Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien de Ruiter Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Levenlang leren op een HOger plan Workshop C/H: EVC en maatwerk opleiden Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd sep-18
2
EVC en maatwerk opleiden
Onderwerpen: Wat verstaan we onder maatwerk? EVC en een maatwerkcurriculum Maatwerkprogramma’s sep-18
3
Wat verstaan we onder maatwerk?
sep-18
4
Maatwerk Maatwerk bij ons betekent:
een flexibele programmering van het onderwijsaanbod met toenemende mogelijkheden voor een leerweg-onafhankelijke route, met variaties in vorm, tijd, plaats en inhoud. sep-18
5
EVC en een maatwerk curriculum
sep-18
6
Een thematisch opgebouwd curriculum
Jaar 1 Taakgebied 1 Taakgebied 2 Semester 7 Persoonlijke professio-nalisering Jaar 2 Taakgebied 3 Taakgebied 4 Jaar 3 Taakgebied 5: Opleidingsspecifieke keuze Semester 6 (minor)Vrije keuze Semester 8 Afstudeer- Opdracht of vier jaar sep-18
7
Maatwerkprogramma’s sep-18
8
Onze ‘producten’ vraaggestuurd Executive Programma Business programma
(impliciete kennisbasis/losse inhoud, action learning) vraaggestuurd Executive Programma Business programma individueel collectief Distance programma College Programma aanbodgestuurd (vaste formele kennisbasis/vaste inhoud) sep-18 8
9
Waarom productdifferentiatie?
Zeer gedifferentieerde instroom Tijd als knellende factor EVC vraagt om maatwerk sep-18
10
Kenmerken College Programma
20-30 jaar (starters) Variatie in volgorde, collegetijden en duur Aanbodgestuurd Gestructureerd De werkplek als ‘oefenterrein’ en ‘gegevensverstrekker’ Veel contact ELO beperkt ingezet EVC als instroom-instrument Verschillende toetsvormen sep-18
11
Kenmerken Executive Programma
> 30 jaar Variatie in inhoud, tijd en plaats Vraaggestuurd Blended learning (zelfstudie, instructie, intervisie, ect.) Action learning (de werkplek als leerplek) Wel op afstand maar niet afstandelijk ELO belangrijk hulpmiddel Co-makership EVC-systematiek als basis Assessments als toetsvorm sep-18
12
Basisstructuur Action Learning
Deelnemer action learning(groep) Werkomgeving Opleiding kiest uitdagende opdrachten uit de werkomgeving participeert in AL-groep ontwikkelt zich inhoudelijke coach personal coach assessoren opdrachtgever sponsor klant sep-18
13
Action learning Vraagstukken uit de eigen organisatie zijn uitgangspunt De beroepsproducten kunnen anders zijn dan die van de opleiding; de leerresultaten echter niet! Een sponsor in de organisatie is noodzakelijk Vraagt om vrijheid en ruimte voor creativiteit Is eigenlijk een continu ‘afstudeertraject’ sep-18
14
Eisen aan de student Heeft een functie waarvoor wordt opgeleid (context en niveau) Signaleert onbevredigende en/of uitdagende situaties in de werkomgeving Is in staat zelfregulerend te werken en te leren (beheert en bewaakt het eigen werk- en leerproces) Is onderzoekend ingesteld (kan zelf theorieën en concepten vinden die passen bij het probleem) sep-18
15
Bijeenkomsten Leren van metavaardigheden
Opbouwen van het ‘juiste’ begrip Voorkomen van het opbouwen van misconcepties Feedback Verbonden blijven en voortgang boeken (coaching) Evaluatie sep-18
16
Toetsing a.d.h.v. een portfolio
Ingevulde zelfbeoordeling op de beroepshandelingen Bewijs in de vorm van beroepsproducten Per product toelichting met S.T.A.R.R. situatie, taak, activiteiten, resultaat, reflectie (verantwoording keuzes) sep-18
17
Het assessment als toetsvorm
Twee gecertificeerde en onafhankelijke assessoren Gesprek a.d.h.v. Beroepshandelingen Portfolio Competenties sep-18
18
Dank voor uw aandacht. sep-18
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.