De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

10 jaar spreekuur opvoedingsondersteuning:

Verwante presentaties


Presentatie over: "10 jaar spreekuur opvoedingsondersteuning:"— Transcript van de presentatie:

1 10 jaar spreekuur opvoedingsondersteuning:
Preventie die werkt!!

2 Onbekend is onbemind Korte reflectie-oefening Aan de slag! Taboes en hoe doorbreken? Onze ervaring: spreekuur in plattelandsgemeente en centrumstad Good practices Kwantitatieve gegevens Enkele voorbeelden uit eigen praktijk Aan de slag! Waar ben jij trots op? Werkt het? Het werkt! Wat brengt het aanbod spreekuur op voor het beleid? Illustratie effectbevraging Aan de slag! Hoe maak jij zichtbaar dat het werkt?

3 Onbekend is onbemind Ben jij overtuigd van de kracht van het spreekuur opvoedingsondersteuning? Motiveer. Heb je andere ouders al doorverwezen naar het spreekuur OO? Heb je zelf ooit al de nood gevoeld aan een gesprek OO? Heb je zelf al gebruik gemaakt van het spreekuur OO?

4 Op welke taboes stoot het spreekuur OO en hoe kunnen we ze doorbreken?
Aan de slag! Op welke taboes stoot het spreekuur OO en hoe kunnen we ze doorbreken?

5 Spreekuur in plattelandsgemeente
ervaringen

6 Evolutie: van winkelconcept naar aanbod op vraag / maat Praktisch:
Anoniem Lokaal, daar waar ouders al komen Op afspraak Vrijblijvend Inhoudelijk: Vraaggericht Emanciperend Oplossingsgericht Vertrekken vanuit expertise van ouders

7 Spreekuur in centrumstad
ervaringen

8 Evolutie: van elk zijn spreekuur naar samenwerkingsverband Praktisch:
Vaste, herkenbare, toegankelijke plek Niet altijd anoniem, ouder kiest Bureaumodel = standaard, huisbezoek op indicatie Meervoudige instroom Op afspraak, flexibel met zelfzorg Inhoudelijk Herkenbare opvoedingsvragen Methodieken als kapstok, betrokken contact primeert Aansluiten bij ouders Doen wat werkt! Vaste plek: comfortabel voor ouder (rust, iets te drinken,..) en voor spreekuurhouder (materiaal binnen bereik, eigen terrein,..) Anoniem: enkel als ouder weigert dat er een verslagje in K&Gdossier komt. Aantal weigeringen = 0 Bureaumodel of gespreksmodel: observatie van kind is NIET nodig omdat we werken met beeld van de ouder: Hoe ziet hij het? Wat wil hij veranderd zien? … valkuil van observatie kan zijn: interpretatiefouten, eenmalige observatie.. Op afspraak: ouder past zich aan als je enkele data voorstelt itt vraag ‘wanneer kan het voor jou?’ - altijd ‘s avonds!

9 Good practices Kwantitatief Aantal gesprekken K&G Limburg:
Aard van de vraag: Slapen (35 – 40 %) Moeilijk gedrag peutertijd, driftbuien, aandacht vragen, structuur Huilen Zindelijkheid Angst andere

10 Enkele good practices uit eigen praktijk
Een typische vraag?! Spreekuur: peuter (26 maanden) met slaapproblemen. Zusje van 4. Slaapproblemen al vanaf de geboorte – huilbaby – reflux,.. Mama had sinds de geboorte nog geen nacht doorgeslapen. Van oververmoeidheid in een depressie beland, relatiespanning en uiteindelijk ook gestopt met werken. Sterktes: mama staat heel erg open voor verandering – kan zeer vlot mee reflecteren Verloop gesprek: mama vertelt haar verhaal – vervolg: inzicht in slaappatronen van een peuter en samen verbanden gezocht met ‘wakker worden’ – duidelijke link ‘wakker worden tussen 2 slaapcycli’ en niet op eigen kracht in slaap vallen – voorstel mogelijke aanpakken – mama weet zeer goed wat voor haar zal werken en kiest erg overtuigd Vervolggesprek na enkele weken: duidelijke verbetering – enkele moeilijke nachten bij nieuwe aanpak, doch vastberadenheid van mama was mooi - kindje had een volledige week doorgeslapen, dan lichte terugval wegens ziek. Mama voelde zich erg gesterkt en een heel ander mens (slaap terug!!). Feedback mama: zo vaak signaal gegeven en raad gevraagd. Jammer dat men mij niet had verteld dat dit probleem ‘op te lossen’ is!

11 Aan de slag! Waar ben jij trots op?

12 Werkt het? Het werkt! Wat brengt het spreekuur opvoedingsondersteuning op voor het beleid?

13 Werkt het? Het werkt! Hoe krijg je zelf als professional zicht op het effect en de tevredenheid van je gesprekken? effectbevraging en bevraging tevredenheid Waarom? Omdat je als professional feedback wil op jouw gesprekken! Je wil weten wat precies gewerkt heeft? OF je adviezen werken en wat precies de ouder anders is gaan doen, hoe dit is verlopen en wat het effect was. Doel is tweeledig: Je leert enorm bij als professional, krijgt feedback op jouw werk Een feedbackgesprek ondersteunt de ouder in zijn ‘mentaliserend vermogen’ – of reflectief vermogen. Het helpt de ouder terugkijjken naar wat hij anders heeft gedaan, focus op zijn aandeel, focus op wat goed/beter is gelopen en zo kracht van ouders versterken – om vervolgens verder te kijken ‘wat zou je nog anders willen’?

14 effectbevraging Wat is er veranderd/verbeterd sinds vorige gesprek? Wat nog? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? concreet gedrag wordt benoemd! (itt ‘probleem) concreet handelen en reflectie hierop Cijfer evolutie ‘probleem’? Variatie: 3 – 10 Gemiddelde: 7 Wat zou je nog verder willen bereiken? Vervolggesprek? variatie: doel bereikt – vervolg – aanpak ander probleem ouders geven zeer goed aan of en welke vervolghulp zij willen

15 Tevredenheid spreekuur
Anonieme bevraging via mail na 2e gesprek. Hoe tevreden ben jij over het gesprek? Gemiddelde: 8,7 Variatie : 8-10 Responsgraad: 40 % Waarover ben je precies tevreden? Wat kan beter? Zijn er dingen die je gemist hebt of gestoord hebben?

16 Aan de slag! Hoe maak jij zichtbaar dat het werkt én versterk je je eigen professionaliteit ?

17 contactgegevens Hanne Claessens
coördinator opvoedingswinkel Noord-Limburg 011/ Christel Daenen pedagoge – consulent opvoedingsondersteuning K&G Limburg


Download ppt "10 jaar spreekuur opvoedingsondersteuning:"

Verwante presentaties


Ads door Google