Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrans Bakker Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
2
LANGER Thuiswonen! Oudere met Dementie mag steeds langer thuis blijven wonen…………….. Vanuit gemeentes steeds meer gericht op het mogelijk maken hiervan……. Grotere druk bij Mantelzorgers, medeburgers en zorgprofessionals………... Zorgprofessionals geven invulling aan hun eigen rol………………………..
3
Zorgvraag bij dementie De belangrijkste problemen waar mensen met dementie en hun naasten tegenaan lopen zijn: 1. niet-pluisgevoel 2. vraagtekens, wat is er aan de hand en wat kan helpen? 3. bang, boos en in de war zijn 4. gevoel er alleen voor te staan 5. sociale contacten mijden 6. problemen in de lichamelijke zorg 7. gevaar 8. gezondheidsproblemen 9. verlies 10. het wordt mij te veel 11. zeggenschap inleveren en kwijtraken 12. goede en slechte tijden 13. miscommunicatie (met hulpverleners) 14. weerstand tegen opname
4
Wat maakt het anders dan bij een cliënt zonder dementieel beeld? 1
AZA biedt huishoudelijke hulp aan mensen die door een ziekte, psychische- dan wel lichamelijke beperking of ouderdom hun huishouden niet (helemaal) zelf kunnen doen. Dus ook aan mensen met dementie. Maar een medewerker van AZA doet meer dan alleen schoonmaken en opruimen: De huishoudhulp denkt mee (of beslist) over wat er moet gebeuren in huis. Vaak is er naast familieleden ook al sprake van een bij de cliënt derde betrokken partij gespecialiseerd en gericht op de geriatrische problematiek. Is dit niet het geval dan kan een daar in gespecialiseerde organisatie worden ingeschakeld zoals de GGZ of Geriant.
5
Wat maakt het anders dan bij een cliënt zonder dementieel beeld? 2
In de loop van de tijd zullen waarschijnlijk meer hulpverleners betrokken raken bij de zorg rondom de cliënt waarbij een goede afstemming van taken tussen deze hulpverleners van belang is. Omdat tijdens het dementieproces de zorgbehoeften veranderen en complexer worden, is een vertrouwd en vast aanspreekpunt voor mensen met dementie en hun naasten nodig. Deze voor hen vertrouwde huishoudmedewerker vervult samen met de leidinggevende zorgcoördinator voor hen de functie van aanspreekpunt. Zij beschikken over kennis van dementie en de sociale kaart, coördineren in de verschillende fasen van de dienstverlening en eventuele praktische begeleiding en steun voor mensen met dementie en hun naasten. De huishoudmedewerker voert deze –waar nodig en mogelijk– ook zélf uit.
6
Aan welke competenties moet een medewerker voldoen?
De hulp is systeem- en belevingsgericht door aan te sluiten bij de wensen en gewoontes van de persoon met dementie en diens familie. De zorgverleners zijn geschoold in de persoonlijke omgangsstrategieën bij de verschillende fasen van dementie (via eigen opleidingstraject of de Azacademie). Ze zijn bereid nét dat beetje extra te doen, zoals samen koffie drinken met of zonder de mantelzorger. Huishoudmedewerkers ( met ondersteuning van hun zorgcoördinator) zijn getraind in het signaleren van en anticiperen op verslechteringen en mogelijke behoefte aan extra hulp. Zij weten welke stappen zij moeten ondernemen bij cognitieve achteruitgang, toename van functionele beperkingen, ziekteverschijnselen, weigering van hulp, gevaarlijke situaties en bij dreigende overbelasting van de mantelzorg. Geduldig, communicatief, regie kunnen nemen,
7
Huishoudvoering bij een cliënt met dementie, HOE?
Het streven is mensen met dementie zo lang mogelijk zelf de regie te laten houden met ondersteuning waar dat volgens hen nodig is. Als zij niet meer in staat zijn om de huishoudelijke zorg en de algemene dagelijkse levensbehoeften (ADL) zelf te organiseren, of uit te voeren, kunnen zij nog wel (onder begeleiding) (deel)activiteiten uitvoeren. De huishoudhulp is dan ook gericht op ondersteunen bij, (gedeeltelijk) overnemen of samen uitvoeren van huishoudelijke of ADL-taken. Het streven is cliënten met dementie zodanig betrokken te houden, dat zij zoveel mogelijk zelf kunnen blijven doen. * Dit alles vraagt een systeem- en cliëntgerichte benadering en specifieke kennis, inlevingsvermogen en vaardigheden, en dikwijls ook een extra tijdsinvestering van de huishoudmedewerker.
8
Gouden driehoek
9
Afsluiting/ vragenronde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.