De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijskwaliteit Vandaag? En morgen?.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijskwaliteit Vandaag? En morgen?."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijskwaliteit Vandaag? En morgen?

2 School in beweging

3 Poging tot begripsomschrijving
Honderden pogingen zonder concreet resultaat Is holistisch begrip Alles werkt op alles Mensenwerk Perceptie (intern en vooral extern) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

4 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Beleidsvoering en management Noden Duurzaamheid Adequaatheid Doelstellingen Effecten Doelbereik Coherentie Consistentie Relevantie Effectiviteit Acties: school in werking Inputs Processen Outputs Efficiëntie 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen Kosteneffectiviteit

5 Processen: DODO en PDCA
Doelgerichtheid Gekaderd binnen algemene visie / leerplanvisie Verantwoording (t.o.v. betrokkenen/ t.o.v. overheid) Geoperationaliseerde doelen (duidelijk, resultaatsgericht) Ondersteuning Structureel (organisatie, uitrusting, omkadering, …) Cultureel (gericht op mensen en waarden, inspireren, motiveren, waarderen) Doeltreffendheid Zelfreflectie over aanpak en resultaten Gebruik maken van gepaste beoordelingsmethodes Openheid voor externe beoordelingen Ontwikkeling Responsiviteit (openheid t.a.v. vragen, verwachtingen omgeving/overheid) Ontwikkelingsdynamiek (bereidheid tot professionaliseren, veranderingsbereidheid) Uitvoeren Plannen Evalueren Bijsturen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

6 Onderwijskwaliteit … in cijfers
20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

7 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
context input proces output Welbe-vinden Onderwijs-kundig beleid Personeels-beleid- Logistiek beleid School-rende-ment Alge-meen beleid Kernproces Personeel Leerlingen Externen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

8 C I P O CONTEXT INPUT PROCES Onderwijs OUTPUT Algemeen Personeel
identificatie inplanting historiek reglementair kader personeelskenmerken leerlingen-/ cursistenkenmerken PROCES Algemeen leiderschap visie besluitvorming kwaliteitszorg Personeel Logistiek personeelsbeheer professionalisering materieel beheer welzijn Onderwijs curriculum begeleiding evaluatie (leer)prestaties schoolloopbaan outcomes tevredenheid OUTPUT 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

9 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

10 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Wat zeggen de data? Roepen enkel vragen op en zeggen niets over werkelijke onderwijskwaliteit. Antwoorden leiden tot diagnose over concrete onderwijskwaliteit. Bevorderen objectivering en ontmijnen te beladen emoties 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

11 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
En nu???? 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

12 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Niet te ‘veel’ denken, vooral doen! 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

13 Niet alles tegelijkertijd! Stap voor stap, via ovaal naar cirkel!
Bijsturen Plannen Evalueren Uitvoeren 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

14 Valkuil 1: verabsolutering van de cijfers
Cijfers, percentages geven soms een vals gevoel van Veiligheid Objectiviteit Zekerheid Met statistiek kan men ‘alles’ bewijzen Veelheid aan statistische methodieken Juiste methodiek voor de juiste toepassing 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

15 Valkuil 2: interpretatiemarge
Niet iedereen is cijfergevoelig Waarvoor staat elk cijfer? Welke bedrijfsregel zit er achter? Welk onderwijskundig begrip steekt er achter? Let op met gebruik van secundaire data Data die oorspronkelijk voor een ander doel verzameld werden (betalingen) Strengere eisen opleggen 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

16 Valkuil 3: De bomen en het bos
Het pointillisme Evenwicht tussen details en het totaal overzicht Digitaal en analoog uurwerk Kosten-baten-analyse Meten is weten Veel meten is zweten Te veel meten is niets weten 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

17 Welke oplossingen (deel 1)?
Gesprekken ter plaatse als buffer voor verabsolutering Indicatoren zijn enkel inschatting, vormen geen waarde-oordeel Rijkdom van de lokale context als aanvulling Respect voor lokale antwoorden ter verduidelijking Communicatie en professionalisering Inscholing en intervisie Handleidingen Transparante documentering 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

18 Welke oplossingen (deel 2)?
Helikopterzicht versterken Grafische hulp Grafieken, trendlijnen, boxplots Synthesetabellen Onderliggende details voor de geïnteresseerde onderzoeker 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

19 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Waar komen ze vandaan? Jaarlijkse Brusselgegevens (Edison) Financiële berekeningen Werkingsmiddelen Weddeberekeningen Enkel cijfers die de school zelf heeft ingestuurd! 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

20 Welke schoolindicatoren?
Relevante indicatoren >> brede behoeftenanalyse >> intern en extern Cursisten en personeel gekoppeld aan aanbod en resultaten op instellingsniveau 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

21 Wat vertellen de cijfers niet?
Niets over werkelijke onderwijskwaliteit Enkel signalen die verder lokaal moeten onderzocht worden Dashboard van een auto als metafoor Eerste inschatting Bijkomend onderzoek noodzakelijk 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

22 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Wat vertellen ze wel? Signalen die worden vertaald in gerichte vragen Gesprek, aanvulling en overleg ter plaatse Resultaat is gedetailleerde focus op mogelijke risicofactoren m.b.t. onderwijskwaliteit 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

23 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Signaalfunctie Wat valt op in positieve en minder positieve zin? Minder per indicator, meer in samenhang tussen indicatoren Wel signalen, geen antwoorden, geen oplossing Een middel (gerichter kijken), geen doel (waarde- of kwaliteitsoordeel) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

24 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Monitorfunctie Wat voor instelling? Beperkt aantal indicatoren rond C, I, O Cijfermatig helikopterzicht Jaarlijkse opvolging Evolutie over zes jaar Referentiegroepen Vergelijking met ‘soortgenoten’ Geen normering, geen benchmark, enkel situering 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

25 Besluit: welke signalen voor welke partner?
Begeleiding: inschattingen voor monitoring Geen kwaliteitsoordeel Enkel gerichte vragen oproepen Scholen: informatierijke omgevingen Managementstool >> helikopterzicht Geen ranking >> positionering tussen soortgenoten Beleid: macro-indicatoren en evoluties 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

26 vele handen maken werk lichter en
De weg is nog lang maar vele handen maken werk lichter en wie hard werkt telt op, wie samenwerkt vermenigvuldigt. 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

27 En wat zei die wijze Chinees alweer?
Een pad wordt pas een weg als men er voldoende over loopt. 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

28 Wat vertellen de concrete cijfers?
Het schoolprofiel (van de inspectie) 20/09/2018 Datagebruik Katholiek Onderwijs Vlaanderen

29 Bedankt voor de aandacht


Download ppt "Onderwijskwaliteit Vandaag? En morgen?."

Verwante presentaties


Ads door Google