De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25 januari 2018

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25 januari 2018"— Transcript van de presentatie:

1 Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25 januari 2018
Leni Beukema en Charlotte Ellenbroek

2 Programma Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25-01-2018
15.05 uur Welkom en korte introductie 15.10 uur Pitch per casus (Rotterdam-Zuid, Nijmegen, Dordrecht, Assen, Delfzijl) 16.00 uur Presentatie relevante thema’s nav cross-case vergelijking 16.15 uur Ruimte om van gedachten te wisselen nav de pitches en presentatie relevante thema’s 17.00 uur Slotbijeenkomst 17.15 uur Afsluiting en hapje & drankje Input van innokring nodig wat betreft opzet en aanpak slotbijeenkomst. Voor wie relevant?

3 Pitches Rotterdam-Zuid, Nijmegen, Dordrecht, Assen, Delfzijl

4 Cross-case vergelijking: relevante thema’s
Leni Beukema en Charlotte Ellenbroek

5 Opzet Opvallende zaken uit pilots Uitvoering Organisatorische kaders
Beleid en strategie

6 Uitvoering Over afstemming gesproken
De gang van de klant door twee organisaties MAX-WW trajecten: Selectie en classificatie Transformatie Uitstroom WW Instroom Bijstand

7 Uitvoering Werving en classificatie vanuit klant
Vanuit einde WW vrijwillige deelname voor klanten Bijstand als onaantrekkelijk perspectief werkt activerend In WW-periode geen harde verplichting, dwang of sanctionering t.a.v. oprekken zoekgedrag Van nadruk op rechtmatigheid van verzekering naar nadruk op doelmatigheid van voorziening

8 Uitvoering Werving en classificatie vanuit organisatie
Zicht op klant Goede voorselectie Geen vervuilde bestanden: focus op mensen die daadwerkelijk in bijstand komen Verschillende doelgroepen onderscheiden Onderscheid groep -3 en – 6 maanden Einde WW-klanten en ‘laaghangend fruit’ Mensen met arbeidsbeperking in apart team

9 Uitvoering Transformatie
Gezamenlijke visie geeft eenduidige benadering Mindset klant: contact gericht op activering en zelfredzaamheid Vaste contactpersoon in laatste WW-periode Veelvuldig contact (wekelijks) via verschillende kanalen

10 Uitvoering Transformatie
Afstemming tussen vacatures en werkzoekenden accountteams werkgeversservicepunten (UWV en gemeenten) uitzendbenadering bemiddelen naar bestaande vacatures matchers of jobhunters dicht bij klant en klantregisseur brengen vergroot de uitstroomkans Droombaan en broodbaan Mensen uit sectoren met arbeidsoverschotten bewegen naar banen met tekorten

11 Uitvoering Transformatie (backstage)
Informatiesystemen ontsluiten Bij elkaar binnenkijken Privacy klanten Tussensysteem maken Persoonlijk contact uitvoerenden voor overleg Max-WW functionaris Max-WW team Anders: ken je collega Vaardigheden coaches Balans rechtmatigheid/ doelmatigheid Methodisch, kennis arbeidsmarkt, omgaan met complexe problematiek

12 Uitvoering Uitstroom uit WW
Administratie bijhouden Bossche model werkt Preventie voor gemeenten

13 Uitvoering Instroom in Bijstand
Intake overnieuw geen formele overdracht gegevens informele overdracht helpt De landing wordt wat zachter Activerende werkintake als voorschot op inkomensintake

14 Organisatorische kaders
Schaalgrootte klein: men kent elkaar, makkelijker afstemmen groter: zelfde grenzen als UWV Lokale gemeentelijke organisaties en landelijk UWV Lokale initiatieven wachten op landelijke beleidsontwikkeling UWV of passen daar niet in Als men op regio-niveau elkaar kan vinden is dat van groot belang: enthousiast middenkader is voorwaarde Bottom-up werken is effectief

15 Organisatorische kaders
Uitwisseling professionals Detachering vanuit gemeente bij UWV Tussen organisaties een team Bij gemeente schuift iemand van UWV aan Overleg over klanten als zich dat aandient Teamwork Gezamenlijk team bevordert gezamenlijke visie en aanpak Teamtargets Wens om te werken met caseload en target Samen op een plek (Nijmegen) nog geen garantie op samenwerking; wat werkt?

16 Organisatorische kaders
Instrumenten uit Bijstand ook inzetten bij Max-WW Privacy als bottlenek Uitwisselen van gegevens makkelijker bij detacheringen Wijze van verantwoording Resultaten uitstroom vastleggen in Max-WW periode Targets of niet Convenant of niet

17 Beleid en strategie Belang gemeenten bij preventie groot. Preventie en prikkels zijn voor hen centrale begrippen UWV enthousiast bij positieve resultaten uitstroom Gemeenten financieren detacheringen Uitvoering heeft baat bij rust gemeentepolitiek (in ieder geval) en steun bij experimenten Max-WW (liefst) Rol arbeidsmarktregio verschillend

18 Aanwijzingen voor implementatie fitting practices
Innovatie is vooral draaiend krijgen van een keten en niet zozeer nieuwe instrumenten Operationeel beginnen met vraagstukken vanuit primair proces creëert afstemming Appel op professionele trots van uitvoerenden Inbedding en borging door lerende aanpak met kwaliteitsmetingen bespreken casuïstiek versterken informele afstemming

19 Leni Beukema Charlotte Ellenbroek Piet Verstegen Peter Rambags Karin Engbers


Download ppt "Innovatiekring ‘Uit de WW in de bijstand’, 25 januari 2018"

Verwante presentaties


Ads door Google