rechtendiscours

23 Contactgegevens E-mail: Fatima.laoukili@uantwerpen.be
Meer informatie CSI Flanders:


Download ppt "WORKSHOP MARKTWERKING EN SOCIAAL WERK"

Verwante presentaties


Ads door Google